Hur mkt arbete för lågdräktiga stoet?

P

pialotta

Mitt 15åriga sto fd tävlingshäst är förstagångsdräktig. Hon skrittas 1 tim/dagl nu men jag är så osäker på hur mycket hon bör arbeta.
vad anser ni?
Jag funderar på att flytta henne till ett lämpligt ställe med andra dräktiga ston framåt mars/april (hon skall föla ca midsommarafton nästa år) för jag har varken mycket mark eller erfarenhet att erbjuda föl härhemma.

Skall jag sätta igång henne nu och trappa ner sedan eller bara låta henne vara? Hon blir lite rastlös av att inte göra något - och att bara skritta är så tråkigt tycker vi.

Jag behöver råd. :o

Sv: Hur mkt arbete för lågdräktiga stoet?

Efter dag 40 kan du börja låta henne röra sig mer igen. I vilken kondition var hon vid betäckning? Fd tävlingshäst skrev du... Mitt sto som betäcktes förra året var då 16 år och henne red jag ungefär som vanligt under sommaren och hösten (tävlad msv innan betäckning), betäcktes i april månad. Hon mår bra av att röra på sig, blir väldigt rastlös annars. Så även under dräktigheten. Det viktiga tyckte jag var att känna in hästen. Känns hon trött, ovillig, seg osv. Vid minsta lilla tecken backade jag tillbaka på kraven och lät henne ta det lugnare. Jag var noga med att hon aldrig behövde ta ut sig helt, (bli väldigt svettig, stressad...) även under träningspassen, det tycker jag hade varit lite väl höga krav. Under vintern trappade jag ner på ridningen och från årsskiftet fram till fölningen i mars skrittade vi bara. Detta fungerade fint för mitt sto men det är väldigt individuelt, du får helt enkelt lyssna till just ditt sto. Lagom träning är även bra för ev komplikationer vid fölningen. Ett sto i okej kondition har bättre förutsättningar.

Jobba hästen som vanligt ! Du märker själv när hästen är redo för nedtrappning.

Jag vet exempel på hästar där man inte visste om dräktigheten som jobbat in i det sista och mig veterligt har ingen mått dåligt av det. Snarare tvärt om, de har återhämtat sig mycket snabbt efter fölning.

Xeline skrev:
Jobba hästen som vanligt ! QUOTE]

:banana:
Tack. det var eg det jag "visste" men ville ha det svart på vitt.
Nu sätter jag igång, men på hennes villkor lite mer.

hon var inte i toppkondis vid betäckning, en liten skada gjorde att det blev seminering i år. Men jag ser fram emot att rida henne lite till...

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka