Hur mkt är det OK att göra med andras häst?

Sv: Hur mkt är det OK att göra med andras häst?

tess91a skrev:
håller med dig!!
jag skulle aldrig göra så utan tillåtelse av ägaren skulle häller aldrig tillåta att någon gjorde så på mina hästar!!!

Låter som rena dockusåpan :rofl: ...Fast jag förstår allvaret i det och tycker att fam B verkligen tar sig stora friheter och utnyttjar familj A:s ,godhjärtade...men för godtrogna och naiva utlånande av hästarna. Vi har hyrt häst i två omgångar och då har det funnits väl formulerade avtal om vad som gäller med bla. klippning av man och svans. Ett avtal är en trygghet för bägge partner och skall genomföras även "vänner emellan" anser jag...Just för att undvika såna situationer som familj A & B hamnat i.

jag skulle ha frågat ägaren..

den som äger min foderhäst hade lånat ut deras ponny ett par veckor under sommaren till en familj o dagen innan de skulle hämta henne så fick de reda på att de hade gjort henne "fin" dvs. klippt av henne allt hovskägg, klippt man o svans. sdotterns blev jätte ledsen då hon försökt spara ut man o svans. de fick inte reda på klippningen utan trodde ju att de hade tvättat henne men fick en chock när de kom dit.
¨

Jag hade ALDRIG klippt
någon annans häst utan att fråga.
Okej en gång kanske inte är hela världen, men TRE!!!!

Hehe.. Jag hade min häst utlånad i somras, dom klippte honom i nacken.
Jag hade klippt honom ett par-5 cm i nacken där tränset/grimman ligger ann innan dom fick honom.
När jag fick tillbaka honom så var han klippt några cm till ner så sammanlagt kanske 10-15 cm.

Inget som spelar mig någon jättestor roll egentligen men eftersom han redan var klippt så kan man ju undra "varför denna extra långa klippningen"?

Men om någon skulle kapa hans man idag skulle jag bli fly förbannad!

jag skulle ha blivit rätt pissed off i fam a:s läge.
absolut hade jag frågat innan jag klippt manen!

Inte_Ung skrev:
Men tänk om någon skulle klippa panluggen på denna, bara för att den skall kunna se bättre.
hjallisliten1.jpg

Då så lovar jag att ägaren blir gramse.

Jag har inga bevispå detta bara egna erfarenheter men dom säger att hästar inte ser sämre men lång pannlugg.
Jag har själv lång lugg och även om folk inte ser min bakom den ser jag dom... ;)
Inte för att jag är en häst, men vissa likheter måste det ju finnas...

Tycker inte man ska klippa hästen om man bara har den på prov. (ok kanke ngn centimeter om manen växt och blivit väldigt lång men inte ska man klippa mkt)
Skulle reagerat som fam A

Eftersom man inte äger hästar man har på prov tycker jag inte det är ok!

Skulle inte klippt en fodervärdshäst heller, iallafall inte utan att prata med ägaren!

Har man hästen på foder tycker jag att man kan få bestämma frisyren på hästen om inget annat bestämts. Lånar man hästen, har den på prov eller är medryttare tycker jag inte det är ok att ändra frissyren utan att fråga.
Fast hade jag haft en häst med lång man som jag sparat på länge hade jag bett fodervärden låta bli att klippa den. När jag köpte min häst ville den första ägaren att jag skulle vänta med att klippa hans man tills det var säkert att jag skulle behålla honom.

Ett barn på dagis är inte en ägodel! det är en person.

Ride on skrev:
Om dagispersonalen skulle ge sig till att klippa ungarna på eget bevåg eller jag skulle lacka om grannens bil som jag lånat i en annan färg, det skulle nog inte heller vara riktigt lyckat. Det är bara att konstatera: vissa människor HAR svårt för att fatta. Handhar man andra människors ägodelar ska man ge blanka f..n i att förändra dom utan att fråga först. :mad:
:rofl: ja det skulle se ut om jag lackade om brorsans oldsmobile :rofl: jag skulle nog bli strypt :rofl:

nä skämt åtsido. man kan väl fråga först! så svårt kan det väl inte va att öppna munnen o fråga

Bibi skrev:
Jag skulle ALDRIG ge mig på att klippa eller rycka en man på en häst som jag har på prov! Men man tar allt sina risker när man lånar ut hästar.

För några år sedan lånade jag ut ett arabsto med låång härlig silverman. Hon skulle på prov till en ev framtida fodervärd. När prövotiden var slut fick jag dock hämta hem henne och vad får jag se??

Jo, utan att fråga mig så har hon kapat den härliga manen så allt som återstår är knappt en dm man!!!!! :eek:

Och detta dessutom under den värsta flugplågan!! :mad:

fyy va taskigt att ta bort så fin man :devil:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 686
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
568
Senast: MJLee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila