Hur mkt aktiverar ni era äldre hundar?

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har en schipperke som är 8 år ung och pigg. Hon kräver inte lika mkt som när hon var ung (timtals motion/aktivitet per dag) utan tycker att det är ganska nice att ligga i soffan och dega vissa dagar. Men under senare tid har jag fått mer och mer dåligt samvete för hennes inaktivitet i takt med att min tidsbrist byggs ut.

Jag jobbar skift, karln jobbar skift och så äger jag en häst. Dvs min tid och ork för övrigt är starkt begränsad vissa veckor mer än andra.
Hon är inte jättemycket ensam tack vare att jag och karln i princip aldrig jobbar samma tider, så hennes ensamtid är den då jag är i jobb/stall och han är ute på andra aktiviteter. De dagar som skiter sig helt blir hon rastad av en hundvakt eller bor hos mina svärföräldrar men någon ren motion blir det ju inte.

Jag kan sällan ha henne med i stallet, det funkar bara när jag är där dagtid när det är tomt på folk. Ofta tar jag stallet i samband med att jag åker till eller från jobbet för att slippa ägna tid åt onödiga resor samt spara bensinpengar, så då kan hon inte följa med dit då jag inte vill ha henne sittandes i bilen 8-9 tim då jag jobbar.

Så hennes dagar blir ganska händelselösa. Hon blir givetvis rastad i vettiga intervall, samt har ju någon hemma större delen av dygnet, men tiden för att enbart promenera med hunden eller liknande aktiviteter finns vissa dagar inte. Min karl har sin egna åtanganden att sköta som tar ungefär motsvarande tid som jag lägger på hästen, och sedan jobbar vi heltid båda två. Jag försöker hinna åtminstone ett par gånger i veckan att gå en runda med hunden på ca 1 tim, men det blir inte alltid. Ofta hinner jag bara 30-40 min. Vissa dagar blir hon bara rastad ifall det krockar så jäkligt med att hon varken kan följa till stall eller att det finns tid/ork över när arbetsdag + stall är avklarat (totalt 13 tim för mig = trött).
Karln försöker också hinna med motsvarande, men det är ändock min hund och mitt ansvar och inget han planerade för då jag hade hunden innan honom.

Hur gör ni med äldre hundar? Hur mkt kräver dom och hur mkt dåligt samvete ska man ha för dem? Jag har detta hängande över mig dagligen, men försöker någonstans att trösta mig med att hon iaf inte sitter ensam 9 tim mån-fre som många hundar verkar göra samt att hon iaf sina första 7 år sällan var ensam alls samt rastades 1-1,5 tim dagligen... Det försvarar ju inte hur det ser ut idag, men kanske ger det mig lite mindre ångest :(

Senast ändrad:
Sv: Hur mkt aktiverar ni era äldre hundar?

Det låter ju förstås lite händelselöst för hunden. Risken finns att hunden åldras i förtid vid ett inaktivt liv. Men det måste ju gå att lösa! :) Du tror inte att du kan hitta någon hundintresserad ungdom som vill aktivera henne på eftermiddagarna efter skolan. Som en morot så kan du ju bekosta kurser för hund och ungdomen tillsammans. Då är hon nöjd och trött när du kommer från stallet och ni kan mysa i soffan tillsamman utan att du behöver ha dåligt samvete.

Ptja, det kanske kan hittas någon. Men jag har inga kontakter här som rör sig i hundkretsar. Då blir det isåfall att annonsera och involvera någon okänd som behöver ha nycklar och tillgång till lägenheten vilket känns sisådär... Men ja, kanske får man börja tänka i de banorna. Kanske finns det någon som vill engagera sig i en så pass gammal hund som inte är tränad i någon bruksgren desto mer? Dvs det blir som att börja på noll. Vart annonserar isåfall dessa eller vart hittar man dem? Finns det annonser likannde "medryttare" som det finns för hästfolk?

1-1½ timme rastrundor får mina hänga med på och då är den gamle 11½ år och den yngre snart 3 år. Och så blir det lite spår, lydnad och rallylydnad. Eftersom jag går kurs med den yngste så får den gamle haka på då.

Du skulle ju kunna kontakta Hundungdom och/eller SBK eller annat hundcenter som håller kurser. Det kanske är någon där som brukar komma dit och låna hundar att träna med. Någon som av olika anledningar inte kan ha egen hund, man kanske jobbar eller pluggar så att det inte är möjligt just nu.

Som Dpmatte säger så kan du höra av dig till Hundungdom eller SBK på din ort. Lydnad, rallylydnad och viltspår kan man ju börja träna med vilken hund som helst, oavsett ålder.

Sedan är inte en åttaåring en gammal eller äldre hund. Med undantag av vissa raser så är en åttaåring en hund mitt i livet. Hundar slöar lätt till sig och blir passiva när de får en inaktiv tillvaro, vilket kan tolkas som att hunden har ett lägre aktiveringsbehov än tidigare - trots att den i själva verket är i behov av lika mycket stimulans som tidigare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 582
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 913
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 557
Hundhälsa Hur ser en vanlig dag ut för din hund? Jag har ju en längre tids sjukskrivning så jag bygger hela dagen runt Zeldas schema men förstår...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 925
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar