Hur mättande är banan?

Coop

Trådstartare
Hur länge anser ni att banan är mättande hos barn? Dvs om man bara ger en banan och inget annat?

Coop

Sv: Hur mättande är banan?

Min 2,5 åring står sig lätt på en banan i 2,5-3 timmar men hon har alltid varit "liten i maten". Får jag i henne en hel banan känns det riktigt bra liksom ;)

Min 4 åring står sig rätt länge på en banan oxå, fast bättre om man kompletterar med någon mer frukt eller macka eller lite yoghurt såklart.

Hur menar du och i vilken situation?

Det beror ju helt på när barnet åt senast, hur gammalt barnet är, hur stor barnet är i maten osv... samt från tillfälle till tillfälle.
Jag blir själv mätt och belåten i timmar på en banan ibland, och ibland inte.

Min son på två år kan få en banan som mellis. Han äter jättedåligt med kvällsmat om han äter för mycket mellis. Han får lunch vid 11:30, sen en banan/annan frukt vid 14:30 och sedan kvällsmat vid 17:30. Han brukar vara mätt och belåten, men lagom hungrig till kvällsmaten sen.

Det beror väl på omständigheterna, bananen och barnet. Jag skulle inte räkna med att barnet äter middag om det åt en banan för tio minuter sedan.

Jag skulle inte räkna med att en banan räcker som mellanmål klockan tre om middagen är 18. (treåring som äter ganska bra).

Sedan går det ju i perioder, ibland äter de knappt ngt och någon vecka äter de massor.

Jag skulle inte räkna med att en banan räcker som mellanmål klockan tre om middagen är 18. (treåring som äter ganska bra).

Nej eftersom banan är en av de sötare frukterna (ja ja, bären) vi har så är det en bra energigivare när man snabbt behöver socker eller en bra återhämtning efter något men sockret går snabbt ut i blodet och så kommer blodsockerdippen som ett brev på posten och ger extra hunger efter en stund.

Det beror ju på hur hungrigt barnet är, men om det är dags för lunch eller middag och barnet får en banan istället skulle jag räkna med att det tar en timme ungefär tills barnet är hungrigt igen.

Jag säger som du. Det beror på. Min 2,5-åring står sig mellan 30 minuter och två timmar sisådär på en banan av normalstorlek. Men vissa dagar går det bra att servera maten tio minuter efter bananen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
711
Senast: Raderad medlem 142658
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
772
Senast: Lisen82
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 875
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
679
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka