Hur mäta bomvidd??

C

Comprende

Då jag endast sysslar med körning så undrar jag hur man mäter bomvidden på en sadel?
Jag har en sadel på gång i 17" men hur mäter man allt annat för att vara säker på att den passar hästen?
Kan inte prova då sadeln finns ca 40 mil ifrån.

17" är nog snarare sittsens storlek än sadelns bomvidd. Hemma hos oss har vi en förjäkla tur, för valbo ridsport har tagit in en ny sadel typ och med den så fick dom med en väldigt enkelt "maskintillverkad bomvidsmått" som man enkelt kan kompiera av om man vill, så den tog jag och lånade hem.
här på buke så finns det en tjej som har kompierat av den, hon heter beastiebabe, så du kanske kan fråga henne om det går att läga in en bildlänk som har en naturlig storlek :)

Liknande trådar

Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar