Hur många ton..

Sv: Hur många ton..

Hmmm... jo, men tyvärr fanns den sortens folk förr oxå, liksom idag. Vissa människor ser hästen som ett redskap eller en maskin, inte som en arbetskamrat.

Jo givetvis, men här i dessa trakter (för de är ju det enda jag kan tala för) så fanns det folk förr som hade vett att ställa för att få det bättre och enklare/underlätta för hästen att lösa uppgiften. :smirk:
NU hånar dom en, markägarna alltså om man kommenterar att det inte går att komma fram i tex blötmarkerna med tung last på hästensrygg. Då blir det ett "Men förr kunde dom" mm

tänker likadant.. fast dom kanske inte drog hem höet på sommaren, men i min hemby i Norrland så var hästarna med och skördade/ vände höet och sådde och preparerade markerna m.m. Jag har då aldrig hört talas om att hästarna vilade medans bonden klippte och vända höet förhand. ;)

Samma här. Måste varit rika bönder som hade både vinterhästar och sommarhästar.

Men eg, de här med "sommarvila" det kanske räckte med en vecka lr två bara..... sen fick dom arbeta året runt, det är junte nå fel med det, arbetar dom på rätt sätt blir slitaget på kroppen inte alltför skadligt, snarare tvärtom;)

Jä*lar! Vilket lass! Måste vara mer än 10 ton per häst det... Tänk om en häst snubblar till o går omkull i en neförbacke och drar med sig den andra ner... Hästmos blir det då. Å så säger folk att det var bättre förr.

Tror nog med bestämdhet att de körde på väldigt slät mark med sådana galet stora lass...

Undrar hur man lasade ett sådant lass jag mener det är ju 4* störe än en mäniska + att det är inte direkt massaved.

Jadu... det undrar jag med men den generationen "hästgubbar" är jag rädd för att den har dött ut inklusive den kunskapen:(

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 603
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka