Hur många timmar utan mat?

Sv: Hur många timmar utan mat?

Jag tänkte inte på att det var fler än fem timmar från kväll till morgon... Det kanske är viktigare med antalet timmar om man ger lite grovfoder, men som jag skrev ovan så får de så mycket på kvällen så att det finns kvar på morgonen. De hästarna som får lite grovfoder har vi på halm så de har ändå att pilla med.

Min unghäst får hö i säckar så jag knökar de bara så fulla att det alltid finns kvar till nästa fodring.

Spelar det någon roll var hästen står någonstans?

Men till er andra undrar jag som cafu, hur mycket ger ni om hästarna har kvar till nästa fodring?

Lånar knapp...

Hur mkt hö/silage ger ni på kvällen för att det ska räcka till morgonen? (hur mga timmar är det mellan kvällsmaten och morgonen då?)

Jag ger min häst 9 kg silage och han har ätit upp allt på morgonen..

Min får iofs hö men han får 8 kg så hade jag silage skulle han nog få åtminstone 12-13 kg över natten. Sedan skulle jag kolla av om allt var slut på morgonen så skulle jag öka på tills jag såg att lite var kvar på morgonen.

Lena_B skrev:
Jag lyckas omöjligt få 21 till 7 till max 5 timmar...

som trådskaparen skriver så gäller det utfodringar i hagen....

ang nattfodring 21.00 och morgon fodring 7.00 så beror det som ngn annan redan sagt uteslutande på hur hästen äter och vad som fodras, huruvida det är ett acceptabelt antal timmar eller ej.

våra står på halm och får ca 5 kg till natten. silaget brukar vara slut på morgonen, dock har det att göra bra många timmar på den givan, och äter även halm.

Tigertofflan skrev:
Spelar det någon roll var hästen står någonstans?

Men till er andra undrar jag som cafu, hur mycket ger ni om hästarna har kvar till nästa fodring?

4 kg ger jag. Ger jag 5 finns det kvar och ger jag 4 så är allt slut så då får det bli 4 eftersom lilla damen annars bäddar med höt.

Ojdå. Min får 6 kg hö på den sista kvällsfodringen, och det äter han upp på ett par timmar bara :crazy:

*lånar*

lite spinnoff eller vad det kallas...:o

hur skulle ni dela upp 9 kg hösilage på en dag med 4 fodringar hösilage?

Oj svårt. Kanske 4 kg på kvällen, 3 på morgonen och 1 kg vardera på de andra eller kanske 2 på morgonen och 1½ vardera på de andra fodringarna.

Jag har höhäck i hagen och den fyller vi så att de har fri tillgång till hö i hagen, funkar kanon. Det gäller att den aldrig blir tom för då får hästarna bråttom att äta upp när det väl finns. Jag har ett kallblod och en shettis och de äter inte ihjäl sig vilket jag trodde skulle ske. De är matglada men med fri tillgång till hö både ute och inne så har de hittat sin "mattakt" om man nu kan säga så. Det tog ca 2v innan de slog av på "ätartakten" och insåg att maten inte skulle försvinna. Som tur är behöver jag inte ta hänsyn till någon annan då jag har mina hästar för sig.

Självklart får de vatten ute året runt - även om det fryser på vintern men de har lärt sig att en välriktad spark på tunnan får hål på isen (än så länge efter 3år håller tunnan :) )

Fler borde prova denna fodringsvariant! En stor fördel är att man inte behöver passa en massa tider och hålla koll på klockan. Å när det är dåligt väder ute vet man att de i alla fall har mat.

Tigertofflan skrev:
Ojdå. Min får 6 kg hö på den sista kvällsfodringen, och det äter han upp på ett par timmar bara :crazy:
Antar att det är olika från häst till häst. Min är ingen matgam alls. Hon tycker att man ska sova när man står i boxen, äta gör man ute ;)

Pga diverse oväder fick hon stå inne idag men inte åt hon upp frukosten då inte. När jag kom och skulle lunchfodra låg det minst 1kg kvar och då fick hon 3 kg kl halv åtta...

vi har lite olika på morgonen beroende på hur vi gör med utsläppet vi är 1 familj + mig som har hand om fodringarna oftast är det kl 7, 10, 15, 20. eller kl9,30, 15, 20 den senare är då vi har slagit ihop utsläpp o morgon mat. hästarna får så mycket hö på kvällen så att det oftast är 1-2 kg kvar i boxen...

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 291
Senast: skiesabove
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar