Hur många timmar utan mat?

T

Tilly Tam

Hur länge tycker ni att det ska gå mellan utfodringarna i hagen?
När det handlar om en hage som i princip är gräsfri och det är hö det gäller.

Sv: Hur många timmar utan mat?

Var femte (heter det så :P) timme tycker jag.

Hade jag haft eget stall skulle hästen fått mat fem gånger om dagen :)

Max 5 timmar mellan fodringarna är det som gäller här. Oftast har de dock kvar hö när det är dags att fodra.

4-5 timmar tycker jag. Men de får alltid så mycket så att det finns kvar till nästa fodring, så de behöver inte gå hungriga :)

Själv har jag ganska stor hage med både lite gräs och annat. Men ger mina två pållar som går på lösdrift tre ggr om dagen och det finns alltid lite hö kvar. Hade jag inte haft något gräs så hade det blivit ännu mer hö:)

Inte exakt 5 timmar, oftast mindre - men silage är det som gäller.

7.00 - plus kraft
ca 12.00
ca 16.00 plus kraft de som vill, övriga endast silage och skrammel i krubban.
ca 21.00 - plus kraft.

ca:
7.00 Hösilage+Krafftfoder
12.00 Hösilage
17.00 Hösilage+Krafftfoder
21.00 Hösilage+Krafftfoder

Alla hästar får inte krafftfoder på middagen, men de som behöver får...

Fast det handlade ju om fodring i hagen?

Det väsentliga är inte hur lång tid det går mellan fodringarna utan mer hur lång tid hästarna går utan nåt att äta.
Vi fodrar frukost kraftfoder + hö i hagen ca 6 på morgonen och sedan får dom inte hö förrän jag kommer från jobbet förrän vid 16-17 tiden och sedan kvälls hö igen vid 21-22 tiden. Men på morgonen får dom då ganska mycket så dom ska klaras sig under dagen. På På eftermiddagen får dom inte mer än ca 1-2 kg (det är ponnyn det gäller) och på kvällen får dom också lite mer.

Min får mat kl:
Ca:
06:30 Kraftfoder
07:30 Hö
12:00-13:00 Hö
16:00-17:00 Hö/Lusern
20:00 Hö +Kraftfoder

Visserligen lång tid på natten men då får hästarna den mesta av maten så att de har kvar ända fram på morgonen.

Va?

Ja, just nu har vi vår sista fodring vid 18-19, säg då att de står o tuggar hö tills klockan är kanske 22-23, morgonfodringen kommer vid 06. Det blir ändå 7 timmar, i bästa fall.
Visserligen står alla hästar på halm, så de har ju att tugga på ändå. Jag bara funderar över hur ni lyckades få till fem timmar över natten - det skulle ju liksom bli fodring två på natten då...

Ja alltså trådskaparen undrade hur lång tid andra brukade ha mellan fodringar i hagen. Inte när de står i stallet.

*kl*

Mellan 21 och 07.00 är det 10 timmar men om man gör som mig tex så har mina hästar alltid lite hö kvar på morgonen när morgonfodringen är. Det är ju bara att stoppa in hö så det räcker hela natten.

Om ni ger kanske 5 ggr om dagen och hästarna oftast har mat kvar, hur mycket ger ni då? Hur jag än gör har jag svårt att se att mina hästar aldrig skulle gå utan mat med den giva de får...

Mina får bara 3 gånger om dagen. Frukost 3 kg, lunch 2 kg för annars bli stalläagrens hästar feta säger de. Sedan på kvällen får mina 8 kg var. När mina gick i egen hage fick de 8 kg på natten och sedan fick de ca 6 kg var i hagen direkt på morgonen. Då hade de iofs inget kvar i hagen när de skulle in men ofta hade de kvar till 16.00 i alla fall och sedan kom de in kl:20.00. Då fick de 8 kg.

Ingen av dem var så hungrig så de kastade sig över maten på morgonen helelr utan de gick runt och fixa med annat och tog en mums lite då och då.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 291
Senast: skiesabove
·
Hästvård Igår skrev stallägarna att min häst låg ner i hagen, hon hade gått ifrån sitt hö. Stallägaren gick ut och reste henne upp då smaskade...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 155
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar