Hur många täcke?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 243
H

hästig

Jag klippte min häst förra veckan och hon har nu ett 200gr täcke (ingen hals bara vanligt fodrat regn täcke) som hon har både inne och ute.

När man kör omkring i området har andra hästar både 2 och ibland 3 täcken och vissa har även täcke med hals. Detta är i södra Sverige där det blir ca 8-12 grader under dagen. Är det inte lite överdrivet? Eller är det jag som har för få/tunt täcke?

Sv: Hur många täcke?

Det där med täcken är svårt. Vissa hästar fryser mer än andra och behöver då tjockare täcke, framförallt om de är klippta. Är din häst varm under täcket när du känner med handen, så tycker inte jag att du behöver tjockare täcke, med tanke på att vädret här nere fortfarande är så fint. Kanske när det börjar blåsa och regna att du behöver sätta på ett tjockare täcke.

Min är helklippt, står med ett ofodrat regntäcke idag. De mer ruskiga dagarna har hon fleecefodrat regntäcke. Men så fodras hon 6 gånger per dag också, så hon håller ju värmen.

Jag vet inte om jag överlag har haft väldigt varma hästar, men aldrig har jag behövt lägga på något annat än vintertäcke med 300 g fyllning på helklippt häst, även vid -15 grader.

Läste en bra forskingsrapport för ett tag sedan där summan var = så länge hästen inte skakar så fryser den inte. Hästar börjar skaka långt innan vi gör. (För vi skakar ju bara när vi fryser utav helvete)

När man kör omkring i området har andra hästar både 2 och ibland 3 täcken och vissa har även täcke med hals. Detta är i södra Sverige där det blir ca 8-12 grader under dagen. Är det inte lite överdrivet?

Det är inte lite överdrivet - det är mycket överdrivet, skulle jag vilja påstå.
Vad ska man lägga på hästarna när det blir vinter (den kommer, var så säker), om man redan nu pälsar på dem så mycket?
Sista vintern mitt sto var inackorderat var det flera av hästägarna i stallet som lade tjocka täcken med hals på sina hästar redan i oktober. I december var det en av hästarna som stod med vätskande värmeutslag på båda sidorna av bålen. I februari var det en annan häst som tappade all manen.

Tänk om folk kunde förstå att det är hästar de har att göra med, och att hästar inte är människor!

Immer

Har också en klippt, pälsen kvar som ett täcke, går utan täcke utom när det regnar småspik. Då har han ett tunnt regntäcke.

Tycker generellt att vi är för snabba på att täcka, och vi täcker med hutlöst tjocka täcken. Normalhullshästen med tillgång till käk fryser inte så lätt.

det beror ju helt på hur tjocka täcken det rör sig om. :cool:

min har tex stalltäcke+ofodrat regntäcke. bara för att man har fler täcken så betyder inte det att alla är supertjocka.

jag tycker man är alldeles för snar till att döma andra utan att ha alla fakta i hand.

känn på din hästs öron och under magen - är den varm? isf ha du lagom tjockt täcke..

Ja, så gör jag också ibland. Fleece + ofodrat. Men ju fler täcken = desto fler lager = isolerar mer. Jag upplever fleece + ofodrat som varmare än fleecefodrat regntäcke.

vissa säger faktisk tvärtom. ;)

jag märker ingen jättskillnad, men om det blåser mkt så håller dom värmen bättre om man har ett täcke under, annars blåser det lätt inunder täcket.

min står just nu med 200grams stalltäcke med ofodrat regntäcke över...är samtidigt konvalecent så har koll på henne så att hon inte står o blir kall...bor även jag i skåne och här är det just nu lätt vind med ca 8 grader

Klart det är olika beroende på vad du jäför med för fleecefodrattäcke. Men enligt kemins lagar så blir det varmare ju fler lager du lägger på.

Jag tycker inte du har ett för tunnt täcke men det går ju som tidigare skrivit att känna under täcket hur hästen känns. Är den för varm eller för kall får man byta täcke, men jag tycker det låter rätt lagom. Jag har ett 200 g täcke nu också, och min ponny är helklippt. Här blir det runt +5 grader men ofta minusgrader en stor del av dagen. Ändå är han varm under täcket hela dagen.

Jag skulle dock inte ha samma täcke inomhus som ute. Utetäcken andas inte så vidare bra och vissa menar att det finns risk för svampangrepp osv om man har utetäcke inomhus.

Hej jag har mina hästar på lösdrift och har haft i flera år. Jag helklipper dem under hösten och ett par gånger därefter beroende på hur pälsen växer.
nu har jag ett fodrat regntäcke, som jag tar av vid fint väder, det blir ju fortfarande varmt vissa dar. Kan vara bra så att huden får andas lite.
På vintern har jag bara ett vintertäcke med halvhals och har aldrig upplevt att de har frusit. Det är nog bara vi människor som tror att de är så ömtåliga. Visst en del hästar fryser väl lättare än andra men det är nog vi som ser till att de blir så frusna av sig genom att ta på täcke efter täcke.
Kan tala om att förra vintern klippte jag inte den ena hästen och med det vädret som var, blött och fuktigt så fick han svamp men utan täcke. Då fick jag raka honom och ta på täcke så försvann det.
Tror inte att det spelar någon roll om man har vitertäcke inne, de som finns nu är ju väldigt bra på att andas.
Däremot tror jag inte att man behöver ha täcke på överhuvudtaget i ett stall som har en temperatur där det inte fryser inne. Somsagt för att förebygga hudåkommor behöver huden andas, tex under nattetid inne.:banana:

Jag tror inte du är för "snål" med täckandet! Här har folk redan börjat med halstäcken, medans jag jobbar i t-shirt somliga dagar.

Min går med ofodrat regntäcke. Han är inte klippt, men fortfarande väldigt korthårig.

Jag tycker 200grs täcke låter lagom nu. 200gr är ju bra som övergångstäcke nu på hösten.

Min häst är inte klippt, vissa dagar när det är soligt o fint får hon gå utan täcke. Men när det är kallare, blåser o regnar så får hon täcke på sig. Inne har hon ett fleecetäcke eller ett 200gr stalltäcke.

När det blir vinter har hon antingen 200grs eller 300grs täcke. sätter på hals också om det är riktigt blåsigt/regnigt...

handlar så mkt om hur hästen är som individ..

Min har nu på sig fleecefodra regntäcke på sig ute samt 300 grams stalltäcke inne (står i kallstall). Han är helrakad.

Tycker du har alldeles lagom för den här årstiden.
Inte som idag för min häst, tror att stallpersonalen missuppfattade hans täckes rutinger lite, han hade både(!) sitt regntäcke och stalltäcke på sig ute :eek: Han var inte lite varm när vi tog in honom...

försöker börja täcka in min häst pga att ja inte vill att hon skall annlägga så fruktansvärt mycke vinterpäls, hon blir så otroligt lurvig. från +5 grader o kallare skall hon ha fleece+ ofodrat regntäcke, är det varmare, men dåligt väder regntäcke.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Bison
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?