Hur många program på en dag?

Yasmine

Trådstartare
Rider ni som mest på tävling? Vad får man och vad är normalt?

Som hoppryttare händer det ju att man rider upp till fyra klasser på en dag på banor som man har fått lära sig en halvtimme innan start. Någonting säger mig att den inte är så vanligt på en dressyrtävling dock, att rida i alla klasser? (självklart med olika hästar)

Berätta hur ni gjort/brukar göra:idea:

Sv: Hur många program på en dag?

Jag tycker två program är lagom. Hästen kanske är lite spänd i det första och då finns det större chans att det går bättre i det andra. Jag skulle aldrig kräva mer än två program per dag, anser inte att min häst måste kunna prestera sitt bästa i tre eller fler program.

Men jag menar ju på flera hästar såklart!;) Vet också att man bara får rida två program per häst men jag rider fler hästar på olika utbildningsnivåer och undrar då hur många program som ryttare det är normalt att rida på en dag:laugh:

Har planer på att ta med två hästar till en tävling och skulle eg behöva rida alla fyra klasser då de är så olika utbildningsmässigt men frågan är egentligen hur mkt kvalitet det blir när man måste ställa om inför 4 olika program?

Det beror nog mest på hur du är som ryttare. Klara du lätt av att ladda om och koncentrera dig på nästa program så borde det inte vara några problem.

Själv rider jag bara ett program på tävling. Dels så vill jag inte vänta i fem timmar mellan klasserna och dels är jag typen som blir ganska utmattad av att bara rida ett program. I framtiden när man kommer att rida meeting (det är ju målet...) kommer man ändå bara rida en klass om dagen, så då kan jag lika gärna göra det nu också.

har bara en häst och åker mest på meeting så då blir det en klass per dag. funkar bra så. när vi börjar rida msv kanske vi rider 2 klasser första dan och en dan efter. får se vad som funkar:)

hade jag haft 2 hästar hade jag ju ridit ett program per dag på båda.

Kan bli 6 program på tre olika ponnyer på en dag.

Aha, hur tycker du att det går då? Känner du att det blir lika bra kvalitet i alla program eller brukar du bli trött i mitten eller på slutet? Sitter programmen såpass att du inte behövar tänka så mkt på vart du ska utan kan koncentrera dig på utförandet? Hur mkt hade du ridit programmen innan du red alla 6 på samma dag?

Förstår ju att det är olika för olika ryttare men vill bara höra hur du upplever det:idea:

Jag vet vad jag måste tänka på när jag gör många starter per dag, och det är att få i mig energi och vätska,inte hamburgare och korv som så ofta finns på tävlingsplatser,utan mer riktig mat.Jag kan äta dagens lunch flera ggr(ibland 3:eek:).för att ladda om+ energibars om det är tätt mellan starterna.Programmen sitter ,de behöver jag sällan tänka på,tävlar ganska mycket på olika hästar så jag brukar ha de flesta programmen i huvudet.

Okej, då förstår jag:D

Dom få gånger jag tävlat två hästar på samma tävling så har det bara varit två program att välja på, så då har jag ridit dom. Tycker att det har gått lika bra oavsett hur många gånger man ridit det innan.

Okej då är det inte ovanligt att det händer i alla fall:)

Har funderat och bestämt att det blir två program, den "outbildade" får hänga på i de svårare programmet:D

Som junior tävlade jag ofta 2 ponnyer på lördagen (upp till 4 olika program) och en häst på söndagen (2 olika program).
Visst är det tufft för hjärnan när man rider 4e programmet, och dagarna innebär då antingen stressa som tusan mellan starterna, eller så blir det lååånga sega dagar. Segast var det att pallra sig ut på lördagkvällen efter tävlingen och finslipa hästen till söndagens klasser...;) Men det går.
Jag har alltid varit tävlingsnarkoman - älskar att tävla, så ju mer desto bättre! Har aldrig sett det som ett problem.
Ang programen så har jag alltid pluggat in dom i bilen på väg till tävling.. :angel: Så klart har jag övat linjer osv innan, men programmen i sin helhet rider jag bara på tävling. Har så vitt jag minns ridit fel en gång, 12 år och orutinerad i snurrig LA:2 :p
Och som Galax sa - att se till att äta och dricka är prio 1!

Tävlar man bara en häst på en dag så är det vettigaste att bara rida två program. Tänk på att du även rider fram hästen två ggr och detta blir då en hel del, samt programmen. Jag tävlar själv endast två program på en dag men min häst.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka