Hur många lämnar tänt i stallet inatt?

Sv: Hur många lämnar tänt i stallet inatt?

Vi har ju alltid nattlampa tänd, det kanske räknas? :p
Är inte så mycket för skrock, men traditioner är kul! :) Fungerar tyvärr inte så bra när man står inhyrd i stort stall och inte ens hann åka ut på julafton.

Finns det några roliga traditioner gällande nyår?

Tomten har varit hos oss i natt, det är jag alldeles säker på. För jag ställde ut en skål med gröt igår kväll när jag nattfodrade hästarna, och i morse var skålen nästan tom. Tomten hade varit vänlig nog att lämna kvar lite till katterna, som satt och slickade i sig det sista när jag kom in i stallet idag :p

Immer

Sedan min dotter var liten har som tradition att sätta ut gröt till tomten i stallet. Mest för att vi "fick" våra julklappar leverade i en säck i stallet. Visserligen helt uppfunnet av oss vuxna för att vi bor så långt ut på landet att det inte gått att komma med en fysisk tomte.
Av någon anledning så var alltid gröten uppäten och skeden låg alltid fint i tallriken. Så en jul misslyckades jag med gröten den blev bränd och ingen ville äta av den. Ställde ändå ut gröt i stallet. Dagen efter var gröten kvar och efter det började olyckorna med skadade och sjuka djur m m. Under flera år var det sedan ingen som rörde gröten i stallet.
Men av någon anledning har jag ändå fortsatt att sätta ut gröt. Så för några år sedan var gröten borta igen och även om det händer lite skador blir det inte alls så allvaligt. Kräver aldrig veterinär utan bara lite omplåstring så blir det bra.

Igår blev det lite körigt med nattfodringen så jag glömde faktiskt gröten. När jag kom på det var ju hästarna redan nattade och det var släkt i stallet. Så för att inte störa hästarna smög jag ut i mörkret med min gröt. Jag hörde faktiskt något som tassade i stallgången när jag satte ner gröten. Men jag kunde inte se något. I morse var gröten borta, tallriken helt tom med skeden liggan fint i den.

Finns det några roliga traditioner gällande nyår?
Har ingen som gäller hästar men en som min pappa var väldigt noga med. Lite konstigt eftersom han inte annars trodde på skrock annat "trams" i vanliga fall.
Det var att drt första man gjorde på nyårsdagens morgon när man vaknade var att äta ett rött äpple. Det skulle ätas innan man sa något alltså direkt när man vaknade. Om man gjorde detta så skulle man bli frisk hela året.

Tomten har varit hos oss i natt, det är jag alldeles säker på. För jag ställde ut en skål med gröt igår kväll när jag nattfodrade hästarna, och i morse var skålen nästan tom. Tomten hade varit vänlig nog att lämna kvar lite till katterna, som satt och slickade i sig det sista när jag kom in i stallet idag :p

Immer

Sicken snäll tomte ;)

Här ville som sagt inte varken tomten eller katterna ha någon gröt. Ena hunden tänkte ta den som frukost imorse, men det satte jag stopp för :devil:

Har ingen som gäller hästar men en som min pappa var väldigt noga med. Lite konstigt eftersom han inte annars trodde på skrock annat "trams" i vanliga fall.
Det var att drt första man gjorde på nyårsdagens morgon när man vaknade var att äta ett rött äpple. Det skulle ätas innan man sa något alltså direkt när man vaknade. Om man gjorde detta så skulle man bli frisk hela året.

Det ska jag testa. Får se om man håller sig kry! :)

Ja, jag tyckte också att tomten var snäll.
Bara för det så ska han få gröt ikväll också, det finns en liten skål kvar ;)

Immer

Det finns ju gammal folktro/gammalt skrock som säger att på julaftonsnatten kan alla djuren prata med varandra.

Min häst pratar jämt med mig...Hennes vokabulär:

-"Stick och brinn gubbe!"

-"Ge mig mat!"

-" Va? Arbeta??? Jag är upptagen!"

-"Du kan ansöka om att få rida udda veckor mellan klockan 7.30 och halv åtta"

-"Ge mig mer mat..."

Varenda dag mässar hon dessa fraser till mig...

det där med lampan tänd har jag minsann aldrig hört.. Men gröt måste vi sätta ut varje år. De åren vi inte har satt ut gröt till tomten har det ALLTID hänt någonting. Antingen har några av hästarna kommit ut från sina boxar, vilket är väldigt konstigt, för det händer ju aldrig annars... eller så har de fått manarna flätade osv osv osv. Så gröt sätter vi alltid ut, och då händer ingenting :P

Hade lite nattlampa på över julafton i alla fall, så det räknades väl :D

jag tror att djuren kan prata med varandra 365 dagar och nätter i året, så nä jag har inte ljuset på. dom är ju inte beroende av ljus för att kommunicera.... :p

däremot kanske man skulle sätta ut gröt till tomten nu som man bor på landet?

Tror jag med! Vi släckte som vanligt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka