Hur många kullar kan en tik få??

fjolltroll

Trådstartare
Lite nyfiken bara. Hur ofta och hur många kullar kan man ta på en tik innan den ska gå i pension. Och vid vilken ålder är det lämpligt att ta sista kullen?

Mia.

Enligt SKK kan du ta fem kullar på en och samma tik, det ska då vara ett löp mellan. Andra löpet har jag alltid hört att man kan börja då, personligen kan jag tycka att det är tidigt, du har ju inte hunnit meritera hunden osv.

MEN fem kullar kan jag tycka är mycket, man ska vara rädd om genetiken och se till att det finns mycket avelsmaterial. Är det en liten ras brukar det få vara ett visst procent valpar som hunden får vara "skyldig till" varje år. Dessutom bör du inte para samma kombination mer än en gång.

Inom weimaranern har avelsrådet ex. gått ut med att tre kullar är deras rekommendation eftersom det är en sådan liten ras, då bör man ha olika kombinationer hela tiden.

//E

Min foderhund har haft en kull och ska till hösten paras igen. Hon är 5 år och vi får väl se om det blir en tredje kull ;)

Okej! Jag har också hört att man kan börja på andra löpet. Vet du vilken ålder som är "slutålder" på en tik?

Mia.

På foderhundar får uppfödaren bara ta 2 kullar, och efter hunden är 5 år så tillfaller den fodervärden oberoende av om den haft valpar eller ej, vill uppfödaren ha flera kullar på din tik så har du rätt till ersättning, för det blir en sk. leasing, och den ersättning som jag vet av är ca 1-1,500:- per levande 8 v valp.
Och på en egenägd tik så får man högst 5 kullar men efter tiken har fyllt 7 år så måste man ha ett vet.intyg att hon är frisk utfärdat före parning,så man kan säga att man ej bör para en tik efter 7 års ålder.
Om man parar en tik med mindre än 10 mån mellanrum så måste hon vila minst 13 mån innan man får para henne igen.
Det är SKK's regler

Sv: Re: Hur många kullar kan en tik få??

OK, jag kanske var otydlig. Vi säger att vi har vår hund på foder (en enkel förklaring när ngn. frågar om det är vår hund), men egentligen bor hunden hos oss när hon inte ska ha valpar eller ställas ut, så vi lånar henne av uppfödaren. Ett bra arrangemang för oss. Har aldrig märk att hunden lider av det, utan tycker det är kul att komma till kenneln och träffa lite kompisar.

Sv: Re: Hur många kullar kan en tik få??

Sä länge alla parter är överens, så spelar det ingen roll. :-) Det viktigaste är att hunden har det bra och många gånger är ett sådant arrangemang bäst för hunden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
987
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: Puffindog
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30