Hur många knoppar?

Sv: Hur många knoppar?

Det beror ju jättemycket på hur hästen ser ut vad den har för man, min jag har nu får jag knappt ihop fem knoppar på. Tunn man, lite täckesskav och dessutom slutar manen rätt långt upp från manken sett. När jag jobbade som groom fick en av hingstarna alltid minst 24 knoppar :crazy:
Man får helt enkelt utgå från förutsättningarna. ;)

Jag använder en kort kam som är 7-8 cm lång för att få manen indelad i lika stora delar. Man kan även bryta av en gammal kam så den blir så lång som måtten man vill att manen ska delas in i, då blir det ganska jämnt :)
Som ovan skrivit beror det på hästens man och en själv hur många och stora knoppar det blir, på min häst blir det oftast på första försöket just 13 flätor typiskt nog, det kan man ju inte ha då det betyder otur! ;)

Det beror på hals och man, generellt sett så brukar jag fläta fler och mindre knoppar på en kort hals och färre och större på en längre hals. Är halsen väldigt tunn så gör jag knopparna lite mindre men försöker "fluffa upp" vingarna så att halsen ser tjockare ut. Är knopparna för stora på en smal hals så ser halsen smalare ut. På en välmusklad hals så gäller more is more vad gäller knopparnas storlek och fluffandet av vingarna. Gör alltid ett ojämnt antal knoppar - jämnt nummer om man räknar med den i pannan, annars är risken att halsen ser ut att vara delad i två.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
136
Senast: Gunnar
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 291
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31