Hur många kg?

sanbon

Trådstartare
Hej! Känner mig jätte vilsen i foderfrågor.. Har läst på så mycket jag kan men vill påstå att jag fortfarande känner mig vilsen.
Min häst får 8kg hö, kommer nu behöva byta över till ensilage, hur många kg ska hon då ha? Ni som kan får gärna ge mig en ENKEL förklaring till måttanvisning som jag kan ta hjälp av.
 
Hej! Känner mig jätte vilsen i foderfrågor.. Har läst på så mycket jag kan men vill påstå att jag fortfarande känner mig vilsen.
Min häst får 8kg hö, kommer nu behöva byta över till ensilage, hur många kg ska hon då ha? Ni som kan får gärna ge mig en ENKEL förklaring till måttanvisning som jag kan ta hjälp av.

Det beror på hur blött ensilaget är.
Hö har 84% mat (TS = torrsubstans), resten är vatten. Så 1 kg hö är 0,84 kg mat.
Ensilage innehåller mera vatten och det kan skilja ganska mycket så du måste veta hur mycket som är mat(TS) och hur mycket vatten det har för att veta vad det blir för mängd du ska ge.

Din häst får nu 6.72 kg mat

Här kan du läsa lite mera https://www.agria.se/hast/artiklar/skotsel-och-vard/torrsubstans-och-grovfoder/
 
Hej! Känner mig jätte vilsen i foderfrågor.. Har läst på så mycket jag kan men vill påstå att jag fortfarande känner mig vilsen.
Min häst får 8kg hö, kommer nu behöva byta över till ensilage, hur många kg ska hon då ha? Ni som kan får gärna ge mig en ENKEL förklaring till måttanvisning som jag kan ta hjälp av.
8 kg hö är knappt 7 kg TS, torrsubstans (det som inte är vatten). För att ge motsvarande mängd i hösilage måste du veta TS-halten. Är den t ex 50% måste du alltså ge 14 kg för att det ska bli 7 kg TS. Men sen varierar ju näringsvärdena mellan olika partier, så tyvärr går det ju inte bara att räkna så. Du måste veta näringsinnehållet i både höet och ensilaget för att kunna jämföra och se hur mycket som ger lika mycket näring. Framför allt proteinet kan variera med flera hundra procent.
 
Lite enkelt så kan man istället för att räkna i kilon gå efter volymen. Om du tänker så här att du har något som en låda, kasse, krubba eller liknande som du fyller med den mängd hö hästen får idag. Gör du sedan likadant med ensilaget och packar det på samma sätt så får ungefär samma volym.
Vikten behöver man mest för att räkna ut så att hästen får sina behov tillfredsställda eftersom analyser bygger på kilo. Det gäller ju även i detta fallet så att samma mängd/volym ensilage behöver inte innehållsmässigt motsvara höets innehåll. Men det ger ungefär samma tuggtid för hästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
883
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 495
Senast: ii-ssa
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp