Hur många kg gräs äter de på ett dygn?

Z

Zeena

Någon som läst någon siffra om detta, gäller halvblod. Har inget gräs i hagen nu och har börjat vänja. Men räcker det att beta 30 minuter varje dag i en månad och sedan blir det gräs dygnet runt från en dag till en annan. Hur mycket bör man vänja dem...
 
Sv: Hur många kg gräs äter de på ett dygn?

De äter ungefär samma mängd TS som en häst med fri tillgång på hö eller silage. Men gräs har ju väldigt låg torrsubstans, ca 20% mot höets ca 85%.
Låt oss säga att en häst har ätit 12 kg hö, varav 10,2 kg torrsubstans och resten vatten. För att få i sig samma mängd torrsubstans måste hästen äta ca 50 kg gräs (10 kg TS resten vatten)
I min fodermedelstabell från lantbruksstyrelsen finns en tabell med 'högsta dagsgiva' för olika foder, där betesgräs anges till 10-12 kg per 100 kg levande vikt, så en 500-kgs häst skulle alltså kunna äta 5 x 12 (=60) kg gräs per dag.
Vad gäller tillvänjning så är det så klart bra, men jag har aldrig varit med om att en häst har blivit sjuk av att gå på gräs. Jag brukar låta mina hästar beta så mycket som möjligt under veckan före betessläpp.
 
Sv: Hur många kg gräs äter de på ett dygn?

Vi vänjer hästarna ca en vecka innan betessläpp, har alltid gått bra!
Har heller inte märkts några tecken på magproblem eller annat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 813
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 815
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp