Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och träningslogg under 5 dagars tid.
Jag brukar gå ungefär 10 000 steg/dag, lite beroende på vad jag gör. Är det en mer "stillasittande" dag kan det bli neråt 8 000 steg, är det en aktivare dito kan det bli enda upp emot 14-15 000 steg, men skulle säga runt 10 000 i genomsnitt. Därtill rider jag ca. 45 min pass på lättklass-dressyrnivå minst 6 dagar/vecka. Försöker även att få in lite bålträning (plankan, rygg-/magövningar) max 30 min typ 3-4 gånger/vecka. Sammanvägt skulle jag ändå vilja kalla mig relativt aktiv. Absolut inte superaktiv/tränad på något sätt, men långt ifrån bara stillasittande heller.
Matade in ovanstående uppgifter, tillsammans med min storlek (162 cm/ca. 55 kg) och mitt matintag på ca. 2 200 kalorier/dag i denna appen under några dagar, bara för att "testa funktionerna" typ. Blev helt mållös av resultatet.
Den menade att jag höll en hälsosam, och medelhög träningsnivå. Det är jag helt med på. Däremot menade den att jag åt alldeles för många kalorier i förhållande till min storlek och träningsnivå.
Enligt denna, skulle jag utifrån ovanstående uppgifter, äta 1 500-1 700 kalorier/dag beroende på exakt hur aktiv jag varit.
Nu är jag absolut inte så insatt i mänsklig träning, men är inte 1 500-1 700 kalorier/dag rätt så lite för en tjej (förvisso "mindre") med ovanstående aktivitetsnivå?
Alltså, under dessa 5 dagar jag provade appens funktioner, åt jag +/- 2 200 kalorier/dag. Min kosthållning var väldigt normal för att vara mig, inget extra fika, inte heller att jag skippade fler måltider än jag normalt brukar göra. Helt normalt, sedan väldigt gammalt.
Jag kan också konstatera att jag varit lika lång och vägt +/- 3 kg som nu, i bokstavligt talat halva mitt liv. Så min kosthållning verkar ju uppenbarligen "fungera" för att hålla min vikt stadig och jag mår ju bra. Hur kan jag då ändå ligga 500-700 kalorier över vad jag borde?
Samtidigt, hur kan appen ha så fel? Jag menar, stegräknarfunktionen fungerar klanderfritt, hur kan detta vara så banans då?