Hur många hästar per hektar bete?

Mli

Trådstartare
Läste på Kraffts hemsida om bete, där står det att på försommaren där tillväxten är som störst så är det lagom med 5 hästar per hektar, och sen framåt sensommaren kunde man dra ner på antalet litegrann.

Min fråga är nu, är det bara jag som tycker att 5 stora hästar/hektar är mycket? Jag har som riktlinje 1 stor häst per 3/4 hektar, tror att jag har fått lära mig det för längesedan på nåt naturbruksgymnasium.

Sv: Hur många hästar per hektar bete?

Jag har läst att det ska räcka med 1-1,5 ha per häst och sommar.
Låter väldigt lite med 1 ha per 5 hästar. Det måste dom väl nästan äta upp på ca 2 veckor.

Ja, jag tycker också att det borde ätas upp och bajsas ner väldigt fort!
Jag har mina på en nysådd vall med hästbete som är ca 4,5 - 5 hektar. I sommar kommer där att gå 6 hästar vararav 4 är under två år samt två är ponnyer. Det tycker jag känns lite mer lagom än att ha 20-25 vuxna hästar där!

De vill väl att man ska stödutfodra även under betet. Helst med Krafft då förstås... :angel:

Allvarligt talat tar jag inte Kraffts små skrifter och rekommendationer på särskilt stort allvar. De kommer med ganska märkliga påståenden emellanåt.

hehe, det ligger väl nåt i det..
Nej, krafft ger jag inte mycket för, ungefär som att fråga H**ks om storlek på bett och sadelutprovning :)

Har man ett bra och gödslat bete så räcker det, faktiskt.

1 häst/hektar är väl att föredra.

vi hade en hage på lite över 2 hektar i sommar till 8 hästar och det betet räckte från 22 maj tillaugusti utan stödutfording sen 1 sep fick vi börja ge hö morgon och i slutet av sep morgon midagen kväll.Men det fanns gräs i hagen det var aldrig talan om lera eller gräsmattehage.

Jag kommer nu ha 2 hektar bete och jag kommer hyra in 2 beteshyresgäster under 1 månad för att betet skall betas av och inte bli överväxt. 4 hästar på 2 hektar torde räcka=)

Vi har 6 HA och har fått rek. från Kommunen att vi kan ha 18 hästar på det under sommaren.

Nu ska vi dock inte ha det, Max 15, men så var riktlinjerna här i alla fall.

Hejsan!
Carola> Det har antagligen med gödselhanteringen att göra, du får ha 3 hästar/ha innan du måste ha gödselkontrakt. Det gäller hela Sverige eftersom det är föreskrifter från Djurskyddsmyndigheterna.

Övriga i tråden> Hur länge betet räcker är så olika beroende på jordens kvalité, var i landet det är, hur gammal är vallen, hur säsongen är klimatmässigt, vad växer på vallen, är det sått gödning. Vårt sommarbete på 5ha räckte till 13 hästar fram till dec och då är det gammal vall som inte har gödslats på 4 år.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hm..men de ville att jag skulle ha gödselkontrakt ändå....

Allt finns att läsa:SJVFS 2004:62
Statens jordbruksverks föreskrifter om miljöhänsyn i
jordbruket vad avser växtnäring;

Utkom från trycket
den 3 december 2004:

Begränsning av den mängd stallgödsel eller andra organiska gödselmedel som får
tillföras
8 § Stallgödsel eller andra organiska gödselmedel får under en femårsperiod inte
tillföras i större mängd än vad som motsvarar 22 kg totalfosfor per hektar
spridningsareal och år, räknat som ett genomsnitt för företagets hela spridningsareal
per år under perioden. Femårsperioden utgörs av en löpande sammanhängande
period om fem kalenderår.

10 § Jordbruksföretag med högst tio djurenheter i genomsnitt på årsbasis omfattas
inte av 8 och 9 §§ vad gäller gödsel från de egna djuren.
Tillförsel av annan stallgödsel eller av andra organiska gödselmedel utöver den
gödsel som kommer från egna djur får dock inte ske i större mängd än vad som anges
i 8 §. Den spridningsareal som motsvarar de egna djuren ska först räknas bort.
Beräkning av spridningsarealen för de egna djuren ska utgå från en tillförsel som
högst får motsvara 22 kg totalfosfor per hektar och år. Fram till 1 januari 2013 får
dock beräkningen av spridningsarealen för de egna djuren ske utifrån bilaga 5, för de
djurslag som finns med i bilagan.

11 § Jordbruksföretag med i genomsnitt fler än tio djurenheter på årsbasis får fram
till den 1 januari 2013 använda sig av följande bestämmelser:
1. När det gäller djurslag som finns med i bilaga 5 får företaget hålla det antal
djur per hektar spridningsareal som framgår av bilagan, även om det innebär att
8 § inte kan följas.

Bilaga 5
3 hästar/ha
-------------------------

Vidare:
Statens jordbruksverks allmänna råd (2005:1) om lagring och spridning av gödsel mm

Häst 2,5/ha
Häst, ponny (300 kg) 3,4/ha
------------------

Så det skiljer på storleken också, åsså finns det de som påstår att det inte har betydelse :D

Kan maila hela författningen om du är intresserad, eller om du har vägarna förbi.....

Rolle på Österlen

Glömde:

SJVFS 2005:2
Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks
föreskrifter (SJVFS 1999:79) om miljöhänsyn i
jordbruket;

Begränsning av antalet djur i ett jordbruk

1 § För jordbruksföretag med fler än tio djurenheter gäller, att antalet djur per hektar
av för företaget tillgänglig areal för spridning av stallgödsel inte får vara högre än
vad som framgår av nedanstående förteckning.
Begreppet djurenhet har här samma betydelse som i förordningen (1998:899) om
miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.
Djurslag Djur/hektar

Kor för mjölkproduktion (även sinkor och utslagskor) 1,6
Kor huvudsakligen för uppfödning av kalvar (amkor och dikor) 2,3
Kvigor, tjurar och stutar 1 år och däröver 4,6
Kalvar under 1 år 5,8
Får och getter 15
Suggor i produktion 2,2
Slaktsvin 10,5
Värphöns 100
Värphöns i bur (vid tillsats av fytas i fodret) 165
Värphöns i frigående (vid tillsats av fytas i fodret) 150
Unghöns 250
Unghöns (vid tillsats av fytas i fodret) 365
Slaktkycklingar 470
Kalkoner, ankor och gäss 140
Hästar 3
Minkar, avelshonor 50
(SJVFS 2005:2).
1 Jfr rådets direktiv 91/676/EEG av den 12 december 1991 om skydd mot att vatten förorenas av
nitrater från jordbruket, (EGT L 375, 31.12.1991, s 1, Celex 31991L0676).
2 Författningen omtryckt SJVFS 2003:66

Rolle på Österlen

Kan ju bero på om du inte har åkermark och alltså inte har någon mark att sprida gödseln på (alltså vinterns stallgödsel antar jag att de menar då).

Angående ursprungsfrågan så är det ju som sagt så att det spelar otroligt stor roll vad man har för typ av bete, hur det används, hur det sköts och vad man har för storlek på häst. Samt vad man vill ha för betestryck.

Jag tycker att det är lite väl liten yta för så många hästar. Men o andra sidan är jag lite bortskämd och min häst har haft minst 8 hektar att röra sig på under betet, och haft som mest 4 hagkompisar..

Denna sommar blir det minst 20 hektar för honom, och jag hoppas att det inte blir fler hästar än den nuvarande flocken (7 hästar).

Får man inte längre ta flis blandat med hästskit (från gödselstacken) för att lägga exempelvis i gångar och för o torka upp hagarna??Vi har alltid användt lite av spångödslen till att jordförbättra. Speciellt när det blir i princip bottenlöst (som det blir här med jämna mellanrum)

Jag går i gård köpar tankar, den har 1ha äldre granskog, 1ha lövdominerad hagmarksskog och 1ha äldre åkermark som har anv. som fårbete.
Har en egen islänning och skulle kunna tänka mig att ha en 2-3 till inackorderade på lösddrift. Tror ni att betet räcker??

tycker det låter väldigt mycket med 5 hästar/ha just med tanke på ytan..jag tycker 2 hästar/ha är alldeles lagom. Men såklart behöver de mer bete om sommaren än bara det hektaret

själv tycker jag det är lite mark..ska du ha det i syfte på att de ska klara sig på enbart bete ?

Jag har alltid fått lära mig att betet räcker till 3 hästar/ ha. Självklart spelar det ju också in om det är gödslat eller ej och om vallen är gammal eller ny.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa... 2
Svar
26
· Visningar
5 543
Senast: Enya
·
Hästvård Hur många hektar bete per häst har ni räknat med? Vi har tre kor på gården som betar, highland cattle. Jag funderar på att göra en egen...
Svar
8
· Visningar
6 481
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 230
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka