Hur många har VARMstall?!

Sv: Hur många har VARMstall?!

Hm, mina hästar har idag kallstall med tonvikt på bra ventilation, det skiljer sig inte mycket mellan ute och inne temp...och jag har inte täcken på och har inte sjuka hästar. ;)

milly skrev:
Att det finns värme i stallet - värms upp med element eller så.
Så temperaturen alltid är ungefär som i rumstemperatur inomhus.
SÅ var det iaf på klinikens stall - usch! Kvavt och dålig luft tycker jag det blir. Dock skulle jag önska LITE värme i stallet när det är svinkallt ute... upp till 10 plusgrader sådär. :smirk:

Usch då, hatar när det blir så pass varmt.

Att hålla runt 10 grader i stallet är helt perfekt tycker jag. Är det varmare blir det jobbigt å jag tror inte det är särskilt bra att ha för varmt i ett stall (sadelkammaren däremot är ju en helt annan sak...).

Som fröken skåne skriver så har jag också träffat på en hästägare som var så ombonande om sina häsar att hon hade då varmt i stallet. Behagligt runt 15 - 20 grader. De hästarna fick lunginflammation pga temperaturskillnad sedan när tempen ute kröp under nollan ute. Det är inte bra med för stora tempväxlingar. Huvva och i vår går vi över till lösdrift - spännande.

Det låter logiskt, men jag tror att rent strikt sett är det väl så att ett varmstall är det så fort stallet genom t ex låg takhöjd värms upp av djuren själva? Tänk vad varmt det kan bli i en gammal ladugård t ex! Inte kallas detta för "varmstall". Står hästarna däremot på en loge är det kallstall = i princip lika kallt som utomhus.

Det är ett UPPVÄRMT stall du tänker på i din sista mening.

milly skrev:
För mig är det fortfarande KALLstall även om det värms upp några grader i o med att hästarna står inne o värmer upp det.

Med varmstall menar jag stall som värms upp till minst 10-15grader och behåller den temperaturen dygnet runt trots att hästarna är ute på dagen.

Jag tror att om hästarna blir sjuka, beror det mer på dålig luft än på temperaturen i sig. Och dålig luft kan man ha i så väl varma som kalla stall! Om man värmer upp ett gammalt stall utan att tänka på ventilationen, så klart blir luften dålig!

Jag vet bara ett varmstall. där har de en konstant temperatur på 15 grader (element). Detta för att de rakade hästarna ska kunna stå utan täcke på natten.

Personligen gillar jag det inte, pga dåig luft. I så fall måste man ha ett riktigt bra ventilationssystem. I vårt stall (kallstall) har vi alltid dörrarna öppna under dagarna (vid +grader) för att det ska va fräsch luft i stallet! När det börjar bli lite varmare ute har vi även dörrarna lite smått öppna på natten!

milly skrev:
Det har jag bara stött på på djurkliniker... Aldrig varit med om att någon annars har värme i stallet. Ändå nämns det ofta att "vi har kallstall" som om det vore vanligt med varmstall också. :confused:

Jag har ett varmstall för 3 hästar. Värmeväxlare i ventilationen, 2 delade slingor golväme (en går under boxarna och andra i stallgången), en vämrefläkt som går på automatiskt när det blir under +5. Men allt detta kan dock stängas av om det inte behövs:)

Vi har allt detta för att stallet ligger i Kiruna, blir förjävligt kallt är på vintern och för att vattenledningar och sånt inte får frysa.

zeus skrev:
Jag vet bara ett varmstall. där har de en konstant temperatur på 15 grader (element). Detta för att de rakade hästarna ska kunna stå utan täcke på natten.

Personligen gillar jag det inte, pga dåig luft. I så fall måste man ha ett riktigt bra ventilationssystem. I vårt stall (kallstall) har vi alltid dörrarna öppna under dagarna (vid +grader) för att det ska va fräsch luft i stallet! När det börjar bli lite varmare ute har vi även dörrarna lite smått öppna på natten!

Jag har varmstall och ventilasionen som finns i mitt stall är någn värsting grej, ändå har jag aldrig varit med om dålig lukt, t.o.m min moster som blir äcklad av stall/hästlukt säger att det knappt lukar stall. Dock har vi inte samma värme som du nämde, utan den ligger kring 5 och 8 grader.

Fröken_Skåne skrev:
Har hästarna i kallstall, har alltid haft också..kan inte riktigt förstå meningen med varmstall - bara dålig luft

Pja, häruppe är det inte helt ovanligt med 25-30 minusgrader under nätterna, lite i kallaste laget för klippta hästar, tycker jag.

Har man bara bra ventilation så tycker inte jag det är någon fara med värme i stallet. Förra stallet låg väl runt fem-sju plus dagtid, blev tyvärr jäkligt varmt under natten, kunde vara närmare femton grader om det var en varm natt vintertid. Men normalt låg väl tempen på runt 13 grader när man kom på morgonen. En del täckade ju sina hästar efter hur kallt det var vid intag, då blev hästarna bra varma under täckena. :(
Men på sommarn var det svalt och skönt därinne, iaf! :)

Har precis flyttat in mitt nybyggda stall nere i Skåne och haft anledning att fundera över det här med stalltemperatur .... Vi har ju en riktig vargavinter här ner i år ....!
Stallet är byggt i lättbetonblock, sju boxar, 3 m takhöjd och höskulle ovanför. Hästarna står bara inne på natten. Började med att bara ha tilluft in via ventiler i väggarna = en temperatur på ca 10 grader i stallet på morgonen ( mellan 0 -10 ute ) och massor av kondens i taket! Luften kändes dock ok. Installerade då en utsugsfläkt med trumma = markant kaller, dvs några plusgrader i stallet, ingen kondens och mycket klar luft! Hästarna verkar trivas helbra och jag låter dem stå med ett fleesetäcke på natten. De är dock inte helklippta. Min äldsta häst som kunde få lite rethosta i det gamla stallet ( lågt i tak, blev lätt varmt, ventilation via trumma med självdrag) har blivit av med denna helt! De jag talade med när det gällde ventilation var mest bekymrade över om det skulle bli för varmt på sommaren ... Jag har dock stora portar samt öppningsbara fönster och dessutom går hästarna på bete då! Min slutsats är att frisk, klar luft och några plusgrader nu på vintern tycks fungera suveränt!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
515
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 906
Senast: LaMagia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?