Hur många har VARMstall?!

milly

Trådstartare
Det har jag bara stött på på djurkliniker... Aldrig varit med om att någon annars har värme i stallet. Ändå nämns det ofta att "vi har kallstall" som om det vore vanligt med varmstall också. :confused:

Sv: Hur många har VARMstall?!

Jag har nog aldrig träffat på någon som har varm stall heller. Inte vad jag kan minnas.

Vad menas då med benämningen varmstall. Vi har ingen värme på i stallet om det inte blir ordentligt med minusgrader å den värmen håller sig sedan kvar i stallet tillräckligt för att det ska bli varmt å skönt när man mockar.

I övrigt så har min mamma ett varmstall som det typ aldrig är hästar i :D

moonlightgarden skrev:
Vad menas då med benämningen varmstall.

Att det finns värme i stallet - värms upp med element eller så.
Så temperaturen alltid är ungefär som i rumstemperatur inomhus.
SÅ var det iaf på klinikens stall - usch! Kvavt och dålig luft tycker jag det blir. Dock skulle jag önska LITE värme i stallet när det är svinkallt ute... upp till 10 plusgrader sådär. :smirk:

Jag tycker att det räknas som varmstall om det är så isolerat att det blir varmt när hästarna är inne...

Varmt = några plusgrader om det är minus på utsidan.

malu

Jag använder benämningen Kallstall, för att det är lika kallt där inne som utomhus, ev att det stiger några få grader.
Har man ett kallt stall utan uppvärmning men med ordentlig isolering o inte allt för högt i tak så kan det ju stiga många grader o bli riktigt varmt under natten.
Detta är väl ett "vanligt" stall då.

Jag har runt 6-8 grader i stallet hela vintern eftersom jag har vattenledningar utan strömkabel.
Behaglig temperatur att vara i och inte allt för stor skillnad mot ute.

Då det är isolerat så behöver jag bara köra värmefläkten om det är kallare än -10

Min tolkning av "kallstall" = stall som är så stort, högt i tak eller öppet att det i princip inte blir varmare än utomhus även när hästarna är inne.
Många stall är ju isolerade och temperaturen som hästarna genererar hålls därmed kvar bättre, utan att man har en värmekälla.

Senast ändrad:

En liten fråga till er som har kallstall. Hur gjör ni när Hovslagarn ska komma och det är -15grader:confused:

Han/hon skor på som vanligt. Nu kanske det inte har varit just 15-, så kallt har vi sällan dagtid. Men de har inte klagat iaf.

Lill Hovis skrev:
En liten fråga till er som har kallstall. Hur gjör ni när Hovslagarn ska komma och det är -15grader:confused:

:confused:
Det har aldrig varit någon hovis som sagt nåt om det och jag har alltid stått i kallstall (inackoderad häst).
(har haft felar oliak hovisar ockå)

MaLu skrev:
Jag tycker att det räknas som varmstall om det är så isolerat att det blir varmt när hästarna är inne...

Varmt = några plusgrader om det är minus på utsidan.

malu

För mig är det fortfarande KALLstall även om det värms upp några grader i o med att hästarna står inne o värmer upp det.

Med varmstall menar jag stall som värms upp till minst 10-15grader och behåller den temperaturen dygnet runt trots att hästarna är ute på dagen.

Vi har värme i vårt stall, håller nog ca 12-14 grader hela vintern. Maken är rörläggare, så när vi ändå byggde nytt:angel: Har frusit i för många stall för att uppskatta det. Dock har vi ju en god ventilation också. Sen har vi extra värmefläkt i spolspiltan, ifall man vill spola av, eller tvätta hästen när det är kallt. Bra för att torka täcken också.

Hm, vårat stall är nog inget kallstall, men det är inte så himla varmt heller. Värmer upp dagtid med värmefläktar så att vattnet inte ska frysa, och under natten så värmer hästarna själva och då ligger det väl i snitt på runt nollgradigt, även om det är -20 ute. Blir inte sämre luft för det, bara lite behagligare att vara i. :)

jag tror många tänker helt fel när det gäller kall och varmstall.. ett kallstall är ett oisolerat stall där man ofta har naturlig ventilation, i ett isolerat varmstall måste man antingen dra ifrån enner tillföra ventliationsluft med hjälp av fläkt eller en självdragskonstruktion..

så ett stall av korrugerad plåt är ett kallstall.. det kyls ner mycket fort när hästarna inte är inne, hästarna måste även stå med täcke inomhus (kyla+ingen rörelse=sjuk häst)
men såfort stallet är isolerat och hästarna kan vara utan täcke nattetid och att stallet sedan håller kvar värmen ett tag på dagen så är det ett varmstall..

BeastieBabe skrev:
så ett stall av korrugerad plåt är ett kallstall.. det kyls ner mycket fort när hästarna inte är inne, hästarna måste även stå med täcke inomhus (kyla+ingen rörelse=sjuk häst)
Varför behöver dom ha täcke på kallstall :confused:. Min häst står på kallstall utan täcke och mår alldeles utmärkt. När det är -20 ute och man kommer och fodrar morgon har hon rest pälsen litegrann men fryser inte. Hästen är inte ens ett kallblod utan en korsning mellan svenskthalvblod och arab.
Förövrigt anser jag att kallstall är ett stall med samma temperatur som ute. Vad övriga typer av stall ska kallas vet jag inte.

Har hästarna i kallstall, har alltid haft också..kan inte riktigt förstå meningen med varmstall - bara dålig luft

milly skrev:
Det har jag bara stött på på djurkliniker... Aldrig varit med om att någon annars har värme i stallet. Ändå nämns det ofta att "vi har kallstall" som om det vore vanligt med varmstall också. :confused:
Jag hyrde in mina hästar i ett stall som var väl isolerat och där vattenledningarna aldrig frös. Vid temperaturer som -10 och kallare användes varmfläkt...kan ju säga att mina hästar blev sjuka och jag fick bygga eget...de vägrade inse att man måste ha bra ventilation:crazy:

Jag vet några som hade 25-27 grader i stallet ! :eek: När hästarna kom ut i -10 utan täcke så kom det som en chock..behöver jag säga att hästarna ofta var sjuka ? :eek:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
515
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 906
Senast: LaMagia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?