Hur många gånger?

Sv: Hur många gånger?

Lillkumpula skrev:
nån här vart man skickar det och hur? Man kan väl inte skicka hästbajs med posten?!:confused:
Dels finns det "Kolla masken-lådor" att köpa bl.a. på apoteket och hos välsorterade ridsportaffärer dels kan man skicka själv på posten i dubbla plastpåsar lagda i vadderat kuvert. Kolla-masken analyserar bra de vanligaste, vill man ha specifikt för viss mask får man skicka själv. Jag skickar mina prov till Vidilab, de har mycket snabb och bra service. De har även veterinär som man kan rådfråga. www.vidilab.se
//marti

tack för svaren..nu vet jag ungefär hur ofta ni avmaskar:p

Ojojojoj...
Man ska avmaska så litet som möjligt. Man ska börja med betesplanering och att sköta betet (dvs. mocka, plöja, etc). Det är inte 'lönlöst att avmask nu'. Det finns vissa maskar som är i vilostadiet just nu men inte alla. Det beror på vilken mask du är ute efter.
Det går inte att säga att du ska avmaska vid vissa intervaler utan att veta vilken mask din häst har. Börja med att skicka in ett träckprov för blodmask och ett blodprov för bandmask. Då vet du vad du vilken parasiter hästen har. Sedan kan du rikta din avmasking mot dem parasiter.
Resistans bildas av underdosering och överanvändning. Va' säkert att du avmaskar mot just de maskar som hästen har och med rätt dosering.
När det gäller stygnflugor ska man avmaska efter första frosten - deras ägg dör ute på betet. Under sommaren kan man skrapa bort alla ägg från frambenet eller kinden och avmaska med en ivermectin. Läs noga intervalen på preparatet så du kan anpassa styngflugsavmaskningen med resten av årets avmaskning.
Det är också viktigt att du använda samma preparat på alla hästar hela såsongen. Ge hästarna samma preparat samtidigt. Annars är det mindre effektivt. Om din häst har stallkompisar är det väldigt viktigt att alla hästarna i stallet avmaskas med samma preparat samtidigt.

tack för svaren! men vissa säger att man inte ska använda samma avmaskningsmedel en andra säger att man ska det... vilket är rätt?:confused:

Jag avmaskar henne 3gg/år det räcker gott och väl. Före betet, efter betet och februari/mars.

Bellina skrev:
tack för svaren! men vissa säger att man inte ska använda samma avmaskningsmedel en andra säger att man ska det... vilket är rätt?:confused:

Använd samma medel för samtliga hästar. Man ska byta preparatet efter ett eller två år. Om du har använt ivermectin ett eller två år i rad ska du byta till pyrantel, t ex.

Okej..men varför ska man avmaska i februari/mars maskarna ligger väl i vila då?

2
jag gör innan o efter sommaren.
jag gjorde det också på min nya häst direkt när jag fick honom (i mars månad) med det var mest för att vara på den säkra sidan för jag visste inte när han blev gjord sist samt att han var så mager så jag ville vara säker på att där inte fanns ngt innan jag ska få honom att lägga på en del

Vad ger du din häst för mat för att den ska lägga på sig?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka