Hur många galoppfattningar/pass?

the_connemara

Trådstartare
Hur många gånger fattar ni galopp per pass? Skiljer det mycket beroende på vad ni gör?

Hoppning?
Dressyr?
Tömkörning?
Uteritt?

Osv?

Sv: Hur många galoppfattningar/pass?

Helt omöjligt att gissa! M det beror ju lite på vad vi övar på för dagen.
Vissa dagar 0 andra gånger typ 100?!

Skiljer såklart beroende på vad vi gör, men i genomsnitt kanske uteritt 0-5 ggr, dressyr uppåt 20 ggr kanske? Hoppar väldigt sällan nu så det kan jag inte säga något om, och arbetar nästan aldrig från marken eftersom jag är värdelös på det.

När jag värmer upp oavsett vad som ska jobbas, från marken, hopp, dressyr, så gör jag alltid väldigt mkt övergångar mellan arbetstrav och arbetsgalopp. Kanske 20 per. Varv.

Väldigt olika.. ibland inte alls och ibland måååånga fattningar. Det beror på vad vi tränar på för dagen..

Har aldrig tänkt på hur många fattningar jag gör under rid passen men mest är det hoppning framför allt när det kommer till grupp träning sedan dressyr och minst ute älskar att stå i lätt sits ute och känna hästen galoppera under sig :D.

Väldigt väldigt många, älskar övergångar! ;) Tränar mycket inför enkla byten, så det kan säkert bli över 50 per dag just nu. Värmer alltid upp med först trav-skritt övergångar, sedan galopp-skritt alternativt galopp-trav. Rider sällan mer än ett halvt varv i kontinuerlig galopp för tillfället.

När jag värmer upp oavsett vad som ska jobbas, från marken, hopp, dressyr, så gör jag alltid väldigt mkt övergångar mellan arbetstrav och arbetsgalopp. Kanske 20 per. Varv.

Jag glömde skriva att detta gäller vuxna hästar!
Unghäst tränas på annat sätt'

Fast skulle jag hålla på så så skulle min lilla listiga häst snart börja bryta av eller inte bjuda framåt eftersom hon då hade räknat ut att hon bara ska galoppera några steg innan övergång.:o

Jag fattar galopp, galopperar nåt varv runt ridhuset och gör lite övningar på vägen, typ båge längs långsidan eller volt, minskar-ökar. Lägger sen in en övergång, fattar galopp igen, låtsas lägga in en övergång men driver framåt så det blir en liten samling istället och sen flyter jag på nåt varv och gör sedan om allt igen. Att hela tiden bryta av för att göra fattningar innebär ju också att hästen inte riktigt får upp galoppflåset. Överhuvudtaget är min uppfattning att många ryttare max galopperar två-tre varv i ett 60 ridhus innan de bryter av.

På uteritt så brukar jag galoppera mellan 2 och 4 längre sträckor, så då blir det mellan 2 och 4 fattningar. Vissa dagar bryter jag av till skritt mitt i en sträcka för att fatta galopp igen, så blir det ju fler.

Vid hoppning så blir det ju betydligt fler. Har aldrig räknat och kan aldrig föreställa mig hur många fattningar det kan bli på en timme.

Vid dressyr så försöker jag bara tänka på att göra lika många högerfattningar som vänsterfattningar i alla fall. En period fick jag i hemläxa att göra tio fattningar i varje varv av min tränare för att bygga upp lite mer styrka i galoppen, och det försöker jag ha i bakhuvudet då jag rider.

Fast skulle jag hålla på så så skulle min lilla listiga häst snart börja bryta av eller inte bjuda framåt eftersom hon då hade räknat ut att hon bara ska galoppera några steg innan övergång.:o

Annars är det ju ett ypperligt sätt att öva på att hästen verkligen går fram för skänkeln och lyssnar på sin ryttare, framförallt innan övergången neråt så att det inte blir "tvärstopp" utan att hästen fortsätter bjuda framåt.

Hur många gånger fattar ni galopp per pass? Skiljer det mycket beroende på vad ni gör?

Hoppning?
Dressyr?
Tömkörning?
Uteritt?

Osv?

Ja

I hoppningen/markarbetet blir det mer tempoväxlingar inom gångarten än övergångar/galoppfattningar

Dressyren handlar mer om lydnad och styrketräning dvs många galoppfattningar, övergångar osv

Uteritt och galoppträning koncentreras mer på att få upp flåset och konditionen.

OM jag galopperar gör jag mest bara fattningar. en favoritövning är att rida på kvartslinjerna och fatta galopp, galoppera ett par steg, sakta av till skritt. Ibland fattar jag samma galopp varvet runt, ibland fattar jag både höger och vänster galopp växelvis.

Helt omöjligt att gissa! M det beror ju lite på vad vi övar på för dagen.
Vissa dagar 0 andra gånger typ 100?!

:D

Jag har flera gånger insett att jag är sämst på att både fatta galopp och faktiskt galoppera, således funkar ju galoppen inte så himla bra. Jag är inte lika bra på att rätta till det dock. Därför tänkte jag kolla hur andra gjorde så kanske aha-upplevelsen att jag måste börja galoppera mera fastnar lite bättre ;)

Najs med så många svar! :bow:

Jag fattar galopp, galopperar nåt varv runt ridhuset och gör lite övningar på vägen, typ båge längs långsidan eller volt, minskar-ökar. Lägger sen in en övergång, fattar galopp igen, låtsas lägga in en övergång men driver framåt så det blir en liten samling istället och sen flyter jag på nåt varv och gör sedan om allt igen. Att hela tiden bryta av för att göra fattningar innebär ju också att hästen inte riktigt får upp galoppflåset. Överhuvudtaget är min uppfattning att många ryttare max galopperar två-tre varv i ett 60 ridhus innan de bryter av.

Nee, det har vi inga som helst problem med! Han är självgående och behöver istället aktiveras för att inte hitta på egna saker ;) Hihi, nejdå, så busig är han inte, men galoppkvaliteten blir avsevärt mycket bättre med många övergångar. Ett sätt att få in hans låånga bakben..

Tillbaka till tråden; Sen brukar jag nästan aldrig trava fram honom, utan låter honom galoppera fram i lång och låg form innan jag travar fram honom. Red dessutom genom genom MSV C 1 igår och det gjorde han riktigt bra. Trots att vi fokuserat mycket på byten (både enkla och flying) så satte han galoppdelen utan probem.

Med den häst jag har nu (6-åring) gör jag just nu inte särskilt många fattningar. Vi rullar på och jobbar mer med att korta och länga och variera mellan böjda spår och rakt fram, samt med att flytta undan för inner respektive ytterskänkel. Hon gör väldigt fina fattningar och jobbar bra i galopp (och älskar att galoppera :D). Dock behöver vi jobba MYCKET mer på avsaktningar från såväl trav som galopp - där är det väldigt tydligt att hon inte är stark nog. Var sak har sin tid ;)

Min förra häst hade jobbigt med galoppen och med honom tragglade jag oerhörda mängder fattningar :crazy: Vi galopperade över höjda bommar i stort sett varje dressyrträning. Svinjobbigt men väldigt nyttigt och förbättrade verkligen kvaliteten på galoppen.

jag har en häst som jag inte tävlar med utan bara rider för att det är kul. .

Med honom så gör jag 3-4 fattnignar per varv.
galopperar i ett varv runt fyrkants spåret och lägger nån volt där det känns rätt. sen fattar om och gör samma sak 3 ggr till och sen byter varv och samma där.

jag har inga höga krav och tränar inte inför något

Och det speglar ju det exakt detta med hästar!:) Dvs att man får anpassa sig efter individen. En framåt häst som din behöver många övergångar medan min måste först lära sig att gå framåt och sen "luras" in i övergångarna.

fio: Klart konditionen ska övas upp ute men väldigt många rider väldigt mycket inomhus och i paddock, vinter som sommar, och galopperar då inte speciellt många varv. Har sen stora problem med att orka hoppa banor t ex. Detta har också påpekats av t ex Peter Eriksson och Jens Fredriksson vid flera olika tillfällen och titta dig omkring när du är i ett ridhus ska du se att det stämmer rätt bra.

Om jag rider ut blir det ofta inte så många fattningar, 15 kanske?

Hoppning eller dressyr gör jag desto fler. Gör fattningar från både trav, skritt och halt varje dressyrpass. Ibland bara ett par galoppsprång innan avsaktning igen och ny fattning.

Min häst skulle aldrig komma på tanken att själv sakta in för att förekomma mig, eller rättare sagt, det skulle jag aldrig acceptera och det vet hon om ;) :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
945
Senast: ufot
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka