the_connemara
Trådstartare
Hur många gånger fattar ni galopp per pass? Skiljer det mycket beroende på vad ni gör?
Hoppning?
Dressyr?
Tömkörning?
Uteritt?
Osv?
Hoppning?
Dressyr?
Tömkörning?
Uteritt?
Osv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag värmer upp oavsett vad som ska jobbas, från marken, hopp, dressyr, så gör jag alltid väldigt mkt övergångar mellan arbetstrav och arbetsgalopp. Kanske 20 per. Varv.
Fast skulle jag hålla på så så skulle min lilla listiga häst snart börja bryta av eller inte bjuda framåt eftersom hon då hade räknat ut att hon bara ska galoppera några steg innan övergång.
Hur många gånger fattar ni galopp per pass? Skiljer det mycket beroende på vad ni gör?
Hoppning?
Dressyr?
Tömkörning?
Uteritt?
Osv?
Helt omöjligt att gissa! M det beror ju lite på vad vi övar på för dagen.
Vissa dagar 0 andra gånger typ 100?!
Fast skulle jag hålla på så så skulle min lilla listiga häst snart börja bryta av eller inte bjuda framåt eftersom hon då hade räknat ut att hon bara ska galoppera några steg innan övergång.
Jag fattar galopp, galopperar nåt varv runt ridhuset och gör lite övningar på vägen, typ båge längs långsidan eller volt, minskar-ökar. Lägger sen in en övergång, fattar galopp igen, låtsas lägga in en övergång men driver framåt så det blir en liten samling istället och sen flyter jag på nåt varv och gör sedan om allt igen. Att hela tiden bryta av för att göra fattningar innebär ju också att hästen inte riktigt får upp galoppflåset. Överhuvudtaget är min uppfattning att många ryttare max galopperar två-tre varv i ett 60 ridhus innan de bryter av.
OM jag galopperar gör jag mest bara fattningar.