Hur många galoppfattningar/pass?

Sv: Hur många galoppfattningar/pass?

har en svår häst som lätt blir stressad, vissa dagar kanske jag inte kommer så långt ridmässigt att jag kan ge mig på att galoppera, de dagarna är jag nöjd om han jobbar bra i skritt och trav.

Och det speglar ju det exakt detta med hästar!:) Dvs att man får anpassa sig efter individen. En framåt häst som din behöver många övergångar medan min måste först lära sig att gå framåt och sen "luras" in i övergångarna.

fio: Klart konditionen ska övas upp ute men väldigt många rider väldigt mycket inomhus och i paddock, vinter som sommar, och galopperar då inte speciellt många varv. Har sen stora problem med att orka hoppa banor t ex. Detta har också påpekats av t ex Peter Eriksson och Jens Fredriksson vid flera olika tillfällen och titta dig omkring när du är i ett ridhus ska du se att det stämmer rätt bra.

Jag har inte skrivit nått om det?

Fast skulle jag hålla på så så skulle min lilla listiga häst snart börja bryta av eller inte bjuda framåt eftersom hon då hade räknat ut att hon bara ska galoppera några steg innan övergång.:o

Jag fattar galopp, galopperar nåt varv runt ridhuset och gör lite övningar på vägen, typ båge längs långsidan eller volt, minskar-ökar. Lägger sen in en övergång, fattar galopp igen, låtsas lägga in en övergång men driver framåt så det blir en liten samling istället och sen flyter jag på nåt varv och gör sedan om allt igen. Att hela tiden bryta av för att göra fattningar innebär ju också att hästen inte riktigt får upp galoppflåset. Överhuvudtaget är min uppfattning att många ryttare max galopperar två-tre varv i ett 60 ridhus innan de bryter av.

Jag fattar inte dina svar alls så jag måste faktiskt kommentera. Om den är listig eller inte har väl inte med saken att göra? Det är väl du som ska få till kvalitén i fattningarna och avbrotten? Det är väl ganska vanligt att arbeta mycket med övergångar, inte minst elitryttare brukar vara noga med det (apropå dem du hänvisar till i annat svar) det står ju inte i nån som helst motsättning till konditionsträning??

Känns nästan som att du har vissa bekymmer med övergångarna och vill ursäkta det? ;)

Hur många gånger fattar ni galopp per pass? Skiljer det mycket beroende på vad ni gör?

Hoppning?
Dressyr?
Tömkörning?
Uteritt?

Osv?

Ska väl erkänna att jag inte räknar fattningar men det är så klart skillnad på uteritt eller ett dressyrpass. :)
Rider jag ut blir det kanske bara tre-fyra fattningar men då längre galoppsträckor.
Tömkörning kanske fem-sex trav-galopp-trav åt varje håll. Brukar sällan hålla på längre än 20-25 minuter.
Hoppning: Hm..då blev det ganska många såklart. Just nu har jag lagt ner hoppträningen eftersom jag inte tyckte träningarna var roliga längre.
Dressyr: Efter att ha värmt upp i någonslags halvpissig trav och galopp börjar jag med att samla ihop henne ganska ordentligt och rida kanske 4-5 extremt noggranna skritt-galopp-skrittövergångar åt båda håll. Eftersom hon även har lätt för att trampa kan jag sen gå vidare till tramp-galopp-trampövergångar. Gör kanske 3-4 åt varje håll. Efter det blir det växling mellan samlad-piruett- mellan-samlad-piruett. Varje galoppövning är på max 4-5 minuter sen lite skrittpaus. Hon brukar behöva frusta ur sig lite mjölksyra.:)

Nu är min ganska högt utbildad och då kan man ju jobba med lite olika typer av övergångar men tror det är viktigt att man iaf i dressyren inte håller på för långa stunder i taget utan är noga med att lägga in korta skrittpauser även om man bara gör övergångar mellan skritt o galopp eller trav och galopp.:)

Min stora häst blir jättejätteladdad av galoppfattningar och oftast vill jag hålla honom lugn så då blir det mellan 2-6 galoppfattningar, det brukar vara lagom :) Medans min lilla kan jag gör hur många som helst, han är lite svår att få igång och då över övergångar det absolut bästa för att han ska få bra bjudning och tycka det är kul så då kan det bli hur många som helst! :D

Kan ju tillägga att den stora är en pensionär som bara motionsrids för att hållas igång och så att han ska tycka det är kul :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
945
Senast: ufot
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka