Hur många frysförsök

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solbacka1
  • Startdatum Startdatum
S

solbacka1

Hur många frysförsök brukar man göra innan man "ger upp"?

Mitt sto sprutades igång första gången hon blev seminerad och tog sig inte. Andra gången var det naturlig brunst och livmodern spolades efter insemineringen, vet sa att hon fått optimala möjligheter. Stoet ska kollas i nästa vecka.
Är det lönt att ev. försöka prova en tredje gång eller är det bara onödigt.

Sv: Hur många frysförsök

Får du lägga ny "frysavgift" vid tredje försöket nu då?Det gäller väl bara två försök väl?

När jag betäckte med fryst så betalde man ny avgift för varje seminering.

Va!?! Vart var det för någonstans?Jag trodde de flesta tog en avgift för två försök?

jag har seminerat med Rotspon, Flyinge, hon tog sig dock på första dosen :)

Ja men det var väl avgiften för Rotspon som du betalade per dos?(spermados)

Avgiften...dvs själva SEMIN avgiften på fryst är det jag menar.Dvs betalningen för jobbet att seminera med fryst.

Det gäller bara två försök.
Vi vill veta hur stora möjligheter vi har på ett tredje försök om det inte tar sig denna gång. "Spermaägaren" är samarbetsvillig och är nog inte omöjlig att förhandla med om vi vill göra flera försök.

Jag äger bara stoet, står inte för kostnaderna och ska inte ha fölet.

Ok jag missförstod dig, tror det ingick tre försök i semiavgiften, men kommer inte ihåg 100... skyller på att det är mitt i natten och jag jobbat hela dagen/kvällen...

hur duktig är den som seminerar?? det är ju jätteviktigt att seminera nästan på exakt klockslag, även om det skulle vara mitt i natten.....jag ska ju inte säga att folk "fuskar" men de flesta på semin/stuterier är ju ganska så slitna just nu.....så en riktigt seriös person är ju att föredra......

Ja man får väl utgå från några faktorer...hur tycker veterinären att stoet ser ut?Är hon bra öppen med stort ägg osv....har hon haft föl förut och hur gick det då vid betäckningarna isåfall?Dvs ser stoet ok ut i veterinärens ögon?Bakterietestad?

Hingsten ni valt...hur har han funkat innan på fryst?

Ok inte lätt att vara vaken om natten ibland.... ;) :D

Jag kan bara säga vad jag hört och det är att både veterinär och hingst har hög dräktighetsstatistik. "Spermaägaren" använder tydligen just henne eftersom hon är duktig. Stoet är bakteriekontrollerat och där var inga bakterier.

Stoet är 16 år, mycket fräsch för sin ålder, haft 4 föl sen innan. Den sista är nu 2 år och där tog hon sig på första försöket, men det var naturlig betäckning. De andra fölen var innan jag ägde henne men det bör ha varit både färsk semin och naturlig då. Gall ett år och ej betäckt övriga år.

Hon hade två föl innan hon gick gall och två föl efter.

Upplever som veterinären är sliten eftersom hon emellanåt är väldigt kort när man frågar något. Därför har det blivit så att vi undviker att ställa frågor, emellanåt är hon dock väldigt trevlig och förklarar mm. Men hon verkade förvånad när stot inte tagit sig första gången så jag förmodar att stoet ser bra ut. Nu är ju dessutom stoet spolad.

Tycker att det är synd om du undviker att ställa frågor om ditt sto och dess semineringar på grund av att veterinären är kort i tonen. Du är ägare till stoet + att det är du som betalar henne då är lite hövlighet på sin plats - kan hon inte uppföra sig så skulle jag byta veterinär - det finns ingen anledning att använda sig av veterinärer som inte kan hantera stoägare och alla frågor som man har i smaband med betäckning :mad:

Jag jobbar själv inom vården och vet att man kan vara trött men det ska inte drabba någon annan. Det finns så många bra hingststationer och veterinärer som gör ett bra jobb - gynna dom istället.

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Jag äger ju bara stoet, ska inte ha fölet och står inte för kostnaderna. Däremot är jag väldigt intresserad. Jag kan acceptera bemötandet av mig som icke-betalande kund. Men även hon som betalar känner sig likadant bemött (emellanåt).

"Spermaägaren" använder henne som veterinär eftersom hon har god statistik och nu mitt i byter vi inte.

Men jag är tveksam till att åka dit ett annat år. Idag är vi nybörjare med ett sto, men vem vet snart har vi kanske många avelsston.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 312
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025