Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Shimzy

Trådstartare
Börjat funderar på hur många dagar vi egentligen broddar våra hästar för ridningen ( inte för hage) per år?

Vad tror ni där ute?
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Denna vintern...inte en enda dag har jag broddat. Förra vintern broddad dygnet runt från oktober till typ mars..eller var det april?
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Samma här än denna vintern, tror vi det kommer bli brodd väder?
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

din fråga är omöjlig i sig själv, den kan inte besvaras såvida du inte specificerar vilken del av landet du avser.
I norrland lär brodden sitta på november-mars minst. både i ridaspekt och hagaspekt.

Här i östergötland har vi en otroligt mild vinter i år. Jag har broddat i perioder vid två tillfällen hittills i år. just nu har vi fruset i backen så pass att det sitter kvar på vägarna fläckvis, även om det är klegg och blötmark övriga partier, dvs brodd krävs just nu.
senaste 2 vintrarna innan dessa, blev det snö i slutet av oktober och sen låg det kvar till april. då hade jag brodd hela perioden dygnet runt dvs både hage och ridning.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Här hos mig i södra dalarna sitter brodden konstant i från december till feb/mars ungefär, denna vinter iaf.

Förra vinter okt-april
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Skåne - Har endast broddar vid hopptävling på gräs.
Det är så få dagar här nere då man måste brodda för att rida så antingen får hästen vila eller blir det att köra till ridhuset.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Normalt har mina hästar 4 broddat och snösulor i varje hov från november till mars-april beroende på när snön försvinner.

I år har de bara 2 brodd runt om och inga snösulor ännu, har bara varit enstaka dagar med snö här, men det är en blandning mellan isgata och lervälling i övrigt och brodden behövs i leran också så de får sitta kvar. Får se hur det blir nu här under januari för nästa skoning är i mitten av januari och är det snö då åker det väl på hela kittet.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Bor i göteborg, och självklart är det olika i olika delar av sverige, just det som är intressant att veta.
Anledningen till min fråga är att jag ska köpa nya hovboots och funderar på om de permanent broddade verkligen är värda sina pengar...
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Bor i göteborg, och självklart är det olika i olika delar av sverige, just det som är intressant att veta.
Anledningen till min fråga är att jag ska köpa nya hovboots och funderar på om de permanent broddade verkligen är värda sina pengar...

Ja, men då har du ju knappast nytta av att veta att jag vid norrlandskusten har broddat dygnet runt under vinterhalvåret:D

Du har ingen annan i stallet med liknande hovstorlek så att ni kunde ha ett par att dela på? Rider ni olika tider på dagen så borde det fungera utmärkt och halvera kostnaden.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Fast jag började fundera på det och tycker det skulle vara kul att veta, varför är bukefalos forumet alltid så dumförklarande? Man kan väl välja att inte svara om man tycker frågan är konstig eller knäpp?

Jag tycker det skulle vara himla inteessant att veta hur många dagar per år folk i hela sverige broddar. Tanken väcktes när jag började fundera på mina nya boots...
Och nej dela boot är inte aktuellt då man ställer in dem efter sin hästa hovar en gång och sen är dem bara att tjoffa på varje gång. Och olika hästar sliter ju olika mycket på sina skor och har olika krav på sulor och passform osv...
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Här (strax norr om huvudstaden) pendlar det mellan lera och plusgrader, och is och minusgrader. Det svänger på en natt och går rätt fort - i förrgår var det flera plusgrader, igår runt nollan och idag -6.
Jag broddar vanligen 4st runt om. I år har hästen 2st runt om. När det är mjukt ute sjunker brodden ner, så enligt hovis skadar det inte. Innan jag broddade blev det halt över natten, med resultatet att hästen hade det rätt halkigt och troligen halkade i hagen (var lite ofräsch i ena bakbenet i några dagar). Jag rider också ut en del, och vill kunna rida i alla gångarter (eller åtminstone i snabb trav som snabbast) även på grusvägarna (där det tenderar att ligga kvar isfläckar ett tag).

Broddarna åker ur då det är dags att byta ut dem, dags för skoning eller om vi skulle få för oss att resa någon längre sträcka med transport. Att hålla på och brodda i/ur varje dag, har jag aldrig haft ork till.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Brodd från oktober till april maj någon gång. Norraste delen av sverige.
Här har vi inte så mycke att välja på vad gäller broddar.
Så jag broddar nog inte i och ur alls under vintern, konstant brodd :)
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Börjat funderar på hur många dagar vi egentligen broddar våra hästar för ridningen ( inte för hage) per år?

Vad tror ni där ute?

Och jag förstår fortfarande inte varför ni söderut broddar i och ur stup i kvarten??!! Är hästarna i Norrland med inskolade på gå med brodd och då mindre benägna att skadar sig eller har ni bara allmänt mer springiga och busiga hästar i hagen?! För som jag förstått det så broddar ni väl främst då ni rider?! Beundrar er verkligen att ni orkar!

Så precis som de flesta andra norrlänningar så broddas min häst med 16 nya brodd varje gång han skos från normalt sett november, börjar dock sko med vinterskor redan i början på oktober. Vinterpjuckorna åker av i maj. Där emellan så skruvar vi oftast bara i brodd om dom tappat eller sitter löst resten sköter hovslagaren!
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Börjat funderar på hur många dagar vi egentligen broddar våra hästar för ridningen ( inte för hage) per år?

Vad tror ni där ute?
Är det halt/ isigt- alltså inte snö, så behöver hästarna halkskydd både med eller utan ryttare dvs även i hagen.

Broddarna ska inte vara till för endast för ryttarens säkerhet.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

har knappt haft ngn snö alls. och inte mkt is heller...trots detta har hästarna snösulor och brodd (även i hagen) utifall att det kommer. Nu i några dagar har det varit is på asfaltsvägarna (där vi brukar skritta) men inte så mkt inne i skogen, förutom i backarna. Även om det är lite is så vill jag ha brodd på oavsett för här o var kan det va halkigt, speciellt i backarna, så då känns det tryggt att dom alltid är på. Även när dom ska ledas in och ut från hagar men vädret skiftar så från dag till dag, ena dagen stenhårt, och ena dagen snöfall (även om snön försvinner en timme senare typ), för att nästa dag regna och allt blir mjukt...konstig vinter
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Är det halt/ isigt- alltså inte snö, så behöver hästarna halkskydd både med eller utan ryttare dvs även i hagen.

Broddarna ska inte vara till för endast för ryttarens säkerhet.

Inte alla stall som tilllåter brodd i hagarna...
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Och jag förstår fortfarande inte varför ni söderut broddar i och ur stup i kvarten??!! Är hästarna i Norrland med inskolade på gå med brodd och då mindre benägna att skadar sig eller har ni bara allmänt mer springiga och busiga hästar i hagen?! För som jag förstått det så broddar ni väl främst då ni rider?! Beundrar er verkligen att ni orkar!

!

Inte alla stall här nere som tillåter brodd i hagen ...
Och eftersom vi oftast inte ha snö/ is så långa perioder oftast bara ngn dag i stöten, blir broddarna en större skaderisk :(
En annan tanke, blir det inte fel belastnade att gå broddad (när inte brodden sjunker ner i marken förståss) hela tiden? Får strålen någonsin någon markkontakt? Måste bli knas med belastningen?
Bara funderingar...
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Bra fundering, har dock aldrig märkt av några problem med att ha broddar runt om hela vintern, däremot snösulor är själva :devil: för ffa hovarna enligt både mig, min syster och vår hovslagare (utbildad och mkt mkt seriös sådan) så sånna har vi faktiskt inte längre.

Det är just det där med skaderisken jag inte förstår, här uppe går många hästar tillsammans året om och jag har själv aldrig haft någon häst som blivit illa sparkad av en broddad hagkamrat utan dom skador som varit är trampskador från egna broddar. Enda gången min förra häst blev skadad av en annan broddad häst var när vi galopptävlade uppför en backe och den andra hästen sparkade min på bogen när vi skulle gå om.

Skulle faktiskt vara intressant och se hur fördelningen av broddrelatetade skador är över landet. Vi kanske har det största andelen men låter det vara så just eftersom en trampskada oftast är lindrigare än att hästen t ex fläker sig. Sen kan jag inte svara på huruvida alla stall här uppe tillåter tåbrodd i hagen när hästarna går tillsammans, är väl i regel den som orsakar de flesta skador med brodd?!
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Jag bor i norra Småland och har haft min broddad sen början av december nångång. Tog ur dem nån vecka när det var halkfritt men sen har jag låtit dem sitta i.
Har dem givetvis i dygnet runt dock och inte bara vid ridning. Vill inte ha en häst som slår omkull och bryter benet eller skadar ryggen...
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Strax söder om Sthlm, här broddade alla innan jul och efter det är det ingen (som jag vet) som tagit ur dem igen trots att minusgraderna å "halkan" bara infann sej i nån dag (där innan jul). Jag broddade bara med traktbrodd.

Är det plusgrader går ju broddarna ner i marken och stör inte benställningen. Är det hårt som i gången så står ju iaf min inte i gången spec länge. Och i boxen är det torvbädd = brodden sjunker ner å ger inte fel benställning där heller.
Är det hårt men inte "halt" i hagen så är den så knögglig iaf så där spelar nog brodden den minsta rollen i sammanhanget. Och är det hårt ute när man rider ut så betyder det ju rent krasst att det kan va halt :)

Så svarar som många, broddade från dec - mars ("normala" vintrar, förra året var ju lite extremt)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp