Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Bor i Dalarna.

Normalt åker vinterpjucken och broddar på oktober-april.
Även iår åkte vinterdojjorna ink brodd och helsula på i oktober.
Hästarna i hagen har inte alltid varit bästa kompisar så det har varit till att brodda i/ur så fort man ska rida.
Har haft tur i oturen med skadad häst så det har inte blivit så mkt ridande och det har inte varit halt i hagarna heller så det har gått bra utan brodd.
Annars hade jag fått brodda i/ur så gott som varje dag om jag hade ridit som vanligt, men det är ju å andra sidan inte så jobbigt när det ändå sitter blindbrodd i då går det ju på ett kick så är de utbytta mot isbrodd :)

Nu går min häst ensam i hagen så då får han ha isbrodd runt om dygnet runt.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

KL
Ni som har brodd dygnet runt nu när det är barmark, hur fungerar det att rida ut längre rundor på hårda vägar? Är det så bra att rida längre sträckor på bar hårdmark utan is?
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Inte alla stall här nere som tillåter brodd i hagen ...
Och eftersom vi oftast inte ha snö/ is så långa perioder oftast bara ngn dag i stöten, blir broddarna en större skaderisk :(
En annan tanke, blir det inte fel belastnade att gå broddad (när inte brodden sjunker ner i marken förståss) hela tiden? Får strålen någonsin någon markkontakt? Måste bli knas med belastningen?
Bara funderingar...
Det sliter på kroppen.

Prova att springa själv med broddar- tvärstopp i vart steg.

Strålen behöver du inte bekymra dig om. som regel är det en kort period o förresten så trycks strålen neråt av hästen tyngd via hovmekanismen. Det som är stötdämpningen.

Det är hoven vidgande vid mottryck som ger det. inte att stålen är ngn luftfjädringskudde, utan hela hovens beståndsdelar fungerar sammantaget- om den inte har helt raka hovväggar.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Inte alla stall som tilllåter brodd i hagarna...

Då skulle jag inte stå i sånt stall.
Alt så skulle min häst få gå själv i hagen vintertid
Aldrig att jag släpper ut en häst med järnskor på isgata:crazy:
det är som att be om att få fläkningsskador.
Och får den inte de så får den garranterat spänningar i musklerna och sättningar i kroppen för den går och spänner sig hela dagarna.

Sånna spänningar/sättningar kan orsaka hältor i framtiden och allvarliga ryggproblem.

.

Sedan får man ju se till flocken, har man en orolig flock med många bit och sparkskador i bör man se till att flytta hästar, och dela hagen tills man märker att man får en harmoni i alla hagarna.

När man fått harmoni i hagen kan man sätta på broddar, självklart sätter man ju inte på brodd bak om man har en orolig flock.!
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Bor oxå på västkusten.

Jag har båda mina broddade dygnet runt, men inte med "vanliga" utan lite lägre broddar, hovslagaren kallar dem för blindbrodd med kärna tror jag. I mina ögon ser de ut som "vanliga" broddar fast lägre. Jag har fyra i varje hov och ber hovslagaren sätta i dem när det börjar dra sig neråt minusgrader/marken börjar frysa. så ca från november-feb/mars.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

kl. har broddar dygnet runt, lite olika men ca okt-apr. asfalten blir väldigt hal om man rider en kväll med minusgrader efter regn, kan komma tidigt.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Eftersom mina vinterskos med fyra brodd i varje plus sulor från typ november och går så till april, så det är rätt många dagar. Att inte ha broddat i hage om hästen är skodd vintertid är helt bananas.
 
Sv: Hur många dagar per "vinter" broddar vi egentligen?

Bor i södra Norrland och har broddat dygnet runt från ca november till april.

Detsamma gällde i Eskilstuna.

4 broddar/hov och sulor.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
855
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp