Hur många dagar i veckan rider ni under vintermånaderna?

M

Marlenè

Hur lägger ni upp träningen under vintern?
Antal dagar på ridbana samt antal dagar ute i naturen?
Samt hur långa träningspass?

Kul att höra hur ni andra gör!!!

Nämn gärna om ni har tillgång till ridhus eller om ni rider i utomhus paddock. :)

Sv: Hur många dagar i veckan rider ni under vintermånaderna?

Jag har inte ens en kilometer till ridhuset men jag försöker att inte rida där mer än på sommaren, dvs 2-4 dagar/vecka. Sen beror det ju på vädret en hel del, precis som på sommaren (svenska sommaren *suck*) och om man tränar till något speciellt.

Min häst har ingen långvila utan får korta vilor under året istället. Därför rider jag likadant hela året (utom före och efter kortvilan när vi tar det lugnare, mer uteritt osv). Passens längd varierar mellan 20 min till 1,5 timme, beroende på gårdagens pass, ork, tid osv. Uteritterna blir längre på sommaren (undrar varför :angel: ).

Jag arbetar oregelbundet så jag har möjlighet att rida på dagtid ofta. Lättare att komma ut då ;)

M.

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar rida ca 4-5dagar i ridhuset, sen blir det skritt (som det ser ut i marken nu iaf) ca 30 min i skogen den 6:e dagen. Han vilar alltid en dag i veckan.

De övriga månaderna rider jag på ridbanan hellre än i ridhus. Men nu är banan helt obrukbar!

Vi har 3 km till ridhus och rider där kanske 1-2 dgr/v.
Övriga dagar rids de på grusvägarna,ängar och skogen.De vilar 1 dag i veckan.

Jag har ca 100 meter ner till ridklubbens ridhus och jag har en dressyrhäst som tävlar ganska mkt. Det blir longering ca 1 dag/veckan, dressyr 3 dagar/vecka, dressyrträning för tränare 1dag/veckan uteritt 2dagar/veckan. Kan ev bli någon eller några vilodagar också.
Ingen viloperiod på vintern för då tränar vi inför tävlingssäsongen.
Min pålle gillar inte att bara stå!!

Varierer fra uke til uke, men vi rir i allefall 6 dager i uken. Denne uken her tror jeg det blir tur - tur - tur - tur - ridebane.

Just nu blir det 2-3 dagar dressyr ibland byts ett dressyrpass ut mot longering, Två dagar i skogen och en dag löshoppning. Vi har ridhus och paddockar tvärs över vägen så det är väl ca 200 meter. :)

Vad anser du tävlas ganska mkt innebär?

(Vi är/har varit ute ca 2 ggr i månaden ibland 3 ggr,också på dressyr,men inte rider vi mer i ridhuset för det och trots det så är det nästan alltid nån klass med placering eller vinst)

Ska det vara någon skillnad för att det är vinter? Den enda skillnaden för mig är att hästarna brukar få vila över jul och nyår..annars är det som vanligt.. ridhus/paddock kvittar.. naturen går lika bra...Anpassar träningen efter underlaget och hästen precis som på sommaren..

Jag undrade hur ni lägger upp träningen under vintern därför att jag själv märker att det blir svårare att hålla igång lika intensivt som under sommaren och våren,
eftersom b.la underlaget under vintern gör att man blir mer begränsad,samt det blir mörkt väldigt tidigt redan ca 15.00 och jag har ej tillgång till ridbana med belysning.

Och det är halt på vägarna och svårare att ta transporten och åka till tränare samt det är heller ej lika lätt att få ut tränare till våran utomhus paddock eftersom dom ej vill stå att frysa.

Men ni som har tillgång till ridhus på gångavstånd upplever kanske inte dessa problem på samma sätt.....?

Jag har försökt att inte se vintern som ett problem att träna.. jag har bott mitt i skogen utan vare sig bana eller ridhus.. och ja det kan vara svårt när det är tok halt och stenhårt i backen.. MEN det går ju ypperligt att träna i skritt.. och kanske trava lite och galoppera lite på de fläckar där underlaget tillåter..Jag tränar mycket lydnad vinter tid lösgöra går ju oxå att göra i skritt..går ju även att flytta undan hästen fast det är hårt i marken..Mörkret har jag löst med pannlampa.. och när det är mycket snö har jag kunnat hanka mig fram ändå.. snön lyser upp en hel del faktiskt :)Kan hålla med om att det blir bra mycket mer skrittarbete på vinter och korta trav intervaller men det tycker jag inte hindrar uppbyggnadet av hästen..dessutom så är det nog bara sunt.. det som man annars "kanske " missar i hästens utbildningstege i grunderna är ypperligt att ta tag i på vintern.. finslipa sidförannde hjälper tex förhållande mm..

Det finns inget mysigare tycker jag än när det är helt stjärnklart och alldelens tyst i skogen och det enda jag hör är hästen :)

qodrofenia skrev:
Det finns inget mysigare tycker jag än när det är helt stjärnklart och alldelens tyst i skogen och det enda jag hör är hästen :)
Och knarret från snön! :)

/En som också bor mitt i skogen.

Jag brukar rida 5-6 dagar i veckan.... två långa skrittpass ute i skogen, en vilodag, 2 joggingpass o 2 arbetspass där jag jobbar igenom honom mer.

Vi har ridhus o ridbanor men oxå en härlig terräng att rida på vilket jag uppskattar o min häst med! :bow:

Hälsningar
Anna

Vi har precis flyttat ut på landet (i onsdags) till egen gård. Kommer att bygga paddock i vår men just nu finns ingen och även om det funnits hade det inte hjälpt för det är blåis överallt. :mad:

Gården vi köpt har en träningsbana på 1700 m, bred och preparerad sandbana för träning av travhästar. Så på den rider jag en hel del, kanske 2 ggr/v och häst iaf. Går att göra mkt jobb på den och på vissa ställen är den så bred att det tom går att ligga på en 15 volt om man vill.

Sen finns det bra uterridvägar, både stigar och grusvägar.

Kommer att rida ut ca 3-4 dgr/v, lasta och åka till ridhus och träna 2-3 dgr/v (har precis börjat hoppa på söndagkvällar) per häst.

Har redan insett att jag nog kommer att måsta byta ut våran bil mot en fyrhjulsdriven. Isigt värre på gården. :angel:

Ska väl svara också!.. :angel:

Rider likadant som på sommaren med en skillnad, eller det kanske blir två.
På sommaren är jag ledig och kan rida varje dag om jag vill, fast om jag jobbar så beror det på orken..
Rider inte heller när det är typ över -20 eller något sådant.. *brrr*
annars så rider jag tisdag, onsdag, fredag(om jag är hemma) lördag och söndag.
Rider mest i skogen för vi har ingen ridbana, men om mamma orkar skjutsa så far jag in och rider i ridhus på helgen..
Nu är jag dock skadad så det har inte blivit någon ridning alls på snart en månad :devil: så arg,deppad & ledsen över det!

Jo hur rider vi egentligen ?

Har en 4-åring som för tillfället håller på att sättas igång efter skada, och det är mycket viktigt att vi kommer igång ordentligt....inte så jättelätt utan vare sig ridhus eller paddock när det är isgata...
När det är bra väglag så kör jag nog iväg o tränar ca 2 dagar i veckan, till närliggande paddock en dag och till ridhus en dag. Sen är det mest ut i "skogen" med pannlampa som gäller, är man inte hemma förrän vid 1800 5 dagar i veckan så är det bara att ta tjuren vid hornen och ut i kolmörkret :rofl:
Kusen får vila 1-2 dagar i veckan, vilket egentligen är för min egen skull eftersom många utav ridpassen är ren avslappning i "skogen".
Vi har inga jättefina ridvägar utan mest ganska så hårda grusvägar så därför brukar jag putta in honom i släpet emellanåt och åka till en roligare skog eller där det finns lite bra klättringsmöjligheter. Nu i vår är det tänkt att vi ska komma igång med lite gymnastikhoppning också någon dag i veckan.
Gamleman får komma med på turerana ca 4 dagar i veckan, har man uppnått en ålder på 29 år så får man göra lite som man själv vill :)

Ska väl kanske tillägga att det blir mycket barbacka ridning när det är halt o eländigt för då tycker jag man känner hästens rörelser så bra och kan sitta o finslipa detaljer på ett annat vis. Sen är det ju SÅ mycket varmare o goare :rofl:

Senast ändrad:

Jag har turen att stå i stall med manege... Men det finns en hel del nackdelar oxå... Man väljer manegen allt för ofta.. Nu kan man t ex tänka nä det blåser lit mkt idag så det är nog dumt att rida ut... Lr hon var väldigt stel igår så behöver nog lösgöra henne i ridhuset. Det leder till att man får en häst som ofta går på tårna när man väl rider ut eller i paddocken...
Jag stod ute i skogen med bara tillgång till paddock hela våren och då hade man inget annat val än att rida ute... Och då hade man en väldigt lugn och stadig häst! Jag passade på att rida mkt dressyr på vägarna, för har man en lösgjord häst på vägarna har man det definitivt på ridbanan! Där hade vi också jättefina breda långa grusvägar, som man kunde göra allting på. Skänkelvikningar på rakt spår eller sicksack, små serpentinbågar, skolor å galoppombyten å passage å piaff om man känner för det. ( Nu e min häst inte så välutbildad så hon gör passage å piaff men ändå...) Det mådde min häst jättebra av.

Men tebax till huvudfrågan....

Just nu sätter jag igång min häst efter skada... Men under hösten har jag ridit ungefär 6-7 dagar i veckan. Eftersom det är lektioner i manegen så har jag ridit ut de dagar då det inte är så många uppehåll.
Alltså

Mån, träning för instruktör v.a.v hopp v.a.v dress.
Tis, Ut lite lugnare efterssom hon ofta är lite trött efter träningspasset dagen innan, så ca 45 min skritt (trav och galopp om underlaget tillåter).
Ons, Dressyr i paddock mest lösgörande
Tors, Ut ca 45 min ganska mkt dress, sedan lite dress i paddocken om det behövs.
Fre, Dressyrpass i manege, tränar på det vi gjorde under måndagsträningen.
Lördag, Ut på långtur (ca 1-2 timmar, mkt skrittarbete på asfaltsvägarna annars mest lulla på å busa lite =) Ibland dressyrpass i manegen om der behövs, då rider jag ut på sön ist.
Sön, Longering

Sen blir det alltid ngn dag som det blir ont om tidoch då blir det kanske vila ngn dag och ommöblering i shemat... Å e hästen trött lägger jag ibland in ngn kort skritttur ist.

Känner mycket väl igen det att ifall man har bana att rida på så gör man det allt för ofta....
Vi flyttade förra sommaren från en gård där vi hade byggt en jättefin paddock med gummiflis som gjorde att den var ridbar hela året. Paddocken var precis utanför stallet, det fanns mycket dåligt med ridvägar i övrigt oxå vilket gjorde att men allt för lätt valde att rida i paddocken. Förra sommaren flyttade vi till ett nytt ställe där det inte finns någon ridbana, mardröm var min första tanke..... Men nu har jag det så bra att inom 2-3 km avstånd så har jag 2 paddockar som jag kan rida i, rider man dit tar det 20-30 min och ifall man kör dit så tar det bara 5 min. Detta har inneburit att min häst har fått en mycket bra framskrittning innan passen i paddocken eller har han fått en mycket bra träning på lastning. Inget ont som inte har något gott med sig :smirk:
Jag måste faktiskt säga att detta har inneburit att jag har fått en häst som är mycket positiv till arbete. Han blir aldrig uttråkade och behöver tänka "usch inte paddocken idag oxå", för det blir aldrig träning på samma ställe 2 dagar på raken.
Jag tycker även att jag själv har fått mycket mera inspiration och tränar verkligen när jag får tillfälle till det.

Lika många som vanligt, 5-6 stycken. Men det blir ju inte samma ridning. Har inte tillgång till ridhus, så när det är is är det lite svårt, men då brukar jag skritta dom.

Jag rider en annans ponny. På sommaren brukar det bli varje dag men nu på vintern blir det kanske 3-5 dagar i veckan. Rider oftast på ridbanan i veckorna, det har gått bra än så länge eftersom jag bor i Skåne och här har inte varit så mkt fruset. På helgerna brukar jag rida ut. Tömkör ibland och när det är fruset bara skritt. Tränar för tränare ca varannan vecka, har gått bra utomhus än så länge... :)

// Lully

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 257
Senast: sorbifolia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 924
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama