Sv: Hur många dagar i veckan rider ni under vintermånaderna?
Jag har turen att stå i stall med manege... Men det finns en hel del nackdelar oxå... Man väljer manegen allt för ofta.. Nu kan man t ex tänka nä det blåser lit mkt idag så det är nog dumt att rida ut... Lr hon var väldigt stel igår så behöver nog lösgöra henne i ridhuset. Det leder till att man får en häst som ofta går på tårna när man väl rider ut eller i paddocken...
Jag stod ute i skogen med bara tillgång till paddock hela våren och då hade man inget annat val än att rida ute... Och då hade man en väldigt lugn och stadig häst! Jag passade på att rida mkt dressyr på vägarna, för har man en lösgjord häst på vägarna har man det definitivt på ridbanan! Där hade vi också jättefina breda långa grusvägar, som man kunde göra allting på. Skänkelvikningar på rakt spår eller sicksack, små serpentinbågar, skolor å galoppombyten å passage å piaff om man känner för det. ( Nu e min häst inte så välutbildad så hon gör passage å piaff men ändå...) Det mådde min häst jättebra av.
Men tebax till huvudfrågan....
Just nu sätter jag igång min häst efter skada... Men under hösten har jag ridit ungefär 6-7 dagar i veckan. Eftersom det är lektioner i manegen så har jag ridit ut de dagar då det inte är så många uppehåll.
Alltså
Mån, träning för instruktör v.a.v hopp v.a.v dress.
Tis, Ut lite lugnare efterssom hon ofta är lite trött efter träningspasset dagen innan, så ca 45 min skritt (trav och galopp om underlaget tillåter).
Ons, Dressyr i paddock mest lösgörande
Tors, Ut ca 45 min ganska mkt dress, sedan lite dress i paddocken om det behövs.
Fre, Dressyrpass i manege, tränar på det vi gjorde under måndagsträningen.
Lördag, Ut på långtur (ca 1-2 timmar, mkt skrittarbete på asfaltsvägarna annars mest lulla på å busa lite =) Ibland dressyrpass i manegen om der behövs, då rider jag ut på sön ist.
Sön, Longering
Sen blir det alltid ngn dag som det blir ont om tidoch då blir det kanske vila ngn dag och ommöblering i shemat... Å e hästen trött lägger jag ibland in ngn kort skritttur ist.