Hur många besök hos BM ?

Mynta2

Trådstartare
Är det bara jag som INTE har besök hos BM varje vecka så här i slutet av graviditeten ? Nästan alla jag pratat med har sagt: Jamen nu när det är så nära så går du väl 1 gång i veckan ?! Näe, inte jag. Läser man på olika sajter så står det att..f om nu (slutet av graviditeten) går du hos BM varje vecka. Varför egentligen går jag då typ varannan vecka ? Jag var där 26/11, fick nästa tid 10/12...1 dag före BF :confused:

Är det vanligt man ger sånna konstiga tider ? Vill dom inte ha mer koll så här inpå ? Jag ska ringa och fråga om annat, då kan jag ju fråga om detta med. Tänkte bara höra hur era BM gjort.
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Det är lite olika beroende på var man bor i landet, har jag förstått.

I Uppsala län är det enligt följande för FÖRSTA barnet:
Vecka 9-11, 16-18 (Ultraljud), 20 (gruppträff), 25, 28, 31, 33, 35, 37, 39 och 41.

Omföderskor träffar BM:
vecka 9-11, 16-18 (ultraljud), 25, 29, 33, 35, 37, 39 och 41 .

Min svärmor som är fd barnmorska och jobbat på MVC i värmland blev alldeles "förskräckt" över att det är så glest mellan kontrollerna nu för tiden...
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Jag är förstföderska och går varannan vecka hos min BM.
Nu hade vi missat att sätta upp tider, så min sista tid är dagen efter BF. :crazy:
Känns inte som att jag kommer gå över tiden, utan snarare få tidigare.
Men det återstår att se....


Blir spännande att se vem som får först av oss.
Jag har BF den 10/12. :)
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Om det inte är en riskgraviditet är det helt normalt. De ser om du fött oxå så om du inte kommer på nästa besök behöver du inte avboka, annars syns ni ju alldelles innan det är på G och är allt normalt och du inte får ögonflimmer, huvudvärk, klåda eller nåt så brukar allt vara bra och lugnt.
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Jag gick osså bara varannan, skulle börja gått varje from v.38, men lillkillen föddes då så det hanns aldrig med. :D
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Här är det varannan vecka, jag var i 1/12 och har nästa tid 15/12
Sen fick jag en tid över en vecka efter BF-dag (28/12) men då tänker jag inte komma för då ska jag vara hemma med bebis för flera dagar sen... :)
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Här var det var 14:e dag på slutet. Jag fick ju dock 3v innan BF, så det blev inte så mycket av med det.
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

jag går varannan såhär i slutspurten. Tycker det känns lagom om inget
är ovanligt eller konstigt på något sätt!
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Gick också varannan vecka. Ett tag mådde jag dåligt och då fick jag komma lite oftare men sen fick jag gå dit varannan vecka. Känner du ett behov av att komma oftare så tycker jag du ska ta upp det med din BM.
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

De sista tre veckorna gick jag med 5 dagars mellanrum, plus minus någon dag vid helgerna. Det pga mitt blodtryck..

Födde 40+5

Jolanta, födde inte du den 26 oktober? Eller har jag missuppfattat?
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Gick först en gång/månad, sedan varannan vecka, senare under graviditeten.
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Jag gick:
6, 18, 22, 26, 31, 33, 35 och 37.
Sista gången sa min bm att det absolut inte fanns mer plats i min mage och hjärtljuden var så starka att inom 2 veckor kommer bebisen så jag skulle ha väskan klar, och det gjorde han efter 1½ vecka!!
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Ok, det verkar som de flesta faktiskt går varannan vecka. Då är det normalt då.

en annan sak jag tänkte på...på nästan alla sidor jag läser på ang vad man ska ha med sig till BB står: Journalen från MVC :confused:

Eh, jag har inte fått nån sån journal. Ska jag begära den eller skickas den automatiskt till BB ? Sista sajten jag läste på stod detta: den skrivna journal som man har fått på MVC, även om mödravårdscentralen har gemensam datajournal med förlossningsavdelningen

Och patientbricka ?! Jag har ingen sån. Måste vara 100 år sedan jag sist såg och hade en. Måste jag skaffa en sån nu då eller ?
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

NÄ, varken journalen som de ser på datorn eller ngn bricka behövs. Old news ;) Glöm däremot inte be dem skriva ut alla journaler på BB till dig innan du åker hem. Väldigt kul ha!
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Aha...gamla nyheter :idea:. Konstigt att inte sjukvårdssajter kan uppdatera sig då. Fast å andra sidan kan det ju halvstämma det doms kriver om journalerna. En del får ju tydligen släpa med sig sina journaler fram å tillbaka till MVC varje gång dom ska dit. På ett sätt är det bra, för då glömmer man ju inte vad som hänt under tiden, på ett sätt dåligt..ifall man själv glömmer ta med sig journalerna. Himla bökigt då ;)

Jag snackade med min sambo i grå ang: vad krångligt allt ska vara bara för att klämma ut en unge. Menas, det ska vara ditten å datten med alla saker hit och dit man ska ha med sig, vad man ska göra, packa osv osv. Dessutom att olika sjukhus har olika rutiner vad som gäller. En del ger en i princip allt man behöver, en del nästan ingenting utan man måste köpa med sig..och har man glömt så måste nån springa i väg och köpa eller åka hem och hämta. Tänk om alla hade samma rutiner.
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Har du inte fått ett litet häfte från just "din" förlossnings avd.
I den jag fått står det en liten lista på vad man bör ha med sig.

På min står bl.a mödravårdspapper och blodgruppering samt patientbricka och legitimation.
Jag har inte heller fått någon journal, den "Finns" på datorn.
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Glöm däremot inte be dem skriva ut alla journaler på BB till dig innan du åker hem. Väldigt kul ha!

Kan man ringa dit efteråt eller skickas allt till min MVC?

Jag vill så gärna ha min kopia av graviditets journalen (lämna jag på förlossningen) och även min förlossnings journal!!
 
Sv: Hur många besök hos BM ?

Av barnmorskan har jag fått: En bok som heter: Att vänta barn, sen har jag fått en inplastad lapp med min blodgrupp på samt en hälsobok för barnet. Ska man få saker från själva förlossningsavdelningen med ? Fast det verkar ju konstigt för här vet man ju inte ens om man får föda på det sjukhus man tänkt. Man kan ju lika gärna bli ivägskickad nån annanstans.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 670
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 153
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp