Hur många av er skulle använda ngn av de hingstar...

Fenestra

Trådstartare
som idag står på N om de fanns på TAI eller FAI?? Det finns ju faktiskt några riktigt välmeriterade herrar bland de som idag betäcker naturligt! Hamilton, Haydn, Lancier ( A-prem), Lord Alberth, Magini(Elit), Majim G, Maraton( Elit), Nactus, Szkopul, Uskudar de Malais( stavas)
Vilken av killarna skulle ni vilja använda av ovanstående?

Fyll gärna på listan om ni själva vet annan hingst som ni gärna skulle vilja använda om han fanns tillgänglig eller närmare..

Hur långt är ni beredda att åka med ert sto? Om hon inte har föl vid sidan? Om hon har föl vart går då gränsen?

Senast ändrad:
Sv: Hur många av er skulle använda ngn av de hingstar...

Lancier är en hingst som absolut skulle vara med i toppstriden på mina ston om han stod på semin, jag har ju redan funderingar på honom nästa år men drar mig lite för att köra så långt med sto + föl, bara ston är inga problem till honom för mig (ca 25mil enkel resa)

Majim G gillar jag också, har träffat han på tävling här hemma och jag var mycket imponerad över psyket! Riktigt snygg också.

Szkopul är trevlig men står lite för långt bort för mig, dryga 40mil så det känns lite väl långt.

Magini ligger delad etta på Gurkans lista inför 2008, han ger ofta väldigt skarpt så det borde funka fint ihop Gurkan som är schysstare än ett par välsittande jeans ;)

Däremot har du glömt Eigthy Eight Keys :mad: :D

Med bara sto tycker jag 25 mil nånting är ok, med föl skulle jag helst inte vilja köra mer är 15mil bort, vill kunna hämta hem eller ha nära att åka och kolla till.

Oj då! Jag glömde xx killarna!!!:o snöade totalt in på hbl!

Eigthy Eight Keys xx( Elit?) och Goldmine xx fler xx pojkar som saknas som är godkända för hbl?

88an är A-premierad, finns bara en xx-hingst som är ELIT och den har jag tappat namnet på just nu.... :o

Elcatero ox finns ju också... Sen är det väl inga mer xx som står på naturlig... *hmm*

Advokat
De La Gardie

Eigthy Eight Keys xx ( A-prem)
Elcatero ox
Goldmine xx
Hamilton
Haydn
Lancier (A-prem)
Lord Alberth
Magini (Elit)
Majim G
Maraton ( Elit)
Nactus (A-prem)
Szkopul
Uskudar des Malais

Fick lägga till Nactus A-prem samt xx och ox pojkar!

Senast ändrad:

Jag hade kunnat tänka mig Majim G om han hade funnits på TAI. Roven xx oxå, men han finns väl bara på AI om jag har fattat rätt? Synd...

Jag åker inte gärna långt då det kan bli många resor fram och tillbaka om det inte tar sig... Alltså är det för långt från Skaraborg till Kalmar!;) (För det är väl där Majim G står??:confused:)

Hur är det med Feliciano då? Han är väl på naturlig också...eller var det semin på egen station?
Hur som helst... Magini o Maraton är väl på naturlig av ett skäl...de börjar bli till åren o de simmar inte lika bra längre. Håller inte så bra på skick o lika är det väl med fler av de andra.
Sen om hingsten inte får så många ston är det inte längre försvarbart med alla extra kostnader det blir för hingstägaren att ha dem på semin. Men det var ju en annan fråga.:)

Magini skulle jag gärna ha till något sto.

Hade gärna tagit Szkopul! :love:

Avståndet var absolut det främsta argumentet emot honom. :( Visst ligger väl inåttåandet strax bakom i argumenten men han verkar inte föra det vidare vad jag förstått och det är inte ett gigantiskt problem på något sätt på mitt sto. En kombination mellan dessa två men avståndet hade nog ändå avskräckt även om nummer två inte var aktuellt.

Det var ändå på vippen att jag åkte de dryga 50 milen. :)

Med ett stort sto som fyller hans brister, så vore Elcatero ox onekligen intressant :d

Jag har använt både Nactus (ägt 4 avkommor, 2 egenuppfödda varav min nuvarande 3åring e en) och väntar föl med Szkopul vilken dag (timme ?) som helst... Hade gladeligen använt dem igen om jag skulle behålla avkomman men ska de säljas måste de nog va mer "hippa" hingstar... (vilket ju i stort sett ingen på naturligt är dock)...

Men du har även missat Advokat 963 som numera finns till avel nere i Halmstad som seglat upp som en STOR kandidat på min märr...
Är dock lite tveksam till avståndet (ca 50 mil) med sto + föl....
Men kanske att man kan fixa det med övernattning halvvägs ?
Hade även Uskudar de Malais som stor favvo men även där är avståndet (ca 60 mil) lite väl långt :(

Övernattning går nog säkert att ordna hos oss i Jönköping, vi har ca 17 mil till Halmstad :)

Ingen box dock men en beteshage :D

Har Advokat nån hemsida?

Jag hade gärna tagit Advokat i år! Om han vore på TAI alltså!

Magini var en stark kandidat till Ella för året, men föll bort då han bara står naturligt. Tråkigt värre.

Jo jag hittade Advokat!! Gick in på ASVH och började kika men kom till sida 4 så jag får fortsätta imorgon så att jag inte missat ngn..

Jag har faktiskt inte haft en susning om ovanstående hingst... trevlig stam också!!

Hade Szkopul funnits på semin hade jag ju varit i himlen ;) Jag hade ju valt honom, men hingstäg avrådde naturligt när stoet väl kom dit iom att hon var såpass liten och nätt och maidensto, och tyckte det var bättre om hon fick ett seminföl först. Så hon betäcktes med Akribori, kastade tyvärr fölet på dygn 99, och nu förlorade jag ju stoet med i april i år. Men om inte om hade varit hade jag ju absolut betäckt med honom förra året, och definitivt i år om det inte gått vägen.

Nu kommer Szkopul vara ur avel den dag fbldonnan ev ska betäckas, men skulle hon betäckas nu hade Szkopul fallit bort just för den naturliga betäckningen (jag vill INTE betäcka henne naturligt den dag det ska betäckas), men hade på semin varit en stark kandidat.

(ja, jag är lätt kär i Szkopul, det blev inte bättre av att åka och titta på herrn IRL och studera dussinet avkommor... ;))

Tillägg: jag har typ 10 mil till S, så avståndet spelar ingen roll, utan det föll enbart på att han inte finns på semin.

Till TS:

Hade tagit Szkopul till min märr utan att tveka om han hade stått på semin när jag valde hingst för två år sedan. Tyvärr bor jag i Göteborg så det föll på avståndet, men nog var det nära att vi lastade och åkte ändå.

Till Alexandra W:

"Så hon betäcktes med Akribori, kastade tyvärr fölet på dygn 99, och nu förlorade jag ju stoet med i april i år"

Har jag missat något? Har du tagit bort unghästen eller är det något annat som har hänt?

Mvh

Tora

Tora, nej det är Kele som är borta. 25 april i år. Murphy vann, det gick inte att reparera de sviter hon fick av att gå sned så länge efter vurpan när hon var ung. Det såg ju jättebra ut i mars, 6 veckor hagvila pga infektion räckte för att korthuset skulle rasa igen. Och 25 april kom kallduschen, och jag fattade det svåraste beslut jag någonsin tagit och gjorde henne den sista tjänsten jag kunde - gav upp och lät henne slippa mer. Hon förtjänade så mycket mer.

Det var Kele jag tänkte på (för det var väl hon som du betäckte med Akribori och som hade den där inken vid ögat? bara så jag inte blandar ihop allting nu). Detta har jag missat helt. Vad tråkigt :cry:.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Avel Det fanns en tråd för flera år sedan med liknande idé. Intressant tycker jag. Vilka hingstar som är döda/exporterade finns...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 415
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka