Hur många av er gör grovfoder analys??

Sv: Hur många av er gör grovfoder analys??

I Finland hör socker till standard analysen! Ni måste utöver vanlig analys skillt välja socker.

Vad kostar det i finland att analysera höt och vad ingår i analysen vilka mineraler ? osv ?

Samt så får du gärna PM en adress till företaget :-)
Mia

I Finland hör socker till standard analysen! Ni måste utöver vanlig analys skillt välja socker.

tror det kostar ca 3-400 kr extra utöver grundkostnaden om man analyserar det här i sverige. Jag blev nöjd med mitt analyssvar, ca 5-6% socker om jag inte missminner mig :) .

Hos ett företag (skickar PM) som har noggrannare analysmetod kostar ett hästpaket 100€. Detta rekommenderas om man har fånghäst. Då ingår (översatt från finska) torrsubstans, smältbart protein, fibrer (heter ju eg nåt annat), fodervärden som MJ.. m.m, socker samt mineralerna Ca, P, K, Mg, Na, Cu, Zn och Fe. Endast socker kostar 34€. Analysmetod står säkert på nåt ställe men på invecklad finska!!

Ett annat företag (som också har sidor och beställningsformulär på svenska!)tar för torr hö analys 10€, ingår: smältbart protein, NDF, D-värden, socker, fodervärden. Analyserar med NIR. Mineralanalys Ca, P, K kostar 9,72€ till. Fullständig mineralanalys kostar 27,55€.

KL

Använder ni er av D-värden i Sverige?för mig var det obegripligt då det kom ett sånt, men kunde sen med hjälp av en foderexpert räkna ut MJ.

Nåt som jag misstänker existerar bara här i finland;) därför frågade jag. ett värde i procent som ska användas när man räknar ut MJ.

KL

Använder ni er av D-värden i Sverige?för mig var det obegripligt då det kom ett sånt, men kunde sen med hjälp av en foderexpert räkna ut MJ.

Hittade detta på Kraffts hemsida:

Energi ME
I Sverige anges fodermedlens energiinnehåll i omsättbar energi ME (Metabolizable Energy), alltså fodrets totala energiinnehåll minus energiinnehållet i träck, urin och tarmgaser och det anges i enheten megajoule (MJ). Energi finns i alla foderråvaror främst i form av kolhydrater (socker och stärkelse), cellulosa (fibrer)och fett.

Energi DE
I en del länder, t ex Tyskland och England, anger man energiinnehållet i foder i smältbar energi DE (Digestible Energy). Här anger man fodrets totala energiinnehåll minus energiinnehållet i träck. På importerade, utländska foder anges energin således ofta i DE – vilket vid samma faktiska energivärde ger en högre siffra.

Ok! så vi är ett sånt land också då...jag fick en formel av en finsk foderexpert. Skulle ta D-värdet x ett värde beroende på om det var hö eller silage (torrsubstansen då) - ett annat värde. ;) Ingen fattar väl detta men det var lite skumt iallafall.

Fast jag TROR det finska D-värdet är något helt annat än DE (digestible energy).

D-värdet anges HELT annorlunda än DE gör. Ett finskt D-värde kan vara 60 liksom. Ett DE är som våra vanliga MJ-värden siffermässigt.

Men ett finsk hö kan t ex anges med ett D-värde på 65. Men du hittar inte ett hö som har en DE på 65.

Googlat:

D-värde – smältbar organisk substans i torrsubstansen
D-värde beskriver fodrets smältbarthet i %

Eftersom utgångspunkten för utfodringen är att tillfredsställa hästens energibehov är fodrets energihalt (energivärde) det första valkriteriet. Dessutom är det viktigt att näringsämnen i det valda fodret är lättillängliga för hästen vilket betyder att smältbarheten för näringsämnen skall vara god. Smältbarheten beskrivs bäst av fodrets fiberhalt: ju högre fiberhalt, desto sämre smältbarhet. Grovfodrets smältbarhet beskrivs med D-värdet: ju högre fodrets D-värde är, desto bättre foder är det frågan om (tilläggsinformation finns bl.a. på www.agronet.fi/artturi). För att öka hästens vikt väljer man foder med god smältbarhet och för att minska vikten foder med dålig smältbarhet.

Ja så är det. För D-värdet ska ligga över 60 läser jag i senaste Hippos (finsk ridtidning). Det svåra var sen då jag fick mitt värde att få det omvandlat till energi, men som sagt fick en formel för det.

KL

Har inte läst alla inlägg så vet inte om det står någonstans. Men vart gör ni foderanalys?? Jag vill göra det på vårat ensilage/hösilage men jag vet inte vart man skickar det och att man kan lite på att svaren är rätt.¨

Sen undrar jag hur ni gör som har hösilage tagna från flera ängar? har inte möjlighet att skicka in från varje äng då det blir för dyrt.

Vi räknar och analyserar höet, MEN utgår också ifrån hästens behov som man ser för ögat. Dvs. jag ger hästen så att den är i lagom hull och allt men inom alla ramar för rekommenderade värden och kvoter. Det går liksom att kombinera, är inte ett varken eller.

Kan börja med att skriva att jag inte läst hela tråden.

Ja jag tar analys på grovfodret då jag vill ta in så bra som möjligt och för att jag är snål och inte vill spara på en skörd med dåliga värden utan kastar det i så fall och sattsar på en andra skörd och snålheten kommer i att jag inte vill lägga penngar på en massa köpefoder då man kan ha så mycket roligare för dom penngarna så som träningar, kanse en ny sadel eller något helt annat.

Ja jag vet att man förr inte hade möjligheten att anaylsera sitt foder och då hade man oxå bra och dåliga årgångar beroende på villket år och var dom var födda.

Kram

Svarar utan att ha läst hela tråden:

Vi har analys på höt i vårt stall. Guld värt när vi har fyra väldigt olika individer så vi vet hur vi ska anpassa utfodringen, hur mycket man kan ge gemensamt i hagen till exempel.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 428
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka