I
Invinciblestables
Sv: Hur många av er gör grovfoder analys??
Att ta analys på grovfodret är ju alltid bra och något som gynnar både djuret och ens egen plånbok. Så varför kalla det hysteri!? Och bara för att man har en analys så behöver man ju inte räkna en foderstat på grammet. En analys ska ju i första hand ge en fingervisning om vad det är man fodrar med och vad som kan behövas som ett ev. kompliment.
Och ju väldigt onödigt att "vänta" tills dess att hästen är fet eller tappat överlinjen och då måsta joxa i foderstaten för att rätta till problemen. Har man en analys så vet man ju vad man kan vänta sig av det foder man har och fodra på bästa möjliga vis på en gång.
Kicki
Ja, efter lite sarkastiska påhopp i en av mina tidigare trådar så måste jag nu ställa frågan av ren nyfikenhet..
Hur många av er är nogranna med detta?
Enligt mig är foderstats beräkning en hel vetenskap, och mig veterligen så är detta en hysteri som börjat de senaste 10-15 åren.. Förr utgick man efter hästen, hur det såg ut i hull och efter dennes välmående och energi överlag..
Jag vet många som har gjort en foderstats uträkning över vad deras hästar behöver få i sig och ändå har detta ej varit tillräckligt och i vissa fall tom varit för mycket och hästen har lagt på sig istället då den fått i sig för mycket energi..
Vad jag INTE berättade i den tidigare tråden var att jag gick en gymnasieutbildning som förberedde mig till hippolog utbildningen och där pysslade vi en del med detta, foder delen är och var inte heller då inte riktigt min grej,som jag skrev tidigare tycker jag att det är en hel vetenskap.
Så hur gör ni är utgår ni från en mall som i princip säger "alla hästar är lika dana" eller utgår ni från er häst som egen individ?
Att ta analys på grovfodret är ju alltid bra och något som gynnar både djuret och ens egen plånbok. Så varför kalla det hysteri!? Och bara för att man har en analys så behöver man ju inte räkna en foderstat på grammet. En analys ska ju i första hand ge en fingervisning om vad det är man fodrar med och vad som kan behövas som ett ev. kompliment.
Och ju väldigt onödigt att "vänta" tills dess att hästen är fet eller tappat överlinjen och då måsta joxa i foderstaten för att rätta till problemen. Har man en analys så vet man ju vad man kan vänta sig av det foder man har och fodra på bästa möjliga vis på en gång.
Kicki