Hur många av er gör grovfoder analys??

Sv: Hur många av er gör grovfoder analys??

Ja, efter lite sarkastiska påhopp i en av mina tidigare trådar så måste jag nu ställa frågan av ren nyfikenhet..

Hur många av er är nogranna med detta?
Enligt mig är foderstats beräkning en hel vetenskap, och mig veterligen så är detta en hysteri som börjat de senaste 10-15 åren.. Förr utgick man efter hästen, hur det såg ut i hull och efter dennes välmående och energi överlag..

Jag vet många som har gjort en foderstats uträkning över vad deras hästar behöver få i sig och ändå har detta ej varit tillräckligt och i vissa fall tom varit för mycket och hästen har lagt på sig istället då den fått i sig för mycket energi..

Vad jag INTE berättade i den tidigare tråden var att jag gick en gymnasieutbildning som förberedde mig till hippolog utbildningen och där pysslade vi en del med detta, foder delen är och var inte heller då inte riktigt min grej,som jag skrev tidigare tycker jag att det är en hel vetenskap.

Så hur gör ni är utgår ni från en mall som i princip säger "alla hästar är lika dana" eller utgår ni från er häst som egen individ?

Att ta analys på grovfodret är ju alltid bra och något som gynnar både djuret och ens egen plånbok. Så varför kalla det hysteri!? Och bara för att man har en analys så behöver man ju inte räkna en foderstat på grammet. En analys ska ju i första hand ge en fingervisning om vad det är man fodrar med och vad som kan behövas som ett ev. kompliment.

Och ju väldigt onödigt att "vänta" tills dess att hästen är fet eller tappat överlinjen och då måsta joxa i foderstaten för att rätta till problemen. Har man en analys så vet man ju vad man kan vänta sig av det foder man har och fodra på bästa möjliga vis på en gång.

Kicki :laugh:

Jag har aldrig haft analys och känner INGEN här som gör det (och ja, jag känner en hel del hästfolk på alla nivåer mellan skogsmulle och nationell).

Själv hade jag ett kallblod som jag fodrade enligt "ögat". Bra torrhö, fin havre och mineraler och salt. Inget annat. Lite morötter om vintrarna kanske ;)

Hade du haft analys på grovfodret så hade du kanske inte behövt ge mineraler! Här kan du ju lagt ut pengar helt i onödan faktiskt.

Och man ska inte "lägga bort" ögat när man fodrar trots analys, det ska finnas kvar.

kl.

Jag gör analys men som många andra här i tråden så räknar jag inte på foderstaten. Det behövs egentligen inte, med hjälp av analysen vet jag på ett ungefär vad som behövs och sedan fodrar jag utefter det och använder "ögonmått".
Skulle inte kunna tänka mig att inte göra en analys. Både för min plånboks skull men även för hästens välbefinnande.

Har inte tagit analyser för att jag aldrig harde hört att man kan göra det förrän här på buke.

Jag fodrade enligt rekommendationer på mineralsäcken :D

Och foderproducenter är som de flesta företag vinstdrivande, och vill att du ska göra av med så mkt som möjligt... om jag hade följt instruktionerna på mina mineralsäckar så hade de fått i sig flera gånger för mkt av vissa mineraler, och några kilon pellets kräver de knappast även om man kan tro det när man läser på säckarna, även med "standardpellets".

En Grovfoderanalys är en självklarhet för mig nu mera. Jag har tre hästar som lägger på sig väldigt lätt och vill då ha lite koll på hur det ser ut näringsmässigt. Brukar räkna ut foderstaten på Hippocampus sen drar jag ifrån och lägger till foder beroende på vad ögat säger mig. En tabell kan aldrig vara 100% utan kan däremot med fördel användas som riktlinje.
Och dessutom en grovfoderanalys kostar mellan 500 och 800 om man ända ska köpa hö för flera tusen så är de hundralapparna en spott i havet.

En Grovfoderanalys är en självklarhet för mig nu mera. Jag har tre hästar som lägger på sig väldigt lätt och vill då ha lite koll på hur det ser ut näringsmässigt. Brukar räkna ut foderstaten på Hippocampus sen drar jag ifrån och lägger till foder beroende på vad ögat säger mig. En tabell kan aldrig vara 100% utan kan däremot med fördel användas som riktlinje.
Och dessutom en grovfoderanalys kostar mellan 500 och 800 om man ända ska köpa hö för flera tusen så är de hundralapparna en spott i havet.

Det låter som onödigt dyra analyser, brukar betala 350 + moms .

Men oavsett håller jag med om att det är en spottstyver i sammanhanget och nåt man tjänar in väldigt snabbt iom att man slipper stoppa i hästen en massa saker "för säkerhets skull".

Jag fattar inte hur man kan vara beredd att köpa in foder för åtskilliga tusenlappar /häst och år utan att ha en susning om vad det innehåller. Snacka om att köpa grisen i säcken. Och så tycker man att andra är hysteriska för att de är villiga att betala några hundralappar för att få veta vad de spenderar bortåt 10000 kr (mitt eget fall) om året på att stoppar i sin häst. :confused:

*KL*

Jag analyserar. Eller, jag köper inte oanalyserat grovfoder helt enkelt. 'Min' producent gör dock bara MJ och SRP-analys, så jag analyserar socker och mineraler själv.

Räknar på foderstaten in absurdum nu med lättfödda, förr så såg jag ju helt enkelt till att köpa med energi kring 6 MJ/kg (silage) och en kvot på MINST 6 och sen hade de ju fri tillgång, och jag visste att de får sina behov täckta, och åt de lite mer eller lite mindre än tänkt så blev det de inte obalans. Kollade av mineralerna och balanserade nästan alltid upp dem (markerna här är kalkrika men fattiga på fosfor och magnesium) och så selen då. Klart.

Jag köper färdiga analysbrev från ett företag i grannkommunen. Så de kanske är lite dyrare men jag tycker dom är jättesmidiga :)

för att jag inte har nån aning om vad det är. nu har jag ju inte haft häst på flera år, men då fodrade alla så. och nu har jag frågat runt på lite större stall och har nu hittat två personer som tar analys. de tävlar på nationell nivå.

Men skulle jag ha häst idag är det nog mycket möjligt att jag skulle ta analys. Mineralerna jag gav förr kostade inte många euro i året, så det spelade ingen roll pengamässigt.

Har inte tagit analyser för att jag aldrig harde hört att man kan göra det förrän här på buke.

De som tillverkar mineraler vill ju sälja, så det är klart att de har rekomendationer på säcken om att man bör ge det och hur mycket. Jag t.ex. ger aldrig mineraler, vi är mjölkbönder och odlar allt foder själva. Vart tredje år görs markkarteringar och i det fall som det behövs så kalkas och mineralgödslas marken.

Och att ha en analys är bra ur flera synpunkter. Om man t.ex. har två grovfoderleverantörer att välja på och båda har analys på grovfodret men olika värden samt samma pris, ja då vet man ju vilket som är det mest prisvärda fodret utifrån hästens behov.

för att jag inte har nån aning om vad det är. nu har jag ju inte haft häst på flera år, men då fodrade alla så. och nu har jag frågat runt på lite större stall och har nu hittat två personer som tar analys. de tävlar på nationell nivå.

Men skulle jag ha häst idag är det nog mycket möjligt att jag skulle ta analys. Mineralerna jag gav förr kostade inte många euro i året, så det spelade ingen roll pengamässigt.

Men det kanske gjorde det för hästen. Det hö jag köpt i år ligger tex högt i fosfor, inte direkt standard så om jag följt tex rekommendationerna från krafft så skulle jag gett deras mineraler framtagna för hästar som främst äter calciumrikt grovfoder och då hade kvoten blivit ännu sämre. Inte så bra om hästen börjar kalka ur skelettet för att matcha fosforinnehållet i fodret. Speciellt som det kostar några hundralappar att ta reda på att det behöver tillsättas foderkalk för typ 20 öre om dagen för att få rätsida på det hela och slippa benskörhet. Det kanske inte räcker med en säsong för att ge allvarliga skador men om jag fortsatt med samma foder, som hästen ju sett så fin ut på (vilket den hade gjort eftersom det är bra m energi och protein, vilket jag nu vet om redan i förväg eftersom höet är analyserat) år efter år så hade läget blivit ett annat. Onödigt är bara förnamnet tycker jag.

fr.om nu kommer jag ALLTID att göra analys. Kunde ha haft min häst i liv om jag hade gjort det från början. Kan hända att ingen av dom skulle ha fått fång, vilket de fick till följd av ett hö som innehöll 26% socker:crazy:

*kl*

Det beror på:D
Min egen häst, som jag haft i 11 år och som vi i stort sett alltid köper hö från samma ställe ifrån analyseras inte. Hon håller sig väldigt fin i hullet med mellan8-10 kilo hö (beroende på kyla) Olika mängd fibergii beroende på hur hårt hon rids, dock aldrig uppe i den giva man "ska" ge enligt dem. Sen får hon extra mineraler pulverform höst/vår/vinter.
Väldigt jämn i orken, har inga förslitningar (vilket borde framkommit under dessa år med tanke på att hon används rätt mkt) trevlig i humöret osv..

Men skulle jag ha fler hästar, kanske hästar jag inte känner lika väl, eller byta höleverantör skulle jag nog analysera!
Och från nästa år då hästen ska betäckas om allt går enl planerna kommer jag förmodligen att analysera så jag vet precis vad hon behöver mer el mindre av. Samma sak så kommer fölplutt förmodligen få analyserat.:laugh:

Sen en fundering.
Även om man gör en analys så är det väl inget som säger att hela årsgivan kommer att innehålla precis samma saker? Om man köper hö/hösilage så kan ju den ena bunten/balen komma från en åker och en annan från en helt annan.
Så om jag analyserar i september så är det väl inte säkert att februarigivan innehåller precis samma sak?:confused:

Sen en fundering.
Även om man gör en analys så är det väl inget som säger att hela årsgivan kommer att innehålla precis samma saker? Om man köper hö/hösilage så kan ju den ena bunten/balen komma från en åker och en annan från en helt annan.
Så om jag analyserar i september så är det väl inte säkert att februarigivan innehåller precis samma sak?:confused:

Om du beställt för hela året från en höleverantör så ska han leverera allt från samma åker och samma skörd, annars är hen inte seriös.

Jag skickar in grovfodret på analys i de fallen bonden inte tagit någon.

Då vet jag ungefär vad fodret ligger på för värden, och fodrar ungefär såsom foderstatsprogrammet tycker är lämpligt.

Sen slutar jag inte att titta, känna och klämma på hästarna för det :) . Känns hästen överpigg vid ridning = då minskar jag på energin. Är hästen seg = lägger på mer energi. Börjar den se/kännas smal ut = lägger på mer energi. Tappar den muskler = mer protein etc etc :)

Tycker det är suveränt att det finns möjligheten att få reda på fodret innehåller, såväl kraftfoder på säck som grovfoder från bonden. Jag tror knappast någon vill köpa omärkta kraftfodersäckar, så varför ska man köpa omärkt grovfoder ;)

fr.om nu kommer jag ALLTID att göra analys. Kunde ha haft min häst i liv om jag hade gjort det från början. Kan hända att ingen av dom skulle ha fått fång, vilket de fick till följd av ett hö som innehöll 26% socker:crazy:

Vad menar du? Jag vet inte hur mycket socker mitt hösilage innehåller och jag har analys?

Stallägaren står för analysen och sedan är det upp till var och en att göra vad man vill med informationen.

Jag räknar på Baldurs foderstat men självklart får man ju titta och känna också! Som det är nu har jag baserat foderstaten så att han får så mycket grovfoder som möjligt, det behövs dessutom mineralfoder och så får han en liten slatt müsli som "krubbskrammel".

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 428
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka