Hur många av er gör grovfoder analys??

Sv: Hur många av er gör grovfoder analys??

Hur man vet individens behov.

Har man ägt hästen ett tag vet man hur den funkar.

På nya hästar gäller det att prova sig fram, kanske ta reda på hur mycket de ätit förut och hur de sett ut på det, ta hänsyn till ålder, kön, ras, arbetsnivå, mängd utevistelse etc. Bildar sig en ungefärlig uppfattning och börjar på det man tror blir bra, sedan får man justera upp eller ner efter hur hästen ser ut.
Något annat vis finns ju egentligen inte.

Jag började bakifrån. Räknade på vad hästen fick istället för att räkna på vad han borde ha. På så sätt lärde jag mig vad han behövde i energi vid olika arbete.

// Linda

Analys kan vara bra, däremot räknar jag aldrig på foderstaten. Ser den mer som en vägledning, främst för att kolla hur mkt extra protein hästen behöver. Eller om det är något mineral/vitamin som är helt åt skogen...
Exakt!
Jag analyserar för att veta vad det innehåller, men det är flera år sedan jag gjorde någon foderstatsberäkning. Ser jag att analysvärdena är bra så vet jag ju att jag inte behöver skotta in dem några mängder med tillskott.

Jag tar analys eftersom det är omöjligt att se på ett grovfoder vad det innehåller.

Förr när man tog eget hö så visste man dels vad man hade sått, man kunde gå och titta vad som växte och man visste vilket väder det hade varit när det växte. Man visste vid vilken tid det hade slagits, hur länge det hade legat och hur det hade bärjats. Med all den informationen och mycket erfarenhet så behövde man ingen analys för man visste ändå ungefär vad det innehöll.

Idag köper de flesta från en vall de aldrig har sett. De vet inte vad som såtts eller vad som växte. De vet kanske bara när det togs och ungefär vad det hade varit för väder när det växte. Det är omöjligt att gissa innehållet då.

Analys används som en måttstock på vad grovfodret innehåller. Sedan använder man givetvis sina sinnen för att ta reda på hur hästen mår av en viss foderstat men man behöver inte fundera på om hästen får brist på mineraler. Första gången man räknar ut en foderstat så går man efter tabellhästen och sedan lägger man till och/eller drar ifrån beroende på hur hästen är.

En vän till mej har ett halvblod som alltid har varit svår att hålla i bra hull. Varenda år har han sett ut som ett benrangel framåt vårkanten. Hon gav massor av lucern och kraft och han fick fri tillgång på hö som han åt ca 20 kg av.
Sedan skickade hon in hö´t på analys, då fick hon svart på vitt att hästen behövde enligt tabellhästen inget annat än hö och lite selen. Hästen hade förmodligen fått alldeles för mycket protein i alla år och hade kämpat för att kunna förbränna allt och därmed gått ned i vikt.
Han är idag inte alls svår att hålla i fint hull. Han är en riktig tabell häst.
Tänk vad mycket pengar hon slängde ut helt i onödan istället för att ta en analys. På en månad hade hon tjänat in vad det kostar med en fullständig analys om hon hade tagit det istället för att köpa lucern och kraft.

Jag analyserar för jag vill veta energimängd, kvot och mineralhalt.

KL

Har börjat med analys sen två år tillbaka då jag blev hästägare igen efter lååångt uppehåll. Förr var det aldrig någon som pratade analys men då nya hästen var rejält överviktig så satte jag mig in i ämnet. Kände att jag inte själv kan chansa och minska hit och dit för det tar för lång tid att se resultat på det viset. Kanske hade funkat iofs men som sagt då hade jag nog ändrat hit och dit i onödan, köpt dyra tillskott osv.

Förra ägaren sa att hon brukar äta 8 kg hö/dagen (liten D-ponny). Tja det gick ju inte förstod jag efter analysen:o. Hade jag fortsatt på deras rek. så hade jag nog stått med en fångponny när vårgräset tittade fram:(

6 månader efter jag räknat ut foderstaten och matat henne utefter det så såg man rejäla förändringar och jösses vilken rolig ponny vi fick att rida också:love:

Sen kan man ofta se skillnaden på de hästar i ens närhet där ägaren inte fodrar utefter analys utan fodrar mer med ögat och samma foderstat år efter år. Funkar ju bra tills framåt våren då de endel kan börja se eländiga ut.

Sen är första året med ny häst lite klurigt vad man ska lägga sig på för mj osv. Är det en tabellhäst eller måste jag ändra något. Där får man ju vara lite flexibel och använda sunt förnuft och ögonen ;)

KL

Jag vill ha analys på grovfodret för att veta på ett ungefär vad hästen får i sig, då blir det lättare att se mönster och lära sig hur mkt just den individen behöver Jag vill ha bra proteinkvot (eller veta om att den är dålig så jag kan komplettera med ex lucern) + att jag vill ha koll på mineralerna.

Årets hö är tex av stuterikvalitet, både vad gäller protein och energi men Ca/P-kvoten är bara 1,1 så jag måste tillsätta calcium till foderstaten för att få upp kvoten. Vill inte riskera att hästen använder calcium från skelettet för att balansera upp kvoten.

Däremot räknar jag inte på MJ utifrån tabeller utan bara konstaterar vad foderstaten innehåller på ett ungefär. min 3-åriga D-ponny får i nuläget drygt 100 MJ och om hon håller sig fin på det så får hon fortsätta på den nivån (100 MJ kommer från grovfodret och 1-2MJ från krubbskrammlet).

10-11 kg hö
2 nävar Lympos musli
1dl (80 g) Vitafor Solid, mineraler
25 g Foderkalk

Senast ändrad:

Jag lägger gärna de kronor som behövs för att få en vettig lösning på hästen. Men jag kastar dem ogärna i sjön...

Jag har faktiskt sparat 1000 tals kr på att helt enkelt byta grovfoderproducent till en som vet vad han håller på med och kan erbjuda grovfoder med ett innehåll så mina hästar behöver.Känns jätte bra faktiskt..Hästarna kan äta högvärdigt grovfoder i stor mängd utan massa tillskottsfodring hit och dit som gräver hål i ens plånbok.

Analycerar alltid grovfodret. Har en mini och en standard shettlansponny.

Ofta blir det till att räkna baklänges, vad hästen har fått som har fungerat. Annars använder jag erfarenhet och lägger hästen på vad jag tycker verkar rimligt i jämförelse med livvärdiga individer (temprament, träning etc) och utvärderar samt justerar utifrån det.

Kl

Jag vill gärna ha en analys jag med, min häst börjar bli till åren och jag har märkt att han behöver mer protein för att hålla sig fin i kroppen än tidigare då han var ganska mkt en "tabellhäst". För två år sen gick han på i stort sett fri till gång på hösilage med en kvot på 8, MJ på 10 och bara lite krubbskrammel. Så det är det jag försöker rikta in mig på nu. Visserligen gör han mer arbete idag och stallförutsättningarna ser helt annorlunda ut.

Men jag tror att jag lyckats lösa det rätt så bra med det hösilage som tillhanda hålls där vi står nu. Kvoten ligger på 6 med ett MJ på strax över 8, vilket innebär att jag tänker komplettera med luzern för att få upp kvoten.
Förra året lyckades jag bara få till en kvot på runt 7 (ja, alla kommer väl ihåg det dåliga proteinåret förra året) med hjälp av kraftfoder och luzern och han blev lite överviktig på den foderstaten trots att det inte var speciellt mkt överskott av något.
Jag har inte än räknat på hur mkt luzern jag behöver ge för att komma upp i kvot då jag precis köpt hem det och fasar över till det från müsli.

Jo men man kan ju också hamna i det läget att grovfodret är så kasst att man måste fodra upp med både pulver och pellets. Alla hästar kan inte äta obegränsat med grovfoder utan att gå upp för mycket i vikt. Tror nog att de som fodrar med pellets och pulver som komplement vet vad dom håller på med. Alla hästar är ju som redan sagts olika liksom alla hästägare. Vissa klarar sig på mindre än andra. Vårat grovfoder i år är så illa att i stort sett alla hästar i stallet (ca. 40 st ) får både en och två sortrs pellets plus att vissa även tilldelas lite vitt pulver.

Jag har aldrig haft analys och känner INGEN här som gör det (och ja, jag känner en hel del hästfolk på alla nivåer mellan skogsmulle och nationell).

Själv hade jag ett kallblod som jag fodrade enligt "ögat". Bra torrhö, fin havre och mineraler och salt. Inget annat. Lite morötter om vintrarna kanske ;)

Jag har aldrig haft analys och känner INGEN här som gör det (och ja, jag känner en hel del hästfolk på alla nivåer mellan skogsmulle och nationell).

Själv hade jag ett kallblod som jag fodrade enligt "ögat". Bra torrhö, fin havre och mineraler och salt. Inget annat. Lite morötter om vintrarna kanske ;)

Hur visste du vilka mineraler den behövde? Och hur mycket? Eller att den behövde några alls?

KL

Även om man inte fodrar blint efter analysen (det gör inte jag, mina äter i princip så mkt hö de vill ha, och inget mer utom den lilla som får en näve proteintillskott då han växer och det var en aning dåliga proteinvärden på mitt hö för en unghäst) så tycker iaf jag att mineralerna är viktiga.

För något år sedan var det kanonvärden på höet, och jag gav inga tillskott öht utöver salt. Alla mineraler fanns i lagom värden och med bra kvoter. Det blir ändå en del pengar i månaden när man har några hästar.

Förr var det vanligare att man hade egne mark, och således visste själv hur den hanterades, samt då vad det blev för mat man gav hästen. Jag gör alltid grovfoderanalys, men fodrar efter ögat med (Min häst ligger tex högre i kvot än vad tabelelrna säger.)

Men hur skulle du SE på hästen innan det var försent då? hur se du vilka mineraler osv som fattas?

Men precis, ofta kastar man så mycket pengar i sjön utan anlys med.

Min fråga blir mer till de som inte anlyserar, varför gör man det INTE? Sett bara över ett år sprara mna ju massa pengar om inte annat.

Men precis, ofta kastar man så mycket pengar i sjön utan anlys med.

Min fråga blir mer till de som inte anlyserar, varför gör man det INTE? Sett bara över ett år sprara mna ju massa pengar om inte annat.

Och jag böt grovfoder producent då den fösta hade riktigt dåliga värden och på så vis sparade jag in 10.000kr per vinter som jag annars skulle lagt på endast proteinfodermedel.
För mig är det inte bara frågan om vad hästarna får i sig. Utan även för min plånbok.Jag bara vägrar slita arslet av mig eller betala för skithö helt enkelt.

Och jag böt grovfoder producent då den fösta hade riktigt dåliga värden och på så vis sparade jag in 10.000kr per vinter som jag annars skulle lagt på endast proteinfodermedel.
För mig är det inte bara frågan om vad hästarna får i sig. Utan även för min plånbok.Jag bara vägrar slita arslet av mig eller betala för skithö helt enkelt.
:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 428
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka