Hur många av er gör grovfoder analys??

MalinM

Trådstartare
Ja, efter lite sarkastiska påhopp i en av mina tidigare trådar så måste jag nu ställa frågan av ren nyfikenhet..

Hur många av er är nogranna med detta?
Enligt mig är foderstats beräkning en hel vetenskap, och mig veterligen så är detta en hysteri som börjat de senaste 10-15 åren.. Förr utgick man efter hästen, hur det såg ut i hull och efter dennes välmående och energi överlag..

Jag vet många som har gjort en foderstats uträkning över vad deras hästar behöver få i sig och ändå har detta ej varit tillräckligt och i vissa fall tom varit för mycket och hästen har lagt på sig istället då den fått i sig för mycket energi..

Vad jag INTE berättade i den tidigare tråden var att jag gick en gymnasieutbildning som förberedde mig till hippolog utbildningen och där pysslade vi en del med detta, foder delen är och var inte heller då inte riktigt min grej,som jag skrev tidigare tycker jag att det är en hel vetenskap.

Så hur gör ni är utgår ni från en mall som i princip säger "alla hästar är lika dana" eller utgår ni från er häst som egen individ?

Sv: Hur många av er gör grovfoder analys??

Jag analyserar alltid grovfodret och sedan fodrar jag utifrån det och utefter hur jag vet att min häst är, blandar fakta med sunt förnuft.
Följer alltså inga tabeller alls ang. hur mycket energi eller protein en särskild typ av häst/ras "ska" ha, förutom när det gäller mineraler. Dem läser jag ut mängden av utefter hur mycket MJ jag ger min häst. Och att kvoten bör vara minst 6 till alla hästar. Är proteinbehovet täckt kan jag dock tänka mig gå under den kvoten till en vuxen lättfödd häst, min egen går på en kvot på 5,6 nu och är riktigt fin!

Varför skulle man inte kunna både ha analys och räkna OCH titta på hästen?

Det jag främst vill ha är mineralanalys, där synns det inte om det blir fel förens man ev röntgar hästen, och då behöver man inte ens se vad som är fel, bara att det är fel och har varit fel under lång tid.

Energi och protein ser man ju relativt snabbt, men jag tycker det är bättre med analys även där, för då vet man på ett ungefär hur man ska lägga upp foderstaten, och slipper att hästen ska hinna dala i hull eller muskler.

Jag köper i regel inte hö som inte är analyserat. Undantag finns då jag har köpt stora rundbal när min "ordinarie" bonde inte haft tid, och då har de gått på oanalyserat hö i en vecka.

Jo men båda ni har ju ett SUNT tänkande och inte det där blinda "tabell" tänket som det tyvärr faktiskt verkar rätt så vanligt.. man glömmer liksom att utgå från hästen som individ..Foder stats uträkningarna är trotts allt BARA en riktlinje..

Ja och jag vet hästar som inte alls funkar på det.

Tex finns det hästar som faktiskt får proteinbrist om de får en kvot på 6, men mår super på en kvot på 4. Hur underligt det än verkar så finns det sånna hästar!

Min dam behöver en kvot över 6, annars syns det direkt. Men hon håller samma hull oavsett om hon får 120 MJ eller om hon får 80 MJ... så ja...
Jag får nog ta o läsa din andra tråd.

Läste precis din andra tråd, grattis till nya hästen! :laugh:

Tyckte också för några år sedan att det var sånt hysteri med analyser hit och dit, men har ändrat mig totalt.
Äger också ett fullblod sen sju år och jag har provat tusen olika foder som folk rekommenderat för "det blir dom sååå fina på". Har kämpat med hans hull från och till i flera år, ibland var han jättefin och ibland såg han ut som ett benrangel. Har provat om samma foder som funkade så bra förra gången men helt plötsligt så funkar det inte längre?

Med facit i hand så inser jag att jag kunde besparat mig massor med pengar och oro om jag bara hade haft en analys på höet. Ännu mer övertygad blev jag i höstas när jag lånade ut min häst på foder.
Mitt eget hö hade en kvot på 3 och det behövdes rätt mycket extra protein medans fodervärdens hösilage (jag hjälpte henne med foderstat) hade en kvot på 14! Där var det ju bara till att ösa på med energi, dessutom så behövdes det extra kalcium och mineraler vilket man ju aldrig kan gissa sig till.

Sen måste man givetvis ha koll ändå men man har en bra grund att utgå ifrån.

Lycka till!

Jo men båda ni har ju ett SUNT tänkande och inte det där blinda "tabell" tänket som det tyvärr faktiskt verkar rätt så vanligt.. man glömmer liksom att utgå från hästen som individ..Foder stats uträkningarna är trotts allt BARA en riktlinje..

Jag analyserar mitt foder :D Jag kan erkänna att jag inte gjorde det under ett år med min hingstunge när jag lämnade bort honom .
Och fick tilläggsfodra honom vilket inte kändes bra och därför kommer jag aldrig mer göra om det eftersom man inte kan se på höet vad det har för värden .
Varken energi,protein eller mineral värdena efter en analys och en beräknad foderstat så måste man NATURLIGTVIS titta på hur hästen ser ut i hull och om man måste ändra energi/protein kvoten ...

Däremot kan man aldrig se hur C/P kvoten ser ut i hästens mående , jo iof ett par år senare så kanske du ser det på hållbarheten ....

Och du det BLINDA *Tabelltänket det inte det som det handlar för att man gör en foderanalys .

Och det är nog bra mycket bättre att Tabelltänka efter en foderanalys än att stoppa på lite KUL* Ideer foder som andra fodrar sina 3 åringar med.

Mia

Men genom att VETA hur mycket min häst får i sig, får jag ju reda på vad individen behöver. Och till nästa år slipper jag höfta.

Varför skulle man gå på tabellvärden, det är ju helt värdelöst? Hela vitsen är ju att man får reda på individens behov och slipper ha en häst som tappar, som saknar viktiga byggstenar och inte får den hållbarhet den förtjänar.

Jag vet sedan tidigare vad min häst har för behov av energi och protein och gör en foderstat efter vad analysen visar.
Sen gör jag om foderstaten om han går upp/ner i vikt!

Jag gör grovfoderanalys och det är jag glad över då det kan skilja en hel del beroende på vem man köper av. I år har jag mycket högt proteinvärde vilket passar perfekt då jag har två föl från i år och en åring. Lite värre med de två vuxna, men funkar ganska bra med havre, betfor och olja upptill.

Jag räknar ut foderstaten med analys eftersom jag anser att man måste kunna sin sak riktigt, riktigt väl för att kunna fodra med ögat endast. Sen använder jag ju ögat också; man får lära sig sin egen häst.

Dock blir jag mörkrädd när jag ser människor knåpa ihop en foderstat som innehåller gud vet allt (förutom hö...) och sen tro att det är skitbra bara för att foderstatsuträknaren visar att den är "ok". Det är sorgligt att en stadig foderstat baserad på det hästen är gjord för att äta har blivit ersatt av en massa pulver, pellets och annat. Åtminstone på vissa håll.

... för att inte tala om dyr. De bästa åren är de där grovfodret är tillräckligt bra för att täcka hela dagsbehovet. Enkelt, billigt och bäst för hästen.

Jag analyserar hösilaget.

Innan jag analyserade tyckte jag att det fungerade, men inser nu med analysen att jag fodrade i blindo.

Man utgår ju ifrån den.

Utan analys och är höet tex fattigt på protein så tar det ett tag innan det märks på hästen, den har ju då redan börjat tappa muskler och överlinje, då måste man ju fodra upp hästen igen.

Eller är det för mycket energi så står man där med en fetknopp helt plötsligt och måste börja banta hästen.

Sedan är det mkt individuellt vad varje häst behöver, men genom att utgå från analysen så kan man justera lättare.

Eller hur? :) Tänk alla dessa pengar som man kan lägga på betydligt roligare saker än foder som inte gör någon glad.

Jag lägger gärna de kronor som behövs för att få en vettig lösning på hästen. Men jag kastar dem ogärna i sjön...

Ibland är man ju dumsnål som inte tar en analys .

Hade jag själv inte tagit en analys på mitt Hösilage så hade jag med säkerhet pyttsat på min 1 åring någon krafftpellets i fall-att :o

Medans man nu ser att hon får i sig det hon ska enbart på hösilaget och att mineralkvoterna ligger rätt samt bara tillsätta lite mineraler .

Och detta sparar jag ju absolut in pengar på och jag slipper fundera.
Min växande häst får absolut de bästa förutsättningarna och sitt behov tillgodosett.

Mia

Jag gjorde inga analyser på mitt hö/silage, men det hände ofta att höbonden hade så man fick kika. Det har hänt att han gått ner i vikt, (Han hade svårt att hålla hullet) men det har alla 3 gånger visat sig att stallet varit totalt skit, så jag började leta ny stallplats innan jag ens hann tänka ordet höanalys. Jag har gått efter magkänsla och erfarenheter men skulle aldrig tveka att analysera om jag skulle märka något på hästarna. På min förra häst gjorde jag analyser och tog ut sådana som sätter foderstat till hästen och så, all hästens mat var liksom siffror och uträkningar. Hon fick i sig fel mängd och foder så jag har lärt mig att läsa av hästen istället för ett papper.

Med det sagt tycker jag inte det är fel med analyser alls! Det har funkat jättebra för många och man kan aldrig vara helt 100% på sin egen kunskap. Däremot hackar jag inte på någon som väljer bort analyser, om det inte är någon som skriver (han är jättesmal och matt i pälsen, jag vet inte vad jag ska gööra) som exempel!

Men genom att VETA hur mycket min häst får i sig, får jag ju reda på vad individen behöver. Och till nästa år slipper jag höfta.

Varför skulle man gå på tabellvärden, det är ju helt värdelöst? Hela vitsen är ju att man får reda på individens behov och slipper ha en häst som tappar, som saknar viktiga byggstenar och inte får den hållbarhet den förtjänar.
Jag skriver under på detta.. för jag tänker precis likadant.
kl
Mina två kusar är inte tabellhästar någon av dem. Och fodra med ögat enbart? tja.. när det redan gått så långt att det syns på hästen tex om den faller ur/blir fet är det i mina ögon för sent.med analys kan jag undvika sådant betydligt mycket lättare.

Analys kan vara bra, däremot räknar jag aldrig på foderstaten. Ser den mer som en vägledning, främst för att kolla hur mkt extra protein hästen behöver. Eller om det är något mineral/vitamin som är helt åt skogen.

Om jag tabellfodrade så skulle min ena se ut som en gedigen badboll och den andra varit död av svält....

Nu kommer en fråga från en som aldrig räknat foderstat.

"Varför skulle man gå på tabellvärden, det är ju helt värdelöst? Hela vitsen är ju att man får reda på individens behov och slipper ha en häst som tappar, som saknar viktiga byggstenar och inte får den hållbarhet den förtjänar".

Men hur vet man individens behov?

Nu har jag flera vänner som är duktiga så de ska jag ta hjälp av men jag vill lära mig också :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 428
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10