Hur man upptäcker en hovböld.

attempt

Trådstartare
Hur uppkommer och ser man en hovböld? Hur behandlar man?
Om ni har bilder på hovbölder vore det bra, jag pluggar lite på hästens skador mm.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Hej jag vet inte riktigt vad en hovböld är för något men du kan ringa vätrinären eller hovslagaren o fråga.:)
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

hovböld är väl en typ av infektion i hoven som kan uppkomma om hästen tramat igenom en sten eller nåt i sulan... oftast så brukar hästarna bli halta, ganska mycket oxå... när det gäller hovbölder så ska du prata med din hovis. det är ju lite deras område, dom brukar kunna det bättre än vet. när min pålle hade hovböld så "grävde" min hovis ut den o han fick gå omplåstrad i hoven i 2 veckor för att det inte skulle komma in mera skit o mer hovböld.....
jag är inte så insatt i detta men det är ungefär den erfarenheten jag har av hovbölder;)
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

nu vet jag vad en hovböld är det är en hovinflamation som man måste gipsa under hoven så man ska ringa vätrinären eller hovslagaren.Man upplever hälta svulnader o annat.jag har en bild också både under hoven o på benet.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

jag vet ej hur man gör
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Gå in på photobucket.com och skaffa dig en inloggning.
Sen laddar du upp bilden där, kopierar länken och klistrar in här - jättelätt!
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

när min fick det märkte vi det på att han ville inte vila rikigt på det benet och var inte rikigt ren i traven,kände inget i benet (svullnad,värme tec) lr i/på hoven,så vi åkte in til vet,och de sa hovböld,så hovslagren rotade runt och hittade pytte böld..dom tömde den och sen va pålle glad igen,red redan dagen efter
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Man märker hovböld, då de börjar halta rejält och inte vill stå på det benet.