Hur man upptäcker en hovböld.

attempt

Trådstartare
Hur uppkommer och ser man en hovböld? Hur behandlar man?
Om ni har bilder på hovbölder vore det bra, jag pluggar lite på hästens skador mm.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Hej jag vet inte riktigt vad en hovböld är för något men du kan ringa vätrinären eller hovslagaren o fråga.:)
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

hovböld är väl en typ av infektion i hoven som kan uppkomma om hästen tramat igenom en sten eller nåt i sulan... oftast så brukar hästarna bli halta, ganska mycket oxå... när det gäller hovbölder så ska du prata med din hovis. det är ju lite deras område, dom brukar kunna det bättre än vet. när min pålle hade hovböld så "grävde" min hovis ut den o han fick gå omplåstrad i hoven i 2 veckor för att det inte skulle komma in mera skit o mer hovböld.....
jag är inte så insatt i detta men det är ungefär den erfarenheten jag har av hovbölder;)
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

nu vet jag vad en hovböld är det är en hovinflamation som man måste gipsa under hoven så man ska ringa vätrinären eller hovslagaren.Man upplever hälta svulnader o annat.jag har en bild också både under hoven o på benet.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

jag vet ej hur man gör
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Gå in på photobucket.com och skaffa dig en inloggning.
Sen laddar du upp bilden där, kopierar länken och klistrar in här - jättelätt!
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

när min fick det märkte vi det på att han ville inte vila rikigt på det benet och var inte rikigt ren i traven,kände inget i benet (svullnad,värme tec) lr i/på hoven,så vi åkte in til vet,och de sa hovböld,så hovslagren rotade runt och hittade pytte böld..dom tömde den och sen va pålle glad igen,red redan dagen efter
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Man märker hovböld, då de börjar halta rejält och inte vill stå på det benet.
Man ringer först hovis så h*n får göra hål och ta ur varet. Sedan får man göra rent med jodopax, ta tjärdrev och lägga löst ovanpå hålet där hovslagaren "gröpt" ur (annars blir det stopp, men tjärdreven "drar" ut varet.), lägg sedan bomull m. jodopax på så att det går runt hela hoven.
Man tar sedan en flexilinda eller en vanlig benlinda och lindar utanpå bomullet. Om man vill att det ska hålla bra ute i hagen så tejpar man på silvertejp (mycket) + att man sätter en hovpåse utanpå det (när hästen är i hagen :)

Har hört att man inte ska gipsa hoven, det kan bli nå fel på hoven sa hovslagaren, så man skulle endast linda hoven.

Man lär sig mycket när hästen är sjuk, men det var inte så roligt för hästen, min hade väldigt ont :(
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Så här gör man: (har varit med om ett antal.....)
Man märker att en häst fått hovböld då den blir stockhalt över en natt, eller hältan kommer väldigt plötsligt.
Då köper man ett animalintex som man doppar i varmt vatten och lägger om hoven. Detta gör man ända till bölden spricker ut någonstans på hoven. Det kan även ske bak på ballarna eller vid kronranden. Det vanligaste är under hoven. När man ser var utgångshålet är ringer man till hovslagaren (om man inte kan göra detta själv) som bara gör ett litet hål.......inte några urgröpningar eller stora hål i hoven. Så har man väteperoxid till hands som man sprutar ner i hålet. Det bubblar och kokar rent all skit, spolar rent med jod, desivon eller likande. Lägger om hoven så gott det går och sen är det bara att motionera hästen. Det gör inget om den är lite halt......lite skritt gör bara gott. Efter någar dagar bör allt vara som vanligt.
Om inte kontakta vetrinär.
gulan
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

gulan skrev:
Så här gör man: (har varit med om ett antal.....)
Man märker att en häst fått hovböld då den blir stockhalt över en natt, eller hältan kommer väldigt plötsligt.
Då köper man ett animalintex som man doppar i varmt vatten och lägger om hoven. Detta gör man ända till bölden spricker ut någonstans på hoven. Det kan även ske bak på ballarna eller vid kronranden. Det vanligaste är under hoven. När man ser var utgångshålet är ringer man till hovslagaren (om man inte kan göra detta själv) som bara gör ett litet hål.......inte några urgröpningar eller stora hål i hoven. Så har man väteperoxid till hands som man sprutar ner i hålet. Det bubblar och kokar rent all skit, spolar rent med jod, desivon eller likande. Lägger om hoven så gott det går och sen är det bara att motionera hästen. Det gör inget om den är lite halt......lite skritt gör bara gott. Efter någar dagar bör allt vara som vanligt.
Om inte kontakta vetrinär.
gulan

Eller så ringer man veterinär eller hovslagare DIREKT eftersom symptomen är desamma som en massa annat så slipper hästen lida i onödan.....amatörer ska inte hålla på med sådant här!
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Som ngn ovan har skrivit, så brukar hästen bli mkt. halt från ena dgn till en annan.
Den kan bli svullen över kotan o ibland puls i kotleden.

En hovis känner efter med en visitertång för att lokalisera ev, böld.

Att själv spola o blanda Jod med annat, kan bilda en kemisk reaktion o ge värre skador.

I värsta fall kan hästen vägra att lyfta det benet efter det.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Helt riktigt vdb. Det är bara ibland som man måste värma för att få fram en hovböld. Att inte ringa veterinär eller hovslagare direkt är att orsaka onödigt lidande. Det kan också bli allvarliga komplikationer av att vänta. Blir hästen blockhalt så ska man inte vänta utan kan i första hand kontakta hovslagare. Ökad puls i benet och värmekänsla i hoven är viktiga symptom.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Min ponny hade hovböld var och varannan månad när vi först köpte henne. Ibland var hon blockhalt, ibland markerade hon bara lite (ju haltare hon var desto djupare satt den och desto mer var fick man skära ut).
Hon blev alltid varm på hoven också så det var inte svårt att förstå att det var ännu en hovböld på G. Jätteroligt att aldrig kunna planera en tävling eller kurs för såklart hade hon hovböld dagen innan.:mad:
Vi använde en mycket erkänd hovslagare (ett stort djursjukhus specialhovslagare) så vi funderade aldrig på att det kunde vara det.:angel:
Men när vi flyttade så skaffade vi en annan hovslagare (utan specialkunskaper, som drog runt på landet och skodde de hästar han hittade) och hon hade ALDRIG mer (under de 11 år jag hade henne efter det) en enda hovböld!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Att själv spola o blanda Jod med annat, kan bilda en kemisk reaktion o ge värre skador.
Ehhh??.......Vaddå blanda jod med annat? Det blandas endast med vatten. Alla sår kan man tvätta med jod, desivon (som är till för sårvård) eller annat desifiserande. Visst kan man spola själv.
gulan
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Eller så ringer man veterinär eller hovslagare DIREKT eftersom symptomen är desamma som en massa annat så slipper hästen lida i onödan.....amatörer ska inte hålla på med sådant här!
Jag svarade bara på trådskaparens fråga! Och varför ska inte en amatör hålla på med sådant här? Det är väl jättebra om man själv kan behandla sin häst så fort som det bara går?
gulan
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

gulan[QUOTE skrev:
]Ehhh??.......Vaddå blanda jod med annat? bubblar och kokar rent all skit, spolar rent med jod, desivon eller likande.
Först väteperoxid o sen spola med Jodlösning kallar jag för att blanda.

Eller hur menar du?
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Min häst har antagligen en hovböld. blev 3-gradigt halt på en dag, veterinär och hovslagare var ute. båda sa att det antagligen är en hovböld men kunde ej hitta någon trots flera småhål som gjordes. dock finns det ett litet utgångshål vid kronranden. hovis säger att det antagligen spruckit upp där men att det är massa gojs kvar. jag fick en 5-dagars penicillinkur av veterinären men andra dagen tappade han givetvis skon på det halta benet och blev väldigt öm. fjärde dagen fick jag på ny sko men det är förtidigt att se om det blivit bättre. veterinären vill ej skriva ut mer penicillin eftersom vi ej vet om han blivit bättre. vad sjutton ska jag göra?
har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av?
skulle vara väldigt tacksam.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Kan ju berätta om när mitt sto fick hovböld. Första gången var det superlätt att fatta att det var det, hon hoppade på 3 ben i hagen och var blockhalt på v fram. Reagerade på visitertång i tån och hovslagaren kom ut och skar rent, så såg man hur lättad hon blev. Hon var helt ohalt en dag senare.
Andra gången nu, som vi tror att det var en hovböld var hon halt av och till i nån månad, blev behandlad och sen upptäcktes ett hål i h framhov. Hovslagaren skar rent halva hoven, ca 5 cm rätt upp nästan till kronranden. :crazy:
Hade jag inte upptäckt ett 1 cm hål hade vi nog inte kollat sådär noga och då hade vi inte upptäckt det.
 
Sv: Hur man upptäcker en hovböld.

Jag kan lova dig att väteperoxid och jod inteskapar några kemiska reaktioner som ställer till skada.
Väteperoxid är verkligen jättebra då sår är kraftigt infekterade och fulla med var eller smuts. Det kokar rent såret och sedan sköljer man efter med jod eller annan sårbehandlingsvätska.
gulan
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: Freazer
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
998
Senast: jemeni
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp