Hur man säger farväl till en vän & hur klarar hästkompisarna det?

nexxa

Trådstartare
Jag har i dagsläget 3 hästar. Valack på 15 år, Valack på 1,5 år och Sto på 19 år.
Mitt sto ska pga pålagringar avlivas v.1 :cry: då hon är illa däran och åldern därtill har gjort att beslutet om att få somna in och slippa lida mer var en självklarhet även om det var mitt livsjobbigaste beslut! :(

Min valack som är 15 år har gått med mitt sto sedan 8 år tillbaka (lika länge som jag ägt stoet) och de är väldigt nära varandra.
Avlivningen kommer ske ute på plats men de tar med sig stoet sedan efter tömt på blod.
Mina valacker kommer då stå inne. Men hur reagerar dem sedan? Blodlukten? Känslan? Vet de, vad tycker eller känner de? Riskerar min valack fara med psykiskt?

Tacksam för alla svar.

Sv: Hur man säger farväl till en vän & hur klarar hästkompisarna det?

Jag avlivade min 30 årige trotjänare när de andra stora hästarna var på bete. Han gick hemma med shettisarna som sattes i en hage längre bort för att inte kunna se vad som hände. Avlivningen skedde ute och kroppen fraktades sedan bort. Vi höljde över med massor av jord där avblodningen skett. Ändå gick shettisarna genast dit och ställde sig och slickade på marken. De höll till vid stället i flera dagar. Jag fick känslan av att de visste vad som hänt och även vad som var på väg att hända. Gammelgubben visste det definitivt och han var otroligt ödmjuk in i det sista, liksom för att trösta mig i mitt beslut. Så upplevde jag det i alla fall. Djur förstår så mycket mer än man tror ibland eftersom de har sina instinkter att förlita sig på.
/Sessiagh

Nej det tror jag inte jag tog bort min älskade lilla tjej i fredags pga elak spatt som inte ville läka. hon fick dock en trotjänar begravning hemma på gården (fick tillstånd) Tyvärr så såg mina hästar platsen där min Melissa skulle få sluta sina dagar. dom blev väldigt stressade utav att tittiga och löjliga Melissa bara låg där helt stilla sedan kom min minsta häst (rymmer) och tog farväl utav henne, hade tänkt tagit ner alla, men mitt ena sto vågade ej gå närmare än 30-40m men dom såg henne ligga där död i 1-1½h innan grävmaskinen kom. dck tog jag spruta så jag slapp avblodningen. Det var ett så jobbigt beslut tycker jag och om jag fick välja å vill jag ej behöva göra det igen men det kommer man ju få göra, me efteråt när allt var färdigt var det skönt, jag hade äntligen hjälpt min älskade vän att slippa ha ont.

Hoppas allt går bra och jag skickar dig både tröst och styrke kramar.

Tack för att du svarade! :)
Du tror alltså att de djuren omkring också är välmedvetna om att det är dags och kanske inte sörjer på samma sätt som vi människor gör när någon går förlorad?

Jag lider med dig! Vet hur tufft det är...

Jag tror så här att det inte är någon stor grej för hästarna, för djur är döden helt naturligt. Min erfarenhet är att dem håller sig lugna och tar det bra. Som en häst jag stod i samma stall som förut blev helt galen om man tog ut dennes kompis på en ridtur och vi trodde den skulle bli galen i evigheter efteråt när kompisen skulle tas bort men det reagerade inte alls då. Jag tror den förstod att hans kompis var borta för gott...

Hoppas det går bra med allt!

Beklagar, och tack för pepping!

Jag har valt bult då det ska vara snabbast

Hm ja, det blir nog lätt att man tror att hästar tänker som människor. Nu har ju de andra hästarna varandra också, men stoet har hållt ordning på flocken, speciellt på bråkiga lilla 1,5 åringen. Hon har funnits och bara varit utan att kräva och bara GE hela tiden :love:

Din valack kommer med all säkerhet beröras av det. Men egentligen är det ju inte konstigare än att vi blir ledsna när vi förlorar en vän.

Är jättesvårt att säga HUR han kommer reagera, men kan ta hur mina hästar reagerat.

Första fallet så var det två valacker som kamperat ihop i 24 år, bara de två. Den äldste (33 år) skulle somna. Togs bort med bult i hagen, och begravdes där. Den som blev kvar gick under några månader inte i närheten av graven, dock stod han gärna cirka 50 meter därifrån. Timme in och timme ut. Han var ganska nedslagen och 'dämpad' första veckorna. Dock så han ropade aldrig, inte en enda gång. Han visste.

Efter några veckor blev han sitt vanliga jag igen, och gick då även närmare graven.

Andra fallet var min arabvalack, han var 6 år då och hade gått med mitt gammelsto i 2 år. Hon var hans 'allt', hans stöd i livet, hans trygghet, hans mentor. Henne åkte jag iväg med. Han ägnade första dagarna åt att söka efter henne, ropa, stå och spana, söka. Efter några dagar slog 'sorgen' till. Han stod på samma plats i hagen och väntade tålmodigt. Hela dagarna, snart skulle hon nog komma hem. Han var riktigt nere och åt ganska dåligt. Efter ca tre veckor började det avta, och då vågade jag introducera nya kompisen (ville han skulle sörja klart först) och efter ytterligare några veckor var han som vanligt. Dock så länge efteråt (år) så när jag red förbi en hage de gick i en period långt innan, så han spanade alltid, ifall det var där hon var.

Sen förlorade han tyvärr sin nya kompis, men det gick väldigt smärtfritt. De gick på bete med två andra hästar flera mil härifrån. Kompisen blev sjuk, och jag tog hem henne. Tyvärr gick det inte att rädda henne och hon togs bort hemma på gårdsplanen. Han gick kvar på betet med två polare, och en månad senare kom han hem till tomt stall. Han sökte henne aldrig härhemma, utan bara accepterade att hon inte var där. Så förutom lite gapig på betet första dagarna innan hon åkt hem så inget.

Sen så nästa var K, som valacken känt sen hon föddes. I hans ögon var hon hans redan som föl. De levde ihop i fyra år, och sen åkte hon in på ett av många klinikbesök, hon hade också varit borta på betäckning utan att de brytt sig särskilt. Tyvärr så helt oförberett slutade besöket med att hon inte kom hem. Hästarna märkte alltså inget av avlivning, lukt etc. Men av någon anledning jag inte kan förklara, så de VISSTE. Det var kusligt i stallet den kvällen, det var tyst som i graven, och så stilla at jag fick kårar. Båda de kvarvarande hästarna var VÄLDIGT dämpade, så även de närmsta dagarna. Sen var det som vanligt igen.

Den stackars valacken har ingen tur alls med damerna, och förlorade nästa dam med, efter ett år ihop. Dessutom bara ett halvår efter han förlorade K. Hon togs bort på klinik. Och nr släpet kom hem tomt, så jag blev tvungen att ta ut valacken ur hagen, öppna släpet och visa honom att hon inte var där. För han var så ARG att jag inte släppte ut henne. När han insett att hon inte var med hem, så i två dygn VÄGRADE han lämna grinden (han struntade i att äta ute med), utan stod som fastlimmad där 12 h per dygn och väntade på att hon skulle komma hem. Så reagerade han INTE när hon var på klinik för operation t ex, utan han märkte ju säkert på mig att något var SÅ fel.

Men som du ser så är det ganska svårt att sia hur de ska ta det, valacken sörjde fbldonnan mer än arabstoet t ex, och det hade jag absolut inte trott.

Den andra valacken, som var jättekär i fbldonnan, han är dock bara två år, han brydde sig inte alls, utan han fjolalde runt och fattade inte vad det var med alla, varför det var så yrsligt. Han tycktes inte bry sig ett dugg eller fatta nåt.

När K togs bort så fbldonnan och hon var som ler och långhalm, och fbldonnan sörje, och sörjde ordentligt. Letade inte så mkt, men oj vad hon väntade, och hon drog sig i några veckor undan från flocken och höll sig mkt för sig själv, innan hon 'var klar' och integrerade sig med flocken igen.

Så, jag har aldrig haft problem med att de reagerat på blodlukt, men även om kompisen tas bort någon annanstans, luktlöst och lååångt därifån - så de vet, och ja de känner.

Tillägg förresten - När det gäller gamla och/eller sjuka/skadade hästar som besväras, så de andra hästarna brukar fatta långt innan oss vad det är som är på gång. Märkt det flera ggr, hur de blir överdrivet hänsynsfulla och tålmodiga mot den som inte mår så bra. De vet att kompisen är sjuk/skadad/gammal och trött. Brukar bli 'värre' reaktioner när den kompis som varit obekymrad tas bort.

Okej det är dessutom billigare men jag tyckte att sputan gick otroligt snabbt oxå och inte samma avrättningskänsla men det är bara jag jag tänker på dig.

Hoppas att allt går bra.

Olika från fall till fall helt klart , jag är heltr grön på området men jag tror att alla har sina fördelar vilket sätt man än väljer, var inte meningen att klanka ner på ditt val!

Jag misstänker också att han kommer känna så. Speciellt då hon sörjt en kompis som bytt stall tex.
Det bästa vore väl sysselsättningen eller något annat som hände i vardagen, en tillfällig hästkompis i stallet. Men vi får hålla tummarna att det går bra ..

Tack!!

.......tio

Har tagit bort flera hästar och tyvärr blir det aldrig lättare :cry: men när man väl fått smälta händelsen lite och fått perspektiv på det så känns det ofta bättre.

Tog bort en gammal häst för ett par år sedan och hans halvsyster fanns kvar efter det. De hade levt ihop i 30 år. Visst verkade hon lite hängigare efter att han försvann, men hon höll ut ett år till innan hon inte orkade kliva upp en morgon. Gammelmannen hade då dragit sig undan ett par dagar och hoppade ur hagen för att få vara ifred de sista dagarna.

Förra månaden tog jag bort min älskling sedan 9 år (25 årigt sto). När jag skulle släppa ut de andra hästarna i hagen morgonen efter ställde sig hennes bästis och tittade mot platsen där hon avlivades (hagen intill) och efter en stund fnyste han till, skakade på huvudet och satte av i världens fart runt hagen och fick med sig de andra runt också.

Jag vet att det är jobbigt, men det kommer förhoppningsvis kännas bra efter ett tag även om man fortfarande saknar dem fruktansvärt mycket. Skickar kramar till dig i massor.

Jag misstänker också att han kommer känna så. Speciellt då hon sörjt en kompis som bytt stall tex.
Det bästa vore väl sysselsättningen eller något annat som hände i vardagen, en tillfällig hästkompis i stallet. Men vi får hålla tummarna att det går bra ..

Jag provade faktiskt med sysselsättning, han är normalt en väldigt arbetsvillig häst. Men det var så tydligt att han inte hade lust just då. Han gjorde precis vad jag bad honom om i ridningen t ex, men utan någon gnista, mer automatiskt. Försökte 'hitta på' roliga saker med, ta promenader etc, men han var inte riktigt 'där'. Så det är inte säkert att sysselsättning är det den vill ha, men det går ju att prova. Annars är det 'bara' att låta dem sörja klart (och hoppas de gör det, annars får man ju problem, men än har det tack och lov inte hänt mig, ens med de två första herrarna som kamperade ihop så länge)

Vi tog bort shettisen på 30 år i höstas. Hon hade då gått tillsammans med våran vallack de senaste åren. Jag lät veterinären bultta henne i hagen, min kompis höll henne :bow: och jag o vallacken stod ca 10 meter ifrån. Han ryckte till en gång när "tjoffet" från bultpistolen kom och sen fick han gå fram till henne där hon låg. Jag hade trott att vallacken skulle bli stressad, springa runt och leta efter shettisen och så men han förstod liksom att hon var borta för han var hur lugn som helst trots att han blev ensam kvar. Normalt har vallacken blivit helt hysterisk så fort jag tagit shettisen ur hagen men nu bara visste han att hon inte var med längre...

Jag tycker det blev på bästa tänkbara sätt och gör nog likadant nästa gång det blir aktuellt

Min häst har varit med båda gångerna när hennes två kompisar togs bort. Första gången var det hennes bästis. Hon stod i hagen och kollade in på gården. Hon var lugn under dagen, det fanns en häst till i hagen, men på kvällen vid insläpp tittade hon och blåste in i den tomma boxen. Hon var lite deppig några dagar men det gick över ganska fort.
Andra gången var det lilla shettiskompisen. Då stod hon och hennes nya kompis bredvis och tittade på i hagen. Han fick en spruta och begravdes på plats i kanten av hagen.
Båda hästarna hade under en tid varit mycket snälla mot honom, förr var han inte värd mer än en liten lort. Han fick dela höhög med min madam och även foderhinken kunde han få låna.
Jag hade inte trott att de skulle sakna honom, men det gjorde de faktiskt. Att bli lämnad ensam i hagen var inte att tänka på under flera veckor.
Men de har förmodligen glömt honom nu.

Jag tog även bort min gamla hund för en tid sedan. Båda mina katter satt på avstånd och tittade på. Vi var ute på tomten och hon begravdes även hemma. Även när vi begravde hunden var katterna med.
Även min hunds bror som ägs av mina föräldrar visste dagen efter när jag hälsade på att syrran var borta. Svansen slokade och han var inte på humör. De hade umgåtts varje dag i 13 ½ år. Konstigt det där att de känner och vet.

Så mitt råd är att låta de andra hästarna vara med. De tar det naturligt och så vet de vad som har hänt. Det är bättre än att kompisen plötsligt är borta.

Usch du måset blivit alldeles tårögd av den synen! :love:

När min valack första året jag hade honom gått ihop med mitt sto som nu ska avlivas + ett sto med 6 månaders föl (som han var förälskad i och tog hand om som sin egen) sörjde han 2 dgr , han åt men gick runt och tittade efter den lille. Men han visste förmodligen att han flyttade.

Just nu är ju JAG hängig och lite ledsen, men har inte märkt av att någon påverkats av det än i allafall, inte mer än att min 15 åriga valack la huvudet på min axel tröstande en dag och blåste mig i ansiktet.

Funderade på om lillen skulle sörja henne också..hon har trots allt varit den som fostrat honom. Svårt att avgöra nu. Men man får många olika synvinklar från vad man varit med om.

Oj! Vet inte om jag skulle våga göra så..Vet du fler fall som gjort så? Hur har hästarna reagerat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka