Hur man lindar

SofiaOfSweden

Trådstartare
Har sett många dresyrryttare linda upp över framknäna, ska man göra det eller? Någon som har en korrekt bild på lindade ben?

Själv linda rjag min häst på senorna, så att de slutar precis ovanför kotan och precis under knät. Gör jag fel eller? :s

Sv: Hur man lindar

Nej du gör inte fel... Du gör absolut rätt!!!!! Linda på :)

Så gör jag med!
Alla andra som jag har sett lindar hela kotan, senorna och halva knäet. Har alltid fått lära mej halva kotan, senorna upp till under knät.

Man ska absolut inte linda över knät då du kan krossa ärtbenen. Men man ska linda kotan ner så att den får skydd mot slag, sen kan man väl göra som man vill. har sett många som bara lindar senan men själv brukar jag alltid linda senan och hela kotan.

så här lindar jag :
IMG_0039.jpg

IMG_0034.jpg

o ja, han har tjocka knän redan innan lindning:rofl:

Det går trender i hur ben ska lindas, men enligt den gamla skolboken så ska man sluta under ärtbenet. (De bilder som visats är alltså felaktigt lindade) Jag lindar enligt den traditionella läran för att få maximal rörelsefrihet.

Men det beror ju på vilken teori och vetenskap du tror på, samt hur mycket du bryr dig om trender.

Tyvärr lindar jag så sällan så jag tror ínte jag har några bilder på det.

Min logik säger mig att rörelserna borde "hämmas" med lindade knän, men så kanske det inte är?

Undrar bara:)

Håller med dej, jag lindar kotan och slutar precis under knät, för att få så stor rörelsefrihet som möjligt och dels för att INTE krossa ärtbenen. . .. Men många tänker inte på det när dom lindar över knäna. . .

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar