Hur man får hästj*vlarna att stanna i hagen??

R

reykurboy

Hur bär ni er åt för att få dom att vara kvar?? Jag får snart ett nervöst sammanbrott!!!:crazy:
Jag har bytt tråd i hela hagen, jag har fixt ett nytt elagregat, jag har kollat med elmätare att det är ström.... Lika förbannat går de ut!!!!

SNÄLLA säg vad jag ska göra, jag står inte ut med att få ett telefonsamtal var och varannan dag ifrån nån i stallet som talar om att -Nu har dina hästar gått ut igen...
HJÄLP!!!!

Sv: Hur man får hästj*vlarna att stanna i hagen??

Fler trådar? Starkare ström?

Mura fast hovarna? :D

tetsa sätt upp trä staket men ha samtidigt eltråd också. starkare ström lr så ? konstigt att dom går ut:crazy:

Jag vet en som satte fast strömtrådar i grimman på hästen.....

reykurboy skrev:
SNÄLLA säg vad jag ska göra, jag står inte ut med att få ett telefonsamtal var och varannan dag ifrån nån i stallet som talar om att -Nu har dina hästar gått ut igen...
HJÄLP!!!!

Låta bli att svara i telefonen:angel:

skojade bara. Jag vet det är hopplöst på vintern. Är du säker på att elen fungerar även i staketet trots att elmätaren säger att det är ström? Vi har problem med jordningen nu när det är kallt och tjäle i marken, så nu på vintern så är det nästan inget ström alls i hagen, så en av hästarna som är duktig på att ta sig ut hela tiden, får stå inne. Jag släpper ut honom en stund på morgonen så han får hö i hagen och en stund när jag kommer från jobbet. Nästa år blir det Polarband.

reykurboy skrev:
Hur bär ni er åt för att få dom att vara kvar?? Jag får snart ett nervöst sammanbrott!!!:crazy:
Jag har bytt tråd i hela hagen, jag har fixt ett nytt elagregat, jag har kollat med elmätare att det är ström.... Lika förbannat går de ut!!!!

HJÄLP!!!!

Kanske kraftigare aggregat? Vad har du för hästar? Är det tex väldigt lurviga kallblod/ponnies med enorm man så kan de trycka manen mot och få upp tråden, jag vet, en av våra b-ponnyer var expert:devil:
Han satsade, gjorde en rusning, körde ner huvudet coh tryckte snabbt till med manen och ute var han och tråden i värsta fall nere så att fler kom ut.

Han hade inga skor på den tiden, heller (unghäst). Med skor känns elen bättre:devil:

Vi fick skaffa "ko-aggregat", dvs kraftigare, sätta fler trådar osv.

En gång förskte vi lära honom genom att sätta honom i en liten liten paddock ensam med flera trådar, blötte honom så att elen skulle kännas, men hästj****n väntade tills han var torr, (gick otåligt fram och tillbaka och väntade), sen gjorde han sins rusning, ruskade på sej och var nöjd, (och ute).

Starkare aggregat hjälpte. Samt skorna när han blev äldre. (Trästaket kröp han under.)

Det är ju jätte svårt nu när vintern är här, som flera andra säger, men kanske man skall se till så att de har mat på dagarna, så de inte blir så rastlösa? Men hur tar det sig ut? På våren blir ju allt lättare, man kan sätta på mer ström så de verkligen känner den (låter ju hemskt, men hellre de än en bortsprungen häst..) och då brukar de lära sig. Min ponny var sådan, var inte mkt el i staketet på vintern, så hon böjde sig över tråden, tryckte på den, tills den var i markhöjd och sedan gick hon över tråden.. Förstår verkligen hur jobbigt det är, men kolla med mat och sånt, om elen inte går att fixa nu under vinter tid (: Lycka till!

Kolla elen ,att den verkligen fungerar. = att det finns ström i tråden !
Har själv haft problem med att strömmen gick ut i jordspetten.
Det var att byta alla skarvar /knutar mot såna där små skarvbrickor ,inte ha trådarna snurrade runt isolatorerna nånstans ,riktiga anslutningar (funkar bra med brickorna )från aggregatet till tråden och ordentliga matarledningar.

Hur är det med maten? Har de att äta hela tiden? Vad är det som gör att de rymmer jämt? Finns det något som skrämmer dem från hagen?

vilse skrev:
Fler trådar? Starkare ström?

Mura fast hovarna? :D

:rofl:

Ställ dem utanför hagen så springer de in istället för ut! :D

Att se till att det är intressantare på insidan är det effektivaste ;) :cool: :cool:
Tillräckligt stort, kuperat och omväxlande samt foder i tillräcklig mängd. Då behövs inga starka staket :cool: :cool:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

sätt på en ko grimma, alltså en sån i metall,. så de känner strömmen..

inte så shysst kanske, men man kan ju ha på den nån dag bara. eller nått.

(har dock aldrig provat denna tekniken själv)

Rekommenderar att dra en separat jordtråd ca. en decimeter under strömtråden. Det jordar oerhört dåligt på vintern då det är tjäle men gör man på detta sätt så får dom en skaplig smäll när dom går emot bägge trådarna.

Om du har en liten hage kan du kanske skotta runt under /framför eltråden och salta det sista så pållarna kommer ner till jorden /backen så dom får sig en känga av elen :angel:
Snön gör ju tyvärr så att dom inte känner av staketet trots strömmen ..

Mia

Min häst avr också en rymmningsexpert... men allt slutar ju inte lyckligt... I detta fallet var dät lätt hänt att det skulle sluta olyckliggt, men mirakel kan faktiskt komma.

Våra grannar hade kört in i staketet med traktorn så elen var inte på. Min häst tänkte väl att detta var ett ypperligt tillfälle att utforska en av inhägnaderna i hagen på. Om inte annat så utforskade hon dem. Hon kröp mellan trådarna, in & ut och in & ut...
efter ett antal utsträckningar av tråden var den översta tråden ganska låg. Min häst hoppade då över tråden, utan bra resultat... Hon fastnade med vänster bak i tråden och slet upp en stor "ficka" i benet. Hon blev liggande halva dagen. Jag var i skolan men som tur var så var min mamma hemma för min lillebror var sjuk. Hon fixade dit en vet. son gav henne snärtistillande och sa "låt henne ligga över helgen så får vi se. Jag har sett sådant här förut och hästarna har aldrig blivit bra". Han menade ungefär att hon skulle komma att dö!
Vi tog till sunt förnuft (:p) och hörde henne till Helsingborgs Djursjukhus. Där opererade de och rensade de såret som förmodligen annars skulle ha lett till blodförgiftning. Hon fick stå i Helsingborg en vecka och sedan ha 1 månads boxvila samt ytterligare två månaders vila.

Efter det var hon lugnare , snällare och mycket härligare än före skadan! Hon var nämligen problemhäst till råga på allt.

Vi har nu koström i hela staketet och har bytat ut allt staket.

Så det kan gå :crazy:

Va bra att allt gick bra! :)

Till alla! :bow: :bow:
Får nog lov att köpa ett koaggregat iallafall... :crazy: Någon frågade vad det var för hästar, den ena är en rakad islandshäst med skor så han bör ju känna av strömmen, den andra är en shettis, orakad men med skor.... Däremot tror jag faktiskt att det är Reykur som är den som kommer på iden att gå ut, det är som om hästen har myror i kroppen... STÄNDIGT! :crazy:

Bytte alla trådar runt hela hagen runt nyår så det finns inga knutar eller snurrade trådar...

Jag brukar säga "Gå ingenstans nu" och det funkar för de står kvar :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka