Hur mådde ni efter förlossningen?

Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Men sen, så anser jag iofs också att man ska gå på sin magkännsla. vill man verkligen ha ett kejsarsnitt så är det upp till en själv. Men för mig är det inget alternativ så länge det inte är fara för mig eller bebisen. :)

Kikar in från ÄU lite..
Ang kejsarsnitt..
Min moster födde andra barnet med kejsarsnitt, och sedan fick hon tvillingar - också med kejsarsnitt. Redan innan tvillingarna var livmodern väldigt försvagad. Nu kan hon inte få mer barn för livmodern är som någon skrev för svag vid snittet och kommer inte klara den påfrestningen.
Men då var det nog för att hon fick tvillingar - hon var gigantisk!
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag mådde jättebra efter fölossningen. Det enda jag kan minnas kändes lustigt var att det pep i mitt huvud emellanåt (frågade aldrig varför eftersom det gick över, jag antog att det var för att jag tagit i så när jag tryckte ut William)

Jag sprack så jag fick sy både invändigt samt några stygn utvändigt. Trots detta kunde jag gå helt normalt (kanske lite mindre steg), sitta med benen i kors eller hur jag nu ville... Har inte haft några problem att hålla tätt (endå slarvar/har jag slarvat med knipövningarna. Det jag har tyckt varit besvärligt efteråt var att göra nr 2. Eftersom jag sprack i hela mellangården så sprack det upp lite varje gång jag skulle göra nr 2, och detta i flera månader. Men det går att "genomlida" det också...

Angående magen så krymper den lite för varje dag efter fölossningen. Så här ett halvår senare är det inte så mycket kvar men den ser ändå inte ut som innan, fast jag har inte ansträngt mig något alls för att få bort det som är kvar (musklerna fattas). Jag kan ju erkänna att jag saknar min midja så mitt nyårslöfte får väl bli att jag ska börja på friskis...
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag har efter alla tre förlossningar mått toppen :D

Duschat en ½-timme efter allt var klart, gått och fikat/ut och rört på mig i friska luften några timmar efter förlossningen och åkt hem snabbast möjligast.

Har inte haft några problem med att hålla tätt eller problem vid själva toabesöken annat än att det svidit lite. Hade energi till max och snälla barn som åt och sov bra redan från början :love:
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Magen är oftare som i 5e mån än helt platt ja, men man känner sig som världens smalaste ändå ;)

Jag var också skitsmal efter att jag hade fött :rofl::rofl::rofl:
Att jag fortfarande hade en massa vätska i kroppen och 5-6 kg graviditetsfett märkte jag liksom inte.

Magen krypte timme för timme tyckte jag. Som snabbspolning bakåt av graviditeten. Magmusklerna tog lite längre tid på sig innan de dragit ihop sig. Idag (efter åtta månader) syns bara lite skrynklor nedanför naveln, resten är som innan.

Annars mådde jag bra. Jättestissig av adrenalinpåslaget visserligen. Och jag sprack en hel del, men det läkte ihop kvickt. Hellre några sprickor där än kapade magmuskler, alla gånger!
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag mådde tyvärr inte helt ok efter förlossningen. Jag sprack ganska mycket. En djup vaginalbristning och en brstning i perineum. Detta gjorde det smärtsamt att sitta, gå, stå mm. Jag blödde ca 1,5 liter vilket gjorde att jag var väldigt yr och trött och jag orkade helt enkelt inte göra någonting de första dagarna. Så länge vi var kvar på BB fick min man hämta mat och byta på vår dotter. Att kissa var inget problem. Jag kissade på mig en gång dagen efter förlossningen men jag tvingade mig själv till knipövningar, fast det gjorde ont p g a stygnen, så kisseriet funkade bra. Det enda som var jobbigt med det var att det var jobbigt att sitta på toan. Jag stod och knäböjde lite över toan och lutade mig framåt, funkade jätte bra. När vi kom hem låg jag mest i soffan med bebis medan min man fick fixa med allt som matlagning mm. Jag orkade ta en kort dusch ungefär innan jag var tvungen att lägga mig igen för att inte svimma samt att det gjorde ont i underlivet av att stå upp. Min yrsel försvann efter en vecka ungefär och smärtan i underlivet försvann efter två veckor ungefär.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Känns det lika lockande med kejsarsnitt när livmodern blir försvagad där man snittat och kan spricka vid en nästa gravidit eller under värkarna vid nästa förlossning :crazy: eller att man blir sammanväxt i buken :crazy: Det ser och känns jätte äckligt (i alla fall på djur och det borde ju inte vara någon skillnad? Bukhinna som bukhinna...)


Det svåra är ju att man inte vet hur man mår först efteråt.


Det gör MYCKET ondare att få moderkakan "av-tryckt" än att ha värkar och föda kan jag lova! Det glömde jag att skriva (jädrans unge på att ha så bråttom och åka ruschkana ut...)

För mej är det fortfarande mer lockande med snitt fast du skriver sådär.
Men nu är det ju rätt överdrivet faktiskt, normalt sett ska man kunna föda vaginalt efter ett snitt, men vid 2 snitt rekommenderades det inte vid mitt sjukhus.
Som sagt finns det många som föder vaginalt efter att ha snittats första gången & utan komplikationer.
För dem som hellre vill det än ett till snitt vill säga, samt för de där det inte konstaterats att vaginal förlossning inte är att rekommendera.
& det är mer ovanligt än vanligt att buken växer ihop, enligt mina läkare var majoriteten av dessa fall överviktiga som drabbades & inte de som haft en normal vikt.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Direkt efter förlossningen mådde jag bra! Sprack ytterst lite som bm sydde ihop pga kosmetiska skäl sa hon. Blödde väldigt lite under förlossningen.
MEN, senare på dagen mådde jag inte bra psykiskt. Har nog aldrig känt mig så konstigt nere. Självklart var jag jätteglad över vår superfina son men kände mig....så deppad på något konstigt vis. Detta höll i sig ett par månader jag tror jag.

Kissa gjorde lite ont, spolade vatten där samtidigt så kändes det bättre. Sitta vanligt gjorde också ont men det försvann efter ett par veckor tror jag.

Hade nån förlamande trötthet första tiden. Orkade ingenting. Vi åkte till stan, jag var helt utmattad bara av bilfärden. Var ute och gick i skogen, samma då. Det tog nån månad tills det blev bra igen.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag sprack ingenting, däremot fick jag små rispor på blygdläpparna som BM sydde (för att blygdläpparna inte skulle växa ihop med varandra) och det sved lite de första 2-3 dagarna. Inga problem att hålla tätt. Däremot så förlorade jag ca 2,4 liter blod pga att livmodern inte drog ihop sig, så benen var ganska skakiga de första dagarna (mjölksyra efter att ha gått uppför 2 trappsteg av 15 hemma....) Fick ingen blodtransfusion pga att jag hade för bra HB-värden trots blodförlusten...
Brösten stod rakt upp som ett par gigantiska alptoppar när jag låg på rygg i sängen, och gjorde SVINONT. Vaknade i sjöar av mjölk flera gånger/natt, DET var jobbigt...
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Fördelar och nackdelar finns det ju med allting. Men jag skulle aldrig våga mig på ett snitt om det då inte gällde liv eller död för mig och/eller barnet. Det var min största oro inför förlossningen men sonen åkte typ ruschkana så de var ju inga problem *phu* Då inte att de opererar mig, utan allt som kan hända flera år efteråt.


Och speciellt inte efter att mammas ridkamrat berättade om när hon fick 2a barnet, 1a barnet med snitt och 2a vaginalt och livmodern sprack, så de fick vända den ut och in, sy ihop och sen stoppa tillbaka :eek: hon förlorade flera liter blod och var nära på att stryka med, det tog flera dagar innan hon kunde hålla sin bebis och hon vart så dålig av blodbristen att hennes man missade henne när han var på besök :crazy:
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Vaknade i sjöar av mjölk flera gånger/natt, DET var jobbigt...

Det brukar vara det jag tycker är jobbigaste också. Måste sova med bh och flera ilägg och ändå byta massa gånger. Har varit så för alla mina tre barn och gissar på att det kommer bli så denna gång med
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Visst man kan spricka under förlossningen det gjorde jag båda gångerna fick sy med några stygn men inget som jag märkte nått av efteråt men visst ömmade det lite första dagarna när man skulle kissa men det gjorde ju inte ont. Hade själv lite svårt och sitta på hela rumpan den första veckan men det går över. Det där med att läcka är nog lite olika från person till person har inte märkt nånn skillnad från innan jag fick barn. Å har absolut inte haft nå trassel med att ha sex m.m. pga av detta men det är nog oxå olika från prson till person. Magen sjunker ju ihop efter förlossningen så det blir ju lite löst daller om man säger så , men det tar ju ett tag innan kroppen drar ihop sig och återgår till det mer normala.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

fame Jessicas livmoder sprack under en vaginal förlossning & hon var inte tidigare snittad eller hade fått barn tidigare ens, så klart allt kan hända.
Men att det skulle vara speciellt vanligt är bara skrämselpropaganda.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Och det är väl bara allt otäckt och läbbigt man ser och läser om vart man än är! Så tyckte i alla fall jag, men nu efteråt ser jag fler och fler som hade precis lika enkel förlossning som jag där bebisen åkt ruschkana i princip och man själv klarat sig från att gå sönder.

Så hemskt kan det ju ändå inte vara att föda barn eftersom många skaffar minst 1 till efter några år ;)
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Och det är väl bara allt otäckt och läbbigt man ser och läser om vart man än är! Så tyckte i alla fall jag, men nu efteråt ser jag fler och fler som hade precis lika enkel förlossning som jag där bebisen åkt ruschkana i princip och man själv klarat sig från att gå sönder.

Det där är ett spännande fenomen, när man är gravid så får man höra allt jävla skit om förlossningen, alla talar om hur hemskt de hade det, man får höra om moderkakor som lossnar, akuta kejsarsnitt, folk som spricker ända till analen och gud vet allt. :eek:

Sen när bebisen väl är ute börjar det dyka upp folk som kommer på att det nog inte var så tokigt ändå! :D
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Det är så unik upplevelse, , jag kunde inte vara mer nöjd med min förlossning, planerat snitt & allt gick precis som jag ville.Var en underbar upplevelse, framförallt utan smärta!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 402
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp