Hur mådde ni efter förlossningen?

Mirre

Trådstartare
Satt och läste i "mamma pappa barn" av Lisa Adler i dag, ruskigt bra bok. Stod där massor om vad som händer efteråt.
Tydligen skulle man inte kunna pissa normalt (läcka som en jäkla fontän i vissa fall efter vad jag förstod), spricka där nere vilket skulle ställa till massa trassel m.m m.m. :eek::crazy: Låter ju inte så jäkla lovande direkt nej. Tydligen skulle magen vara lika stor som innan också även efter förlossningen:confused:

Så hur var det för er, hur många har drabbats av alla dessa 511 grejer som tydligen ska kunna strula till sig. Hur mådde ni efteråt?
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag sprack lite på insidan, så jag vart sydd med några stygn (inget som kändes när det hände)

Jag svullnade lite de första dagarna på BB, så då var isbindor min räddning. När jag skulle pinka de första gångerna så hann jag knappt ens få av mig trosorna och tänka på att pinka förens det bara rann :o

De probelemen med svullnad och pink försvann efter några dagar.

Min mage försvann nästan direkt. Jag minns att jag var jätte förvånad direkt nä A kommit ut, för då var min mage nästan helt borta. Kändes jätte mysko.

Jag mådde inte så bra just efter förlossningen, jag förlorade 1,6 liter blod pga livmodern inte drog ihop sig direkt. Fick någon skakattack, och höll på att tappa A. Men efter några timmar var jag mycket piggare igen.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag mådde hur bra som helst direkt efter förlossningen. Sprack ingenting, inget svullet eller ont. Visst, lite ömt var det väl, men inget jag tänkte speciellt på. Blödde en hel del, men det är ju fullt normalt.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag har kunnat kissa precis som vanligt efter förlossningarna.
Efter första sved det lite, blev sydd med 2 stygn.
Har inte haft några problem med läckage.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

tillägg: Det gjorde inte ont att pinka trots att jag vart sydd!
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag hade inga problem med att "hålla" kisset eller så men däremot sved det fruktansvärt när man kissade första dagarna. Det bästa var att göra det i duschen med ljummet vatten, det funkade faktiskt. Jag sprack ingenting... Magen försvann ganska direkt. Blev dock lite sladdrigare än innan....
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Det fysiska var inte så jobbigt som det psykiska. Det är få som talar om den mentala biten, tyvärr. Förlossningsdepression drabbar 12-20% av alla nyförlösta kvinnor och många lider i onödan för att de tror att de är ensamma att känna sig värdelösa när de egentligen borde vara lyckligare än någonsin.

Efter första förlossningen (vaginal) var jag fit for fight efter två veckor. Fick ett utvändigt och ett invändigt stygn. Då hade jag också gått ned de 25 kilo jag gick upp. Drabbades efter några veckor av en mycket svår förlossningsdepression som höll i sig över ett år.

Efter andra förlossningen (kejsarsnitt) var jag riktigt illa däran kroppsligen i flera veckor. Jag fick sammanväxningar i buken och drogs med känselbortfall och nervsmärtor. Jag kunde inte gå normalt på över fyra månader. Drabbades omedelbart efter förlossningen av en mycket svår förlossningsdepression som höll i sig i drygt fyra månader. Amningen fungerade inte förrän efter fyra månader. På fyra månader gick jag ned de 18 kilo jag gått upp.

Tredje förlossningen (kejsarsnitt): Jag var i bättre skick kroppsligen och läkaren lyckades rätta till mina sammanväxningar = mindre smärta och kortare konvalescens (ca 5 veckor). Amningen fungerade bättre och jag slapp förlossningsdepression den här gången. Tog 12 månader att gå ned de drygt 30 kilo jag gått upp.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Barn 1 kunde jag inte sitta normalt på en vecka, blev sydd en del. Med de 3 övriga barnen så åkte jag hem efter de obligatoriska 6 h och mådde kanon. Inga problem mer än att jag blev förstoppad med 4an. Det enda som jag lider av än efter 3 år är foglossningen.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Magen är oftare som i 5e mån än helt platt ja, men man känner sig som världens smalaste ändå ;) Men, ALLT är individuellt.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag blödde bara 200ml och fick ett litet skrapsår på ena blygläppen. Var upp och kissa efter 2 timmar och då var ju magen kvar men mkt mindre och den kändes ungefär som en halvfylld vattenballon.

Eftersom mitt skrapsår satt precis längst ut på blygläppen så kom det ju kiss där när jag gick på toa och det sved som tusan, på bb kissa jag i duschen och passade då även på att kyla lite.
Hemma bet jag ihop och köpte sen Xylocain :bow: Gick över efter 5 dagar.
Svullnade såklart lite efter förlossningen men när jag kom hem (åkte hem samma dag) var det helt borta.

Avslaget försvann också ganska så snabbt och det tog 10 dagar sen kom jag i mina gamla jeans. Väger nu lika mkt som vid inskrivningen (sonen blir 10 veckor på måndag)

Jag var inte slutkörd efter förlossningen, kände att jag kunde åka å jobba eller nått efteråt ungefär ;)

3e dagen var värst, när mjölken rann till :eek: Brösten stenhårda och så stora att jag typ inte nådde mina egna bröstvårtor kändes det som. Då duschade jag varmt, masserade brösten och handmjölkade ut så det värsta spänningarna släppte.

Jag födde 22/10 kl 08:04
Den här bilden är tagen 24/10 kl 11:19
phpn5gtgm.jpg


Ca 12 timmar innan han kom :D
phpkekcou.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Skönt att läsa att det faktiskt går bra för de flesta....

Det kan ju inte vara fysiskt möjligt att magen är lika stor efter som innan då en hel bebis, en massa vatten och moderkaka och grejjer kommer ut. Men halva kanske är kvar?

Jag har inte så mycket att tillägga än.... Fråga mej om en vecka igen ;) eller två...
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag sprack bara lite lite på insidan, fick bara sy ett stygn. Men jag fick mycket ytliga bristningar, det kändes iofs bara av när man skulle kissa - men då sved det förbannat. Jag ber i handdukar och lindrade genom att kissa i duschen. Det är de ytliga bristningarna som känns, stygnet innuti märkte jag inte av alls.

F.ö hade jag inga problem alls med kisseriet, tyckte det var otroligt skönt att inte behöva gå på toaletten en gång i kvarten.

Min mage vart hälften så stor nästan på en gång, kändes som en vattenballong och var skvalpigt. Men för mig försvann det redan efter första dygnet. :)
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag var inte slutkörd efter förlossningen, kände att jag kunde åka å jobba eller nått efteråt ungefär ;)


Jag fick världens adrenalinkick (trotts att jag haft det jobbigt i en vecka och bara sovit två nätter under hela veckan) efter förlossningen och ville ut och röra på mig. Kunde inte sova alls. 4 timmar efter att hon föddes (mitt i natten alltså :p ) flörtade jag med BB-personalen och smet ifrån sambon och dottern och gick på världens promenad.

Det första jag frågade om var när jag fick åka hem, var skitledsen för att jag var tvungen att stanna på BB i två dygn. Var verkligen rastlös där borta.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

KL

Jag brast mycket (fick åka på operation). Jag frågade efteråt hur många stygn för att kunna jämföra med min syrras 4 st, kirurgen sa "jag räknade inte" - dvs en hel del :crazy: De flesta invändigt.

Svullen var jag som jag vet inte vad, jag avråddes från att använda isbindor pga att blodgenomströmning var bra för läkningen. Kunde bara sitta på mjuka underlag i 1-2 veckor (minns ej).

Kissläckage hade jag dock aldrig problem med, däremot tog det ett tag (några veckor?) innan jag kunde bryta kisstrålen. Hade aldrig någon sveda.

Magen var stor som i 6:e månaden ungefär men mjuk. Nu efter snart 1 år är den inte riktigt som förut (lite slappare), men då var jag väldigt smal före...

Har fortfarande problem med hemorrojder ibland men annars är det tyvärr foglossningen som är det värsta menet som jag fortfarande lider av :mad:
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

De sa åt mig att åka upp och sova innan jag fick åka hem, som om jag kunde somna!! Låg å kolla på klockan hela tiden.

Jag åkte hem ca 8 timmar efter förlossningen.

Kom på nu efter Lupino's inlägg att jag oxå fick en hemorrojd men den försvann typ samtidigt som avslaget.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag var pigg trots en seg och väldigt jobbig förlossning. Däremot sprack jag jättemycket och är nu, 8 månader senare, fortfarande inte ok. Kommer troligen aldrig att bli det heller.

Hade väldigt ont i 1 månad, ont i 2 månader och fortfarande ont vid sex och när jag nyser :smirk:

Hade aldrig problem med att gå på toa, förutom möjligen första gången, men kunde varken sitta, stå eller gå ordentligt. EFter några veckor ringde jag bm och undrade om det här var normalt, men det var det visst med tanke på min sprickning.....

Magen drog ihop sig ganska snabbt.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

kl

Känns nästan lite lockande med kejsarsnitt faktiskt:crazy:
Låter farligt det där ju:eek:
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Känns det lika lockande med kejsarsnitt när livmodern blir försvagad där man snittat och kan spricka vid en nästa gravidit eller under värkarna vid nästa förlossning :crazy: eller att man blir sammanväxt i buken :crazy: Det ser och känns jätte äckligt (i alla fall på djur och det borde ju inte vara någon skillnad? Bukhinna som bukhinna...)


Det svåra är ju att man inte vet hur man mår först efteråt.


Det gör MYCKET ondare att få moderkakan "av-tryckt" än att ha värkar och föda kan jag lova! Det glömde jag att skriva (jädrans unge på att ha så bråttom och åka ruschkana ut...)
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Hmm nej.
har opererat bort en stor cysta i magen en gång.
Men det blir väl inte riktigt samma typ av operation kanske.
 
Sv: Hur mådde ni efter förlossningen?

Jag trodde också att jag egentligen ville göra kejsarsnitt, jag var jätterädd för förlossningen. Men jag svalde rädslan och gick för vaginal förlossning ändå och jag ångrar det faktiskt inte.

Många säger att värkarna gör fördjävligt ont - det tyckte inte jag (ok, det gör ont, men jag trodde faktiskt att det skulle göra ondare) däremot blir man trött, speciellt om det blir långdraget.

Jag har hört många tala varmt om kejsarsnitt, men jag har även hört lika många säga att det är rena rama skitet, att om de fått välja hellre fött vaginalt.

Jag gick med värkar i 7 dagar innan bebis fick bråttom. (3 krystvärkar sen var hon ute, öppnades från 6 cm till 10 på mindre än 20 minuter) Den veckan var vedervärdig, jag svor att jag aldrig i hela mitt liv skulle ha ett till barn, men när det riktiga arbetet började och framför allt när det var över så kände jag bara "WOW! det här måste jag göra om, NU NU NU!" För mig var det en superhäftig upplevelse som jag gladeligen skulle göra om - även om det var jävligt jobbigt.


Men sen, så anser jag iofs också att man ska gå på sin magkännsla. vill man verkligen ha ett kejsarsnitt så är det upp till en själv. Men för mig är det inget alternativ så länge det inte är fara för mig eller bebisen. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 402
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp