Det beror helt på vilken möjlighet man har att assistera och vilken relation man har till talangen.
Ta en ridlärare på en ridskola, denne har som jag ser det en skyldighet att lägga lika energi på alla elever. Vad den personen kan göra är att uppmuntra och lotsa till rätt grupp vilket kan vara att stanna kvar i gruppen för att få rida med kompisarna, börja i en grupp på nästa nivå, börja i en träningssgrupp eller om ridskolan har särskilda tävlingsgrupper. Man kan kanske para ihop eleven med någon som söker medryttare också, om det finns möjlighet.
Som förälder så kan man hjälpa och stötta sina barn efter ekonomiskförmåga/vilja men anpassa sig efter vad barnet vill. Det finns en del talanger som är helt ointresserade av att komma vidare inom sporten.
Vi hade en i gymnasiet som vann alla lopp på 100-400 m plus längdhopp (och höjdhopp tror jag) helt utan att träna (och var bäst av ett kanske 600-1000 elever varav vissa säkert tränade) hon var inte ett dyft intresserad av friidrott. Jag antar hon kunde gått långt om hon bara velat. Idrottsläraren försökte trycka på men fick kalla handen. Här kan man bara acceptera, som förälder kan man möjligen gå in och höra om varför, det kan ju vara att personen har någon "hangup" och egentligen skulle vilja men har blivit illa behandlad eller något vid något tillfälle eller som vid hästar kanske blivit skrämd.
Personligen tror jag att talang är den lilla biten, inom ridsport gäller det att vara extremt driven och verkligen satsa, har rika föräldrar, ha ett bra kontaktnät och/eller föräldrar med pengar och hästintresse. Talang är bra att ha men, det är bara en liten pusselbit.