Hur lyckas med ensamträning?

pepp

Trådstartare
Min hund ska iofs vara med mig på jobbet sen när semestern är slut. Men man vill ju ändå kunna lämna honom för att åka och handla.

Just nu gör jag så att han bara har tillgång till hall och kök, lämnar radio på. Går ut ett tag, går in, väntar med att öppna dörren tills att han är tyst.
Som det är nu ylar och gnyr han en hel del..
Ska tillägga att han är hemskt mammig, följer mig vars jag än går i lägenheten, vill t.o.m hänga med på dass :D

Ska jag bara fortsätta som jag gör?

Sv: Hur lyckas med ensamträning?

Att vänta tills han blir tyst tycker jag är en bra idé.
Du skriver inte hur gammal hunden är?

Sen får den absolut inte följa efter dig i lägenheten, det är enormt stressande för hunden att den tror att den måste hålla reda på dig.

Hunden ska ha en egen plats, och där ska den ligga och slappa när inga övriga aktiviteter erbjuds. Det är jätteviktigt.

Tre månader är han, så jag tränar bara några minuter åt gången.

Jag har tänkt att det är stressande för han, han har sin bädd i vardagsrummet, men ligger inte där så mycket. Ibland somnar han med mig i soffan, då brukar jag lugnt gå och lägga honom i sin bädd så han förstår att det är där han ska vara.

Hur lär jag honom att inte följa efter mig? Antar det är nån slags passivitetsträning vi måste träna?

Har du någon "kompostbur" ?

Placera honom där några ggr om dagen, bara när du stökar omkring i lgh (han ser dig ibland osv..).

När han är lugn, lagt sig ner för att koppla av och sova så öppnar du ..

Om du har grind i lägenheten (eller kompostgaller i dörröppning) så kan du ju öva honom på att han är ensam även om du är kvar i lägenheten. Att han kan slappna av även om han inte kan vara nära dig. När jag övade mina tyckte jag att det var bättre att lämna när hunden var vaken och medveten om att jag gick ut. Inte att jag plötsligt var försvunnen när hunden vaknade. Då var den ju tvungen att leta efter mig och kunde ha svårt att slappna av och sova eftersom det kunde hända att matte plötsligt var borta när man vaknade.

Min hund var väldigt mammig som unghund och dessutom helt tokig när hon blev ensam. Jag tränade på det "vanliga" viset genom att lämna kortare stunder.
Och en annan sak jag gjorde var att ignorera henne helt när jag kom hem igen. Tills hon lugnat ner sej och gav upp. Då pysslade jag om henne jättemycke och berömde henne enormt.

Jag vill ju inte ha en hund som blir helt tokig när man kommer in genom dörren.;)

Nu är hon 8 år och hur lugn som helst när hon är ensam hemma. Hon sover och man får nästan väcka henne när man kommer hem. (eller i alla fall ropa på henne när man kommer in genom ytterdörren)

Sen får den absolut inte följa efter dig i lägenheten, det är enormt stressande för hunden att den tror att den måste hålla reda på dig.

.

Detta tycker jag beror på hur gammal hunden är, och hur intensivt den gör det? Om den inte ens kan somna, utan måste rusa upp och kolla så fort nån rör sig skulle jag nog försöka vänja den av med det, men det är ganska naturligt att en unghund är med på det mesta och vill kolla om det ska hända nåt kul.

Svarar på dig och Mian.

Jag har galler till en kompostbur, fast dom är upptagna till att skärma av vardagsrum/kök och hall. Skulle jag kunna låta honom vara i köket och hallen medans jag kanske städar i vardagsrummet? Och sen öppna upp när han är lugn.

Han blir aldrig tokigt glad/uppstressad när man kommer hem, så det har vi inga problem med.

Han är tre månader. '
Han gör precis det du skriver. Som i nuläget då jag sitter och borstar tänderna, han ligger under datastolen och sover. När jag går kommer han följa mig till toan :crazy:

Det gjorde nog min också i den åldern, och i viss mån nu också. Hon är inte hysterisk på något sätt, utan tycker liksom att hon kan sova där vi är, om vi nu nödvändigtvis ska flytta runt oss i huset. Ibland väljer hon att gå in i badrummet och slockna, så hon måste inte soa hos oss heller.

Jag skulle ensamhetsträna, och tex utnyttja tillfället när du går på muggen till att stänga dörren in dit. När du kommer ut är du som vanligt och uppmärksammar inte valpen mer än vanligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
942
Senast: Migo
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 955
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 885
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!