Hur lurar man hästen

Rie

Trådstartare
att ha kvar belindorna på benen....?
Min häst vill inte ha något på sina ben. Jag använder frambensdamasker vid ridning och dem försöker han slita av sig när han får tillfälle.
Nu lindade jag ena benet i kväll och den lindan satt kvar någon timma, sedan var den i två delar i boxen.
Ibland behöver man ju linda, vad göra?

Någon med liknande erfarenheter? Vad gjorde ni?

Sv: Hur lurar man hästen

Krubnix eller liknande på ett par lindor du kan undvara att kladda ner, därefter kan du sätta lite runt lindan på hästens ben om du inte vill smeta ner lindorna varje gång så hästen känner på lukten att det inte är så trevligt att tugga på dem.

Men måste den ha lindor på då? Om det inte är absolut nödvändigt skulle jag hoppa dem. Jag menar- det är hästens ben, måste vi vara där och bestämma över varje stund av deras lediga tid också? Kan de inte bara få vara utan om de inte tycker om lindorna. Det kliar ju!:D

Håller med föregående talare -om du MÅSTE ha lindor av någon anledning så smeta in dem med tex cribbox eller annat ofarligt men illasmakande. Då sitter de kvar.

Jg måste göra det om den företagsamma damen ska ha bandage annars ligger de inte i två delar utan tio delar, minst, beroende på hur lång tid hon haft på sej.........

varför tror ni att jag lindat ETT ben ....? för at jag älskar att linda hästben i onödan......?

Ska försöka med Croibbox eller liknande.

För övrigt, finns zinkaband nuförtiden?

Det finns "haklappar" att fästa i grimman så att hästen inte kommer åt att bita i lindor och täcke. Kan kanske vara värt att använda de gånger hästen måste vara lindad?

Zinkaband, eller om det har ett annat namn nuförtiden, använde jag senast för ca 1,5 år sedan.

Tabasco brukar fungera... Det finns inte många hästar som vill bita i dem då.

Lycka till!

Zinkaband finns fortfarande, men inte på apoteket. Kolla med veterinärstation eller djursjukhus. Och på med nåt äckligt så hästen låter bli lindorna. Det är ju risk för skador om hästen drar i lindorna och lyckas dra åt på nåt ställe.

Jo, jag vet risken. Ska försöka med tabasco.
Apoteket säljer "zinkaband" men det har ett annat namn nu. 50 kr/st kostade de.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 618
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 182
Senast: Kilauea
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 449
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka