Hur lösgör jag en passaktig häst från marken?

det är ju bara det att jag inte befinner mig på hästen utan nedanför. När man kör sitter man ju också högre upp, och då får man en rätare linje till hästmunnen.
Det spelar ingen roll från hästens synvinkel var du sitter. Linjen går upp till däckelringarna i alla fall och vart de går sedan är inget som hästen märker. Kusken skall sedan ha en rät linje från sin armbåge till däckeln. En linje som inte skall vara bruten vid handen.

Det skall finnas någon video i Tömkörning, har du sett den?

Inte_Ung, som kör jättemycket och är utbildad i skogskörning av Hans Sidbäck.

antar att det är en träningssak, och det är inget stort problem, men om nån har ett tips vore det intressant att höra. Jag nämnde det bara eftersom jag ville dela med mig av erfarenheten att jag tyckte det gick mycket bättre att köra med låga tömmar.
Hästen reagerar på att kraven ökar. Man rekommenderar ofta att börja med tömmarna lågt. Jag hade en period då jag tömmkörde mycket med tömmen genom sadelns stigbyglar. Dessa, stigbyglarna, kan man ju flytta i alla möjliga höjder. Och även dra upp på stiglädret för att få upp ganska så högt.

Kanske för att när man har tömmen där uppe så signalerar den till hästen att samla sig och den kansek protesterar mot at det är jobigt. Har du tömarna långt ner så är det lättare att gå och lalla och inte så jobbigt för hästen. Gissning nu alltså.

Men är inte det hela grejen att man kan ändra tömhöjden allt efter behov, var på tömkörningskurs för Anders Eriksson. Han tyckte t.ex. inte att min unghäst behövde tömmen lägre placerad, hästen sökte redan handen fint (OBS! Just under detta passet, annars arbetar vi varierat). Medans ett annat superspänt sto behövde lägre töm för att länga överlinjen och slappna av. Tror inte att låg töm ger sämre effekt, såvida hästen har noll framåtbjudning, harvar med näsan i marken, men då är det ju linföraren som inte kan korrigera sin häst (inte alltid lätt med alla tömmar + ev. pisk). Du gör ju hästen till det du är kan man nog säga...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 531
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar