Hur löser ni "konflikter" med er häst?

Carinjo

Trådstartare
Hur löser ni eventuella konflikter med er häst? Med konflikter menar jag sånt hästen gör för att slippa jobba(under ridningen).
Går ni in starkt och säger ifrån direkt eller försöker ni bara rida på?
Tillhör själv den lite mesigare typen av ryttare så jag har alltid valt att bara rida på eftersom jag tycker det är lite läskigt när hästen ev. motreagerar kraftigt.
Men efter att ha sett många mycket framgångsrika ryttare vara ganska tuffa emellanåt funderar jag på om man måste vara det för att komma riktigt långt? (OBS jag pratar inte om ryttare som misshandlar sina hästar utan duktiga seriösa ryttare med välmående hästar). Mer en ridstilsfråga alltså.

Sv: Hur löser ni "konflikter" med er häst?

Det beror väl på lite vad det är för konflikter... även när det gäller att hästen inte riktigt orkar. Jag försöker att inte göra så stor sak av det hela, utan istället uppmuntra hästen till att göra rätt och orka liiite till. Slita dra och straffa kommer man ingen vart med. Men sen kan jag däremot säga ifrån ordentligt om hästen skulle få för sig att stegra eller sparka mot nån (främst ridskolehästar...), men som sagt vid sällsynta fall.
Men jag brukar hela tiden ha så mkt fokus på hästen att jag märker vilken konflikt som är på väg eller händer, och då hittar jag automatiskt en lösning. Har på senaste träningarna fått mkt beröm för just det ;)

Tja..jag är ju varken duktig ryttare eller modig... men jag tror inte på våld. Och jag tror att hästen alltid har en anledning till vad den gör, är det något den inte vill så försöker jag hitta orsaken och komma på en lösning efter det.
Vill den inte gå förbi ett ställe så tar det inte väldigt lång tid för mig att hoppa av och leda förbi den. Vill den inte stå still när man sitter upp så får den väl gå runt i en liten cirkel tills den inser att det är inte så kul, brukar fungera rätt bra.

Samtidigt vill hästar ofta gärna testa... så jag försöker vara noga med de små signalerna (t.ex om den bestämmer sig för att flytta en fot när jag bett den stå stilla, gena i hörnen etc) så går jag fram och rättar till det.

Enda gången jag slår till (eller om jag skulle vara hård vid ritt) är om hästen direkt hotar mig, sparkar, biter, springer på (eller springer iväg, bockar etc om jag sitter på).
Och när jag blir arg.. :o men det är ju inte meningen..

Numera rider jag inte för den delen.. efter en olycka med en ung oriden pålle och en dålig sadel känns det inte kul..och jag blir rädd för minsta lilla bocksprång.. :S Och när jag blir rädd blir jag ganska hårdhänt..så det blir inget bra av det..

Det gäller att vara konsekvent men mjuk, jag känner min gamla häst utan och innan och vet precis vad han gör för att komma undan , jag sätter honom bara i dom situationer där han får reda ut sig själv med sig själv då blir det aldrig något kämpande emot mig utan enbart emot sig själv om han väljer den vägen. Mao så sitter jag och väntar ut honom tills han går med på det jag vill. Det brukar enbart vara enkla saker som tex gå in i yttertygeln lite till , ge efter i nacken lite till ta in bakdelen lite till etc etc

Det funkar lite olika med olika hästar, med honom går det inte att säga till då ryker det ur både näsborrar och öron ,mitt sto däremot kan jag säga till vad som helst så gör hon det.

jag vill se mig som ganska mjuk, fast folk uppfattar mig nog mest som mesig.
fast jag har inget emot att ta till, hårdhandskarna. tex, min häst vägrade gör allt som hade dressyr att göra. efter minst två veckors av "mjukhet" (för allt ska göras av egen fri vilja, anser jag). så ja, gick jag på honom ordentligt. krävdes cirka två pass. jag fick inte mjukna för mycket, för då tog han varje chans. för att sedan kunna rida honom mjuk som smör :smirk:

hästar försöker emellanåt köra med en, är man så duktig att man kan rätta redan vi de små signalerna hästarna ger ut. (dvs säga, är inte jag, än)
så jag tycker, kommer det upp en konflikt, är det lika bra att ta den på direkten, för antagligen så har man förbisett de små signalerna.

Det händer aldrig att hästen försöker slippa jobba här. Hon är arbetsnarkoman och försöker göra rätt hela tiden. Blir det fel är det mitt fel och blir jag arg då så skrittar jag ut en sväng i stället. Jag måste hela tiden förekomma henne i stället och det blir fel åt det hållet. Det funkar inte om inte jag är koncentrerad eller på rätt humör.

Så det uppstår sällan konflikter mellan oss faktiskt. :)

Men andra hästar kan jag vara riktigt hård med, men den här är ju min älskling... :angel:

det beror helt på varför hästen inte vill.

orkar den inte så brukar jag mana på den en liiiten stund till och göra rätt och sedan avsluta så man slutar på topp.

är det för att den har en dålig dag så brukar jag säga till lite skarpare med rösten och lägga till skänklarna och visa vad jag vill. det funkade bra på min förra häst. inte att jag skriker eller så men harkla mig i en högre ton.

man får helt enkelt se vad det är för situation man är i och göra det som krävs just då.

ibland så har det hänt att jag avslutat ett pass när hästen inte velat. låtit den vila ett par och vips så är den gärna med och jobbar på sen igen. detta kan man så klart inte göra med alla hästar, då skulle vissa tro att strular man så behöver man inte jobba. men min förra pålle visade klart och tydligt när han ville ha nån extra vilodag.

Det är så olika beroende på häst... Min gamla ponny gillade inte dressyr, så han fick man påminna ganska ofta om att han faktist skulle jobba. Jag försökte aldrig vara onödigt hård mot honom, men spöt behövdes tyvärr ofta för att få ett slags framåttänk i honom. Om jag var säker på att han ignorerade mig fick han en tillrättavisning, ofta i i form av att jag la på spöt på ett lätt sätt (brukar slå på mig själv för att se hur hårt man ska lägga på det för att det ska kännas men inte direkt smärta...).

Så var han. De flesta hästar har saker de behöver övertalas till, men det är ju ofta liksom subtila saker som lite mer energi i galoppen, lite mer böjning i vänsteröppnan osv. Man ska aldrig ta i mer än vad som behövs i varje situation, och målen helgar aldrig medlen.

Jag har haft min häst i många år nu (15 år tror jag) och vi har båda en stark personlighet med mycke egen vilja. Den har till och från krockat en aning och vi har hamnat i farliga situationer där jag har behövt använda våld för att få hästen att fatta att det är mindre farligt att gå frammåt än att hamna under en lastbil. :cool:

Jag tror att så länge du tänker dej för och aldrig straffar hästen för att du är sur eller har en dålig dag så tål hästar mer mothugg än vad dom flesta människor tror.

Man ska tukta med kärlek och omtanke och vara en hård men rättvis ledare. Tror och tycker jag. :)

det beror på varför jag tror att hästen försöker smita undan. jag blir ju inte arg om jag vet att hästen är dåligt musklad och halkar efter för att den inte orkar riktigt. då försöker jag mest bara uppmuntra och hålla träningspassen korta men intensiva.
smiter hästen undan av ren lathet kan jag börja använda spöet lite mer för att väcka hästen och få en liten hallå-effekt.

Vill den inte stå still när man sitter upp så får den väl gå runt i en liten cirkel tills den inser att det är inte så kul, brukar fungera rätt bra.

Det där låter precis som jag alltid resonerar...men har man inte tappat lite av sitt ledarskap då om man tolererat att hästen gått runt fast den vet att man vill att den skall stå still:confused:.
Om jag vet att det bara är en fråga om ork är det lätt tycker jag. Då är ju uppmuntran bäst. Men när hästen testar för att slippa eller kanske för att ifrågasätta ledarskapet kan man "vinna"på att "bara" vara lugn eller måste man "ta strid"?

Min ponny kan bli riktigt sur och sätta sig på tvären, springa baklänges eller resa sig (nej hon har inte ont någonstans) och om man struntar i det så blir det värre och värre.

Man måste säga till henne, först med en liten hjälp och om den inte går igenom så får hon en tillsägelse genom en större hjälp.

Och sedan när hon slutar bråka så får hon mycket beröm och klapp på halsen, just för att hon ska förstå att det är mycket bekvämare att inte resa sig :p

Det beror på vad konflikten kommer ifrån. Men överlag så försöker jag lugnt, men bestämt att tala om vad jag vill. Är det ngn ny rörelse vi ska träna på, och det "låser" sig totalt, nöjer jag mej med att hästen lyssnar, och gör rörelsen halvdant, sen gör vi ngt annat, lättare, och berömmer mkt då hästen gör rätt och är duktig. Min kille blir lätt stissig då han inte förstår lr orkar, så då är det bästa att göra ngt han kan, för han är lite av en arbetsnarkoman, och vill så gärna, men förstår han inte, så stressar han upp sig.

Det min tränare ofta skäller på, det är att jag inte är så konsekvent i min ridning. Jag ber om en sak en lr två gånger, och funkar det inte så skiter jag i det, och blir ledsen och känner mej helt misslyckad. Vill jag ngt, och hästen inte lyssnar, lr kan inte, så måste jag ju fortsätta tills det funkar.
Jag tränar mkt på detta, och det går mkt framåt nu. Jag tror detta problem beror på att han stissar upp sig om det är ngt som han inte förstår, och för att undvika det, så struntar jag i att fortsätta med det jag vill. Han har nu mognat ganska rejält, och blir inte lika lätt stissig, vilket gör det lättare för mej också.

Jag försöker i alla fall undvika att bli frustrerad, regel nummer 1!
Dessutom ska man heller inte ge upp med att försöka få igenom det man vill.
När Svalur bråkar försöker jag vara diplomatisk och göra en övning som gick bra för att sedan försöka igen senare.

De enda "arbetskonflikterna" jag har med min häst är att hon med jämna mellanrum försöker slippa undan träningen genom att tvärvända och rusa hemåt, när vi är ute i skogen. Jag går alltid på henne ordentligt med tömmarna och är antagligen inte så trevlig med bettet, men eftersom hon oftast skärper sig på en gång tycker jag det är okej. Hon vet att jag en gång i tiden var rädd när hon gjorde så och det försöker hon utnyttja.

Vill den inte stå still när man sitter upp så får den väl gå runt i en liten cirkel tills den inser att det är inte så kul, brukar fungera rätt bra.

Det där låter precis som jag alltid resonerar...men har man inte tappat lite av sitt ledarskap då om man tolererat att hästen gått runt fast den vet att man vill att den skall stå still:confused:.
Om jag vet att det bara är en fråga om ork är det lätt tycker jag. Då är ju uppmuntran bäst. Men när hästen testar för att slippa eller kanske för att ifrågasätta ledarskapet kan man "vinna"på att "bara" vara lugn eller måste man "ta strid"?

Ett annat alternativ är ju att rätta till den och backa den tills den står ''rätt'' igen.. men att låta den gå runt tills den tröttnar tycker jag är enklare. Man hoppar ju inte upp förräns hästen står still, så tillslut har man ju ''vunnit'' iaf.

Om hästen går runt när den vet att den ska stå still, så jovisst har man tappat ledarskapen eller kontrollen eller vad man väljer att kalla det. Men iom att den får fortsätta gå runt sig själv i en liten cirkel och inte får komma nånstans innan den står still och låter en sitta upp, så tolererar man ju eg. inte at den inte står still. =) Utan man arbetar tillbaka ledarskapen.

Om hästen blir riktigt svår och det bara är sk trots (dvs den har inte ont och den vet vad du vill) så får man självklart ta strid. Men det betyder inte att man inte ska vara lugn, man ska bara göra det som krävs för att få hästen dit man vill. Om man har tålamod kan det ofta räcka väldigt bra att bara sitta lugnt och inte låta hästens försök att avleda ens uppmärksamhet påverka en, utan bara fokusera på att komma dit man vill.
t.ex.
Du ska mellan två bommar på marken, hästen säger ''NEJ!'' och brallar iväg. Du sitter lugnt kvar och försöker hålla hästen någorlunda rätt trots brallandet (dvs anstränger dig inte för mycket för att få den att sluta, utan bara för att hålla den framför bomarna) när den lugnar sig ber du den att gå fram igen. Och håller på så tills hästen gått igenom, så får den så klart massor av beröm. :D
Då har du varit sansad och lugn men ändå vunnit striden så att säga. Hästen tjänade ingenting på att bralla runt ju. Och en rättvis och klok ledare slår så lite som möjligt, kan du behålla ditt lugn och ändå ''tvinga'' hästen rätt utan hårda metoder så har du nog stigit några fler pinhål än om du slår fram den.

Men det är ju inte alltid så lätt att vara kolugn på en brallande häst heller, så man får göra så gott man kan..

jag visar tydligt för hästena tt det inte är ok att göra som den gör, antingen genom rätt ordentlig framåtdrivande hjälp eller ngt annat. Allt beroende på vad den gör och varför

det beror på vad det är för konflikt, mitt sto hade en period då hon både tvärstanna och stegra och sparka m.m, då var jag tvungen att säga till rejält, visst sa hon oxå ifrån när jag sa ifrån ,men hon förlora tillslut , och nu är dom problemen över ...

men varje dag i ridningen försöker hon slippa undan att arbeta till en början, (lite latmask när det kommer till arbetet) hon brukar oftast tjafsa en del med huvudet, och då rider jag bara på och gör ingen större sak av det, samma om hon skuttar ett par steg åt sidan så driver jag fram lite och flyttar tillbaka henne och börjar om igen ...
hon inser ganska så snabbt att hon inte kan bestämma över mig :devil:

Oj, svår fråga.
Konflikter uppstår ju oftast när jag gör något knas så rider jag själv och inte vet om det är jag som gett fel signaler till hästen eller om det är han som bara inte har lust att göra det jag ber honom om, så gör jag bara något annat och provar sedan på övningen där det tog emot igen. Rider jag för hästens ägare så brukar det alltid vara "på med sporrar!" eller spö eller "sparka på!" som gäller. Tycker det är konstigt och ganska fel men det är så svårt och säga något rent allmängiltigt om hur man ska gå till väga i olika situationer!

men varje dag i ridningen försöker hon slippa undan att arbeta till en början, (lite latmask när det kommer till arbetet) hon brukar oftast tjafsa en del med huvudet, och då rider jag bara på och gör ingen större sak av det, samma om hon skuttar ett par steg åt sidan så driver jag fram lite och flyttar tillbaka henne och börjar om igen ...

Precis så brukar storhästen göra också! Tjafsa omkring och inte vilja jobba och då är det bara att rida på och inte börja dra och slita och sparka på honom utan låta honom ta sin tid att slappna av och komma till arbete.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 545
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 742
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar