Hur löser ni "konflikter" med er häst?

Sv: Hur löser ni "konflikter" med er häst?

Jag var nyligen på en clinic med Lianne Wachtmaister.
Hon sade att om hästen inte vill, hitta på något annat en stund, så gör hon och det verkar ju funka. Man ska aldrig banka på en häst bara ge tydliga kommandon. Annars lär man hästen att utföra rörelser då den är spänd och då lär den sig inte rörelsen korrekt.

Det beror HELT på vilken häst jag rider! Min egna kan man inte gå på förmycket för han blir väldigt osäker och nervös.
En annan MÅSTE man gå på mycket för att få henne att jobba.
"Gammeltanten" kan man inte heller gå på för mycket för då blir hon hemsk. Då kan man lika gärna sitt av direkt istället.

Sen beror det på om hästen protesterar för att den är trött, inte förstår, inte vill, har ont, är lat osv osv. Men det lär man sig ju med tiden;)

mm, det känns ganska onödigt att börja tjafsa med henne, hon är väldigt bestämd så man kan inte tvinga henne till något, utan snällt be, och då funkar det :)
I LOVE MY HORSE :p:p hehe

En hast glommer aldrig, det ar nagot som ar vart att tanka pa.

Mne dte ra en interesant fraga som du staller.

Forsta fragan jag forsoker stalla mig nar en konflikt kommer upp ar varfor?
Hasten vill inte?
Hasten kan inte?
Hasten forstar inte?

Beroende pa vad svaret blir blir min reaktion annorlunda den blir oxa anorlunda beroende pa til vad hasten jag rider anvands till.

Rider en unghast som jag utbildar som ar valldigt forrvirad eftersom de har gjort vad man absolut inte ska gora med en unghast, startat utbildning, bytt ryttare, borjat spela polo, blivigt misshandlad av polohastskotare, kommer tillbaka till ridskolan och blivigt daligt riden av en av vara instruktorer samt blivigt riden av nyborjare..... Som sakt allt som man inte vill ska handa men en riktigt supersnall hast med att valdigt valdigt trevligt huvud.

Den hasten vill jag bara att han ska forsta och att han ska fa logik, mycket berom och gar inte hart pa honom om nagot inte blir som jag onskat forsoker bara igen och tanker ut hur jag kan fa honom att gora som jag vill pa ett annat satt och inte satta honom i en situation dar han inte forstar.

rider en annan mongolisk pony med temperament som en mongolisk pony och har en kropp som en tax. Hasten ar vilig att arbeta men mycket ar svart for honom eftersom han ser ut som en tax. Sa jag tanker pa hasten fysiska limitationer. Men rider honom valldigt bestamt och "kor" honom framat mycket ben. Later honom inte ta sig nagra friheter.

Har en annan hast i stallet med ett javla temperament. Hennes problem ar enbart att hon ar en pissmarr och inte vill. Det ar inte jag som rider henne for det vagar jag inte, men pojkvannen har ibland fatt vara pa henne riktigt ordentligt.

olika svar till olika hastar

Konflikter handlar ofta om att man inte förstår varandra. Jag jobbar med hästarna i ett långsamt tempo och intrudoserar nya övningar för dem. Sen gör jag övningarna i mycket korta etapper, berömmer och rider på.
Det brukar oftast inte uppstå så mycket konflikter om man jobbar lugnt och metodiskt. Viktigt är också att jag vet att hästen inte har ont någonstans för spänningar går inte att rida på.
Men visst händer det ibland att hästen ex inte alls har lust att ex gå kvar i böjning och ställning samtidigt som den ska bära sig med inner bak i ex en öppna. Då får man ta det lungt, känna bakbenen och göra övningen ur ex en volt och på så vis lura in den att bära med det bakbenet. Men då nöjer jag ming med öppna i några steg och berömmer.
Kommer man i rätt balans på hästen och kan känna in "vart man har den" och vart benen är osv. så brukar det lösa sig, med lite list och övningar som leder in hästen på det man vill.
Jag ger mig ogärna in i fighter, eftersom det ofta blir spänningar och tillits problem i ekipaget då.

Är hästen rädd och skyggar slingrar jag mig närmare "problemet" ibland kliver jag av och visar. bäst är att ha med en annan trygg häst som visar.
Man ska inte försöka krångla till saker utan satsa på att rida framåt och att känna efter och "lura" sig dit man vill.
Bromsa och använda pisken gör oftast problemen större.
Ibland får man svälja en ishink för at hålla sig cool och rida på.
Hästar som brallar, kan man med fördel ta ut på ett fält och låta galoppera framåt, under säkra förhållanden. Går de fram tillräckligt så kan de inte hinna med bralleriet. Det kan dock vara bra att ha en graman på för säkerhets skull, så att man får lite bromshjälp om man får problem med det.
Nu sedan jag fått barn är jag betydligt fegare, sitter inte upp på något som jag inte är väldigt säker på att jag ska klara ut.

mvh
ciaAn

Det beror lite på vad det är för situation.
Gör han något "dumt" för att han blir rädd eller liknande så lugnar jag honom och sen fortsätter vi bara.
Sedan han min häst en tendens att ständigt testa gränserna och i sådana lägen så måste man vara bestämd!
Om han tex testar mig i skogen genom att inte vilja gå förbi en sten, då driver jag på och ser till att han går förbi iallafall. Krävs det att jag använder pisken så gör jag det, krävs det att jag ska höja rösten så gör jag det.
Men oftast så räcker det med att jag bara driver på lite extra eftersom att han vet att han iallafall inte kommer vinna, detta vet han för att han aldrig får vinna.
Jag tror på att vara konsekvent. Sen hur "hård" man behöver vara är så olika mellan hästar..

Va glad jag blir att så många svarar på detta. Funderar mycket på detta. Jag tycker att det är så svårt att tillräckligt snabbt kunna avgöra just varför hästen reagerar som den gör och bemöta på lämpligt sätt direkt(och jag har ändå ridit 30 år och haft egen häst i 20:o). Jag blir definivt lite för mesig just bara för att jag är rädd att "straffa" fel.

Jag har precis köpt en ny häst:love:. Ett sto som är superkänslig , överambitös och blir jättefrustrerad om hon ej förstår. Samtidigt känner jag att hon är ganska tuff och gärna vill testa om hon kan ta över. Min dotter rider henne mycket tuffare än jag så vi får väl se vilken metod som funkar bäst.

Jag tycker det är viktigt att ligga i jämn balans med hästen. men att det är du som bestämmer. Att man säger ifrån när inte hästen gör som den ska och slingrar sig från det den ska göra. Att säga ifrån ordentligt är viktigt.
För annars vet den att den kan lura dig med dumheter.

När det inte går som jag tänkt mig och hästen missförstår mig, brukr jag göra en halt och börja om.
1. säg ifrån
2. börja om
3. gör om

Det beror lite på vad det är för situation.
Gör han något "dumt" för att han blir rädd eller liknande så lugnar jag honom och sen fortsätter vi bara.
Sedan han min häst en tendens att ständigt testa gränserna och i sådana lägen så måste man vara bestämd!
Om han tex testar mig i skogen genom att inte vilja gå förbi en sten, då driver jag på och ser till att han går förbi iallafall. Krävs det att jag använder pisken så gör jag det, krävs det att jag ska höja rösten så gör jag det.
Men oftast så räcker det med att jag bara driver på lite extra eftersom att han vet att han iallafall inte kommer vinna, detta vet han för att han aldrig får vinna.
Jag tror på att vara konsekvent. Sen hur "hård" man behöver vara är så olika mellan hästar..

men hur vet man då om hästen inte vill/är rädd för nåt eller om den bara testar? russet jag rider brukar vara väldigt rädd för allt på ridplanen, hon vågar inte volta för hon vågar inte gå innanför fyrkantsspåret :crazy: och om det är nån "ojämn" fläck i gruset på planen så vågar hon inte rida förbi där :( man ska väl inte driva på när hästen är rädd elr? så min fråga: hur vet man om hästen är rädd eller bara testar?

Jag försöker undvika dessa konflikter, och kompromissa litegrann. Ibland uppkommer de dock ändå och då försöker jag uppmuntra hästen att ge lite till, och sen ger jag full eftergift och berömmer ordentligt.

jag jobbar på mitt egna humör så jag försöker värkligen undvika konflikter på med. pollen som gätna rusar i trav och galopp nu har jag börjat försöka arbeta ihop han från högre tempo så att han lungnar sig.
när han blir tung i handen brukar jag lätta i handen (elelr jag försöker att göra det..) så att han måste balansera upp sig.
jag har STOORA problem med mitt humör och temprament då jag gärna i bland skulle vilja betal till i baken eller rycka ett tag i munnen men jag FÅÅÅR värkligen inte och måste behärska mig.
när jag är på sånt humör hoppar jag häldre av och leder han tillbaka och borstar nån timme...

Man kanske ska fundera på varför hästen försöker slippa jobba? Och vad vinner jag som ryttare på att korrigera? Kan jag korrigera på ett bra sätt utan att förstöra något annat, t ex harmonin eller sökningen till handen? Hur kommer hästen att uppfatta ridningen om jag korrigerar den nu? Och kommer hästen att göra denna övningen bättre/ med sjä'lvförtroende nästa gång om jag korrigerar den nu?

Jag har kommit fram till att ju mindre jag korrigerar detso bättre går hästen, jag får bara hitta andra sätt att göra övningen på som hästen har lättare för/förstår syftet med.
Det är BARA gas och broms som alltid ALLTID måste funka. Det kräver jag från det att jag suttit upp första gången. Det är jag stenhård med, spec broms, allt annat lirkar jag hellre med. Och med gas menar jag att jag kan få hästen att röra sig framåt, jag menar inte enorm bjudning osv.

Att korrigera är ju eg att tala om för hästen att den gör fel. Blir den då sugen på att försöka igen? Mina blir det inte i alla fall, så jag talar om när den gör rätt, när den TÄNKER rätt och även när det inte blir rätt men den försöker lösa uppgiften. Jag korrigerar i stort sett bara om det inte lyssnas alls...
Resulktatet är glada harmoniska hästar som trivs med att arbeta, försöker lösa sina uppgifter och som inte bråkar med ryttaren.

Det är lite olika men jag försöker utgå från hästen. Om jag försöker göra en övning som han smiter ifrån, kämpar på tills det går bra o "tvingar" honom att göra det jag vill. Om jag däremot märker att han inte förstår o blir mer o mer stressad för varje försök så lägger jag ner den övningen o gör något som fungerar i stället. Ingen idé att straffa/nöta om han inte förstår. Sen vid ngt annat tillfälle brukar jag påminna honom från marken vad jag menar, berömma när det är rätt o sen brukar det funka bra från ryggen.

ja anses nog som ganska"tuff" mo mina hästar då jag inte tillåter att de gör något mot min vilja, men min "tuffhet" är väldigt konsekvent, det kan till exempel vara att hästen int går fram ordentligt efter flera gångers tillsägni ng då kan ja klacka till h*n med skänkeln rejält , då de går fram får de MASSOR med beröm de gjorde ju rätt!

Samtidigt rier jag en hoppryttares hästar, fast i drssyr då för h*n tycker iint om drssyr själv:crazy:
O de blir mkt lugnare av min mjuka ridning då denne ryttare rider på ett hästigt ätt HELA tiden hästarna frår under hals, trots att de enligth*n går ppå tygeln, Vilket de egentligen int gör..
Om de int lyfter ordentligt över hindrerna hoppar h*n av o står på marken med en långpiska o slår till dom precis i hoppet:cry::mad:
detta är för mig helt oaceptabelt!!!Man rider sig til et bättre lyft o de med små hjälper!! men behöver hästen en tillsägelse ger jag den en rejäl! en gång istället för många små flera gggr!!1

Ta t ex moin nuvrande häst.....När man rider ut med andra hästar o vi rider först, kommer vi en bit före då så tvär nitar han o vägrar gå, skänklar man honom sparkar han, oftast har hästarna bakom då kommit i fatt o kan ju då bli sparkade:o
S därför är jag konsekvent direkt o "bestraffar" innan han kommit så långt som att stanna helt....då han går fram igen massor med beröm..
det är väldigt viktigt för mig att efter en tillsägelse o att hästen sedan gör rätt att ge den massor md beröm!!!!De e ju hela poängen med bestraffningen!

Annars är jag väldigt mjuk i händerna o min ridning o skule t x ALDRIG dra ihop en häst!!
Ojdå....lååångt hopas ni fattar min röriga för;)klaring

Beror lite på situationen. Är min häst rent "dum", alltså är bara rent bitchig och testig en dag så går jag på, det går inte att mesa, då blir hon bara ännu värre. Utan lite bestämdhet krävs! Brukar dock inte t.ex. piska utan kör bara lite mer, "du måste arbeta", svårt att förklara men jag ger mig inte förens jag vunnit! Dock ej med spö etc!:idea:
Men känner jag att det inte är någon ide att ens försöka, sto som hon är, så försöker jag bara göra något enkelt och sen avsluta. beror helt på situationen!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 545
Hästmänniskan Har en varmblodsvalack på 12 år som jag köpte i somras. Då hade han varit avställd från travet ca ett halvår. Håller nu på att omskola...
2
Svar
26
· Visningar
3 742
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar