Sv: Hur löser ni "konflikter" med er häst?
ja anses nog som ganska"tuff" mo mina hästar då jag inte tillåter att de gör något mot min vilja, men min "tuffhet" är väldigt konsekvent, det kan till exempel vara att hästen int går fram ordentligt efter flera gångers tillsägni ng då kan ja klacka till h*n med skänkeln rejält , då de går fram får de MASSOR med beröm de gjorde ju rätt!
Samtidigt rier jag en hoppryttares hästar, fast i drssyr då för h*n tycker iint om drssyr själv
O de blir mkt lugnare av min mjuka ridning då denne ryttare rider på ett hästigt ätt HELA tiden hästarna frår under hals, trots att de enligth*n går ppå tygeln, Vilket de egentligen int gör..
Om de int lyfter ordentligt över hindrerna hoppar h*n av o står på marken med en långpiska o slår till dom precis i hoppet
detta är för mig helt oaceptabelt!!!Man rider sig til et bättre lyft o de med små hjälper!! men behöver hästen en tillsägelse ger jag den en rejäl! en gång istället för många små flera gggr!!1
Ta t ex moin nuvrande häst.....När man rider ut med andra hästar o vi rider först, kommer vi en bit före då så tvär nitar han o vägrar gå, skänklar man honom sparkar han, oftast har hästarna bakom då kommit i fatt o kan ju då bli sparkade
S därför är jag konsekvent direkt o "bestraffar" innan han kommit så långt som att stanna helt....då han går fram igen massor med beröm..
det är väldigt viktigt för mig att efter en tillsägelse o att hästen sedan gör rätt att ge den massor md beröm!!!!De e ju hela poängen med bestraffningen!
Annars är jag väldigt mjuk i händerna o min ridning o skule t x ALDRIG dra ihop en häst!!
Ojdå....lååångt hopas ni fattar min röriga för
klaring