Hur löser ni hundägandet med heltidsjobb?

Poison-heart

Trådstartare
Ja - hur gör ni alla bukefalister? Många jobbar/ går i skolan hela dagarna. Vore intressant att veta hur ni löser det så inte hunden ska behöva vara ensam många timmar i sträck.

Själv är jag lyckligt lottad som kan ha med hunden på jobbet :laugh: Jobbar i zoobutik så min tjej är med mig varje dag. Det är nog inte speciellt stimulerande för henne men bättre än att vara ensam hemma.

Sv: Hur löser ni hundägandet med heltidsjobb?

Jag jobbar natt och då är de hos nattmatte. När jag jobbar på mitt extrajobb brukar de kunna vara med. Annars har jag en tjej som brukar kunna ställa upp och passa dem :)

hej! jag jobbar som personlig assistent oftast nätter så då e hunden hemma med husse. Om jag jobbar dag så får jag ha med henne, hon har själv lärt sig plocka upp alla saker mina brukare (sitter i rulltol) tappar på golvet :love:

Jobbar även som mentalskötare då jobbar jag max 4 timmar på förmiddagen och husse går senare än mig på morgonen då blir hon själv ca 3-3.5 timme dessa timmar ägnar hon åt att sova eller spana ut genom fönstret :D gillar inte att lämna henne men hon klarar det bra och om matte tjänar extra pengar kan vi göra mer kul ihop :bump:

Min man och jag har väldigt olika tider även om båda jobbar heltid, så även om hunden är ensam är det inte fråga om så många timmar (3), plus att maken distansar fredag så det blir bara må-tor med ensamhet.

Oss passar det här systemet bra, men vi joggar en ordentlig runda om morgonen, ca 1 timme, då sover hon hela förmiddagen. Bara en sväng runt kvarteret innan jobbet är ingen höjdare.

Svärföräldrarna har med honom på jobbet eller i stugan :-)

Annars hade vi löst det med att anlita hundvakt på nåt sätt. I sista hand hade vi köpt en hunddagisplats. Jag önskar jag hade ett jobb där jag fick ta med honom. Flera av mina kollegor säger att de inte skulle ha nåt emot att ha min hund på jobbet :)

Jag har lyckan att ha min mamma som hundvakt, nästa hund kommer få följa med till jobbet då mamma inte vill ha 3 hundar! Men jobbar ensam på mitt kontor så det kommer bli ok!

Jag och min sambo jobbar sällan samma tider, jag jobbar oftast kvällar och helger och han dagtid 07-16.30.
Dom vardagar jag jobbar 7-16 (2-8 dagar i månaden) är dom i hundgården alla fyra.

Nu är jag för tillfället mammaledig, men när jag arbetade heltid hade jag dagmatte till mina dagturer och resten var husse hemma (jobbar både dagtid, kväll och helg så det blir i genomsnitt 2-3 vardagar i veckan då hunden måste ha hundvakt). Han är ibland ensam i "skarven" innan husse kommer från jobbet. Brukar variera mellan 2-4 timmar som han då behöver vara ensam.

Min hund har fått börja på dagis nu när både jag och sambon jobbar kontorstider. Innan jobbade jag skift och då var han hemma ensam ca 4 h om jag jobbade kväll eller med husse på jobbet när jag jobbade dag. Husse kan jobba hemifrån eller ta med hund på jobbet någon gång ibland vilket är bra om hunden skulle bli sjuk och inte kunna vara på dagis någon dag. Men varje dag är det inte praktiskt möjligt eller spec. kul för hunden (pendla 1 h med tåg och ligga stilla på ett kontor förutom några rastningar).

Hunddagis är ganska dyrt men känns tryggt och det är trevligt för min hund att umgås med andra hundar. Tydligen finns det några som gärna leker med honom en stund varje dag :laugh:

Är föräldraledig just nu men innan dess jobbade jag natt och husse dag.
När jag ska börja jobba kommer jag att jobba kvällar och helger så då får hundarna vara ensamma ca 3 h några dagar i veckan.

Vanliga veckor ser ut så här:
Måndag: hunddagis
Tis-tors: hos dagmatte & daghusse (ett pensionerat par)
Fre: jag jobbar hemifrån

Vi har daghusse i form av min pappa, som tar hunden varje dag. De dagar han är bortrest har vi andra bekanta som gärna tar henne.

Min chef säger att jag inte nödvändigtvis behöver komma till jobbet, men fan ta mig om inte hunden kommer dit varje morgon!!

Jobbar i travstall, just klivit av heltid och har jobbat 07.00 - 16.00 både vardagar och helger. Sambon jobbar skift antingen förmiddag 06.00 - 14.00, 14.00 - 22.00 eller 22.00 - 06.00 och på söndagar jobbar han antingen 06.00 - 18.00 eller 18.00 - 06.00, mellan skiften är han ledig en söndag, mån-tis och ons-tors.

Så vi har många möjligheter att själva ha hunden med lite pusslande. Jobbar han förmiddag så har jag med henne på jobbet vilket inte är så roligt för henne, går en kiss/bajsrunda innan jag börjar jobba, går lite vid lunch och sedan hjälper hon mig på eftermiddagen och tar in hästarna. Vintertid har hon suttit i lunchbaracken, annars sitter hon i bilen.

Jobbar sambon natt så kliver jag upp tidigare och går en runda så ligger hon snällt och sover med husse tills han kliver upp vid 13-14 tiden. Jobbar han eftermiddag så har han såklart hunden och går med henne 1 timme innan han far vid 13.30, lämnar tvn och några lampor tänd tills jag kommer hem vid senast 16.30 en normal dag. Mitt ex har henne någon dag i veckan också så där kan jag lämna henne när det kör ihop sig här hemma.

Jag jobbar på kyrkogård och har med hunden till jobbet. Det kan bli några timmar ensam för honom i vårt personalrum, men jag har alltid möjlighet att ta ut honom på raster och liknande.
Oftast har man traktorn med när man jobbar, då ligger han gärna i den, han verkar älska traktorn. Där kan han sola och ha koll på vad som händer.
jobbhobbe.jpg

Extra glad blir han när man får dra ut i skogen och leta granar eller björkar till olika tillfällen.
20101127-211503.jpg

Min sambo jobbar mycket kväll, jag jobbar dag. Jobbar vi båda dag har jag med dem på jobbet där de antingen ligger i bilen eller hos mig på kontoret. Sen får de hänga med mig runt på kyrkogården när jag går mina rundor och hälsa på alla som jobbar:)

Jag jobbar väldigt olika, dag, kväll+natt och helger. Jag har alltid hundvakt när jag jobbar :)

Förut var jag sambo och han hade hunden när jag jobbade (jag jobbar natt, han jobbade dag).

Nu är hunden borta( pga sjukdom:cry:) och sambon likaså (pga helt andra orsaker:angel:) och jag ska för första gången skaffa mig en valp helt själv..

Jag har fixat en nattmatte, samt att jag hört mig för om jag vid vissa tillfällen (inte permanent, men då och då) kan ta med hunden till jobbet, vilket är ok. Jag har också hört mig för bland grannar och kompisar som kan ställa upp enstaka gånger. Jag håller alla tummar att planen håller:D

Vi har "delad vårdnad".
Måndag-Torsdag är husses dagar, då är hon med honom på jobbet. Fredagar har jag henne och antingen jobbar jag hemma till 9.45 och sticker från jobbet vid 15.30 (har 7 min cykeltur dit) Eller så kommer jag hem en timme på lunchen beroende på vad som är planerat för dagen.

Vi jobbar om varandra och barnen kommer hem kl 14-16 så dom är sällan hemma själva. Längst är det nog när maken rider - tar väl 2 h.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 615
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?