Hur löser ni det?

_Eulalia_

Trådstartare
Jag håller på och letar vovve nu eftersom jag flyttat hemifrån och där med blivit "hundlös"(för första gången i hela mitt liv) eftersom hundarna stannade hos mina föräldrar. Jag tycker förutsättningarna är perfekta för att skaffa hund nu, jag läser till undersköterska på distans och pluggar alltid hemma. Men det kan ju ändå hända att man måste åka iväg på något, hur löser ni det då med valpen?
Har nu hittat en kull leveransklara valpar som jag är intresserad av, men vet t.ex att jag har en dag i slutet av månaden då jag ska på kurs i 4 timmar. Hur löser man det då?
När hunden blir vuxen är det inte så stora problem, mina föräldrar bor i närheten och där kan min vovve få både hundsällskap och sällskap av min pappa som jobbar skift + att jag har en hundvan farmor som gärna ställer upp. Men man kan ju inte lämna bort den hur som helst när den är valp?
Hur löser ni det dom första veckorna/månaderna innan hunden är tillräckligt gammal och ensamtränad för att klara sig några timmar?
Känns som det borde vara en omöjlighet att ha valp för alla som pluggar/jobbar:crazy:

Så, hur löser ni det? Är även intressant att höra dom som har vuxen hund fast jobbar, hur löser ni det? För dom flesta människor har ju faktiskt någon sysselsättning av nått slag:D

Sv: Hur löser ni det?

Lämna bort hur som helst låter det ju inte som du behöver, du ska på kurs 4 timmar och då är det väl bara höra sig för vem som kan passa den :)

När Agnes var valp var hon några gånger hos mamma och hon var väääldigt välkommen :D ingen kan väl säga nej till valpmys?

Jag kommer från en stor hundfamilj så här har det aldrig varit några större problem att få någon att passa valp. Kan inte min mamma så kan pappa, kan inte han så kan syster, kan inte hon så kan lillebror, kan inte han så kan morfar osv osv osv. :) Att den blir passad några timmar varje månad av någon annan är inget den tar skada av.

Ja menar, du behöver inte ha dåligt samvete bara för det är en valp :) man kan knappast vara runt den hela tiden när den är liten. Klart man vill ha så mycket tid som möjligt men du måste ju hinna med skola också!

Min förra valp kunde jag bara vara hemma med 2 veckor (tog semester från jobbet) och sen fick jag helt enkelt fixa dagmatte, som ändå var världens bästa dagmatte :)
Och min nuvarande valp har jag "turen" med att vara arbetslös/arbetssökande så har hittills varit hemma med honom i 1,5 månad och kommer vara det tills jag hittat jobb. Men även i detta fall blir det dagmatte som gäller när jag börjar jobba, och under tiden ensamhetstränar vi honom.
Inte alla har ju turen att ha familj och släkt som kan ställa upp som hundvakt, och då får man lösa det på bästa sätt om man nu vill ha hund.
Jag tycker inte att ha valp hos dagmatte är "att lämna bort den hur som helst", och tycker att det dessutom är ett mycket bättre alternativ än att behöva lämna valpen/hunden några timmar själv. Men klart är det ett plus att den klarar av det också om det skulle behövas nångång :)

När jag skaffade hund bodde jag fortfarande hemma, visste att jag inte skulle jobba på nån månad i alla fall, och pappa var sjukskriven. Så även om det blev jobb för mig var pappa (ibland båda föräldrarna) hemma med hunden.
Sen när hunden har blivit lite äldre och har kunnat vara ensam några timmar så har han fått vara det om jag tex går på stan eller bara jobbat nån timme. Under sommaren när jag jobbade heltid hade jag nära hem och var hemma på lunchen och tog hunden en kort promenad. 2 veckor, när mina föräldrar hade semester passade dom min hund när jag jobbade.
Ska jag bort eller jobba hjälper min syster eller mina föräldrar mig med hunden.

Att lämna bort valpen till föräldrar eller farmor några timmar är väl inte att lämna bort den hur som helst? Att lämna bort den för några timmar nån gång ibland är ju inget valpen tar skada av.

<snip>
Att lämna bort valpen till föräldrar eller farmor några timmar är väl inte att lämna bort den hur som helst? Att lämna bort den för några timmar nån gång ibland är ju inget valpen tar skada av.

Tvart om ar det bara nyttigt for valpen att vara med andra manniskor utan matte ibland:laugh:

Vad lustigt, du sitter i precis samma sits jag satt i för några månader sen när jag skaffade min valp :P

Jag löste det genom att låta min pappa och hans fru ha honom dom timmarna, och kunde inte dom fanns alltid svärföräldrarna.
Självklart ska man inte "kasta runt" valpen, men dessa var ju några som skulle återkomma i hans liv kontinuerligt och dessutom fick
jag lite gratis miljöträning. Nemas problemas :)

Jag pluggade också på distans när vi köpte min valp men vi var två om det då det var jag och sambon som köpte hund. Han jobbade och gick i skolan så det var mest jag som var hemma. Kunde inte han vara hemma med valpen (tex viktig föreläsning eller sedan länge inbokat jobb) så fick jag lov att avstå det jag ville göra.

Vi flyttade sedan tillbaka till samma stad som min familj bor i och här är det aldrig några problem att hitta valpvakt, hon får vara med min mamma eller med min syster på jobbet om det är dagtid. Annars får hon vara hemma hos mina föräldrar. Men nu är hon 11 månader (och ingen valp längre :O) så ska jag vara borta i mindre än 2 timmar får hon vara hemma själv.

Edit: Såg nu att du ställde frågan till doms om har fast jobb, sorry! :o

Senast ändrad:

Har oxå funderat på hur i hela friden man bär sig åt om jobbar heltid och vill skaffa valp. Eftersom det är svårt letar jag efter en vuxen hund.

En annan sak jag funderat över är när man låter en hund vara ensam hemma hela dagen förutom att man åker hem och rastar den på lunchen. För mig känns det inte ok.

Hur tänker ni andra om det?

För mig känns inte det heller okej. Jag skulle inte ha samvete att låta min hund ligga hemma och vänta på mi hela dagen med endast en kort rastrunda däremellan.

Nej, 5 timmar (totalt) per dag är max för mig, och då inte varje dag.
När min hund var valp hade jag sambo så jag såg till att boka in så mycket som möjligt så att jag hann hem innan han började jobba (jobbade em och kvällar). Annars blev det bästa kompisen som fick passa valpen några gånger, hon var här en hel del redan från början då vi pluggade ihop hos mig, och så blev han kattvan på köpet :)

Funderar på dessa alternativ: (jobbar dagtid, heltid)

Hund ensam hemma fram till lunch, sedan 30 min promenad. Sedan med mig i bilen på em när jag åker runt på olika saker. Ibland kan den vara med ibland får den vara i bilen några timmar man jag kan titta till och rasta den. Någon/några dagar i veckan

Hund ensam hemma fm. Sedan kommer matte, man åker till skogen långpromenad osv 2 timmar. Sen får hunden vara ensam några timmar igen. Någon dag i veckan.

Vissa dagar bara ensam 4 tim. Någon dag i veckan.

Vissa dagar (om det verkligen kniper) hund ensam fm, 1 tim lunchpromenad och sen ensam igen. Helst aldrig.

Sen är jag förstås ledig på helgen

Vad tror ni om det?

Senast ändrad:

kl

Inser nu att jag ska lugna ner mig lite med mina paniktankar över att ev hund får vara själv en timme på morgonen och i sällsynta fall 2 på kvällen.

TS
Du kan alltid komma hit med valpen, jag är ju hemma mycket på dagarna. Synd att de är så galet långt bara...

Sist jag planerade valp så hade jag 7 v semester för att vappa, sen ordnat nattmatte åt minstingen, på den tiden var de två seniorerna ensamma hemma när jag arbetade, hemma har de hundlucka i ytterdörren o tillgång till en hundgård som är större än huset, ca 80 kvm.
Sen har jag alltid minst två veckor i reserv för vård av sjuk hund etc.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 023
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 720
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka