Hur löser jag detta?

Hejsan!

Jag köpte en unghäst i början på året. Islandshäst om det nu skulle ha betydelse.
Jag vet att allt är nytt och så men det känns inte som att det är problemet..

Hon är helt fantastisk! Älskar henne och hennes knäppa personlighet. Dock har vi stött på problem.
Märkte i början att om hon blev ensam när man ledde runt henne i paddocken så började hon hoppa runt, stegra och sparka MOT mig. Jaja tänkte jag. Det är väl förståeligt eftersom allt är nytt och hon troligen inte varit själv förut.
Sedan upptäckte jag att om jag springer bredvid (med sällskap) för att få henne att trava, så börjar hon med samma "bus" sas.
Nu har jag även upptäckt att så fort man på något sätt tillrättavisar henne så vänder hon baken mot och hotar med att sparka. (Inga öron bakåt utan hon ser glad ut som vanligt.)

Hon är väldigt "på" och klänger. Det känns lite som att hon ser mig som en annan häst och inte människa. Och det är ju inte helt fantastiskt.
Senast idag var jag inne i hagen. Hon höll då på att trycka bogen mot mig och när jag bara flyttade undan henne, så kom bakdelen direkt.

Såhär kan jag ju verkligen inte ha det. Hon är väldigt dominant, men ändå så följer hon mig utan bekymmer i alla ledarskapsövningar osv.
Hur ska jag träna för att vara en bra ledare för henne, så att hon slutar med det här? Vi har väldigt bra relation i övrigt redan och är lugna tillsammans. Hon litar på mig till 100% med allt nytt jag introducerar.
Hon ska inte ridas in förrän tidigast nästa sommar, så jag har tid att bara träna detta.
Jag vill absolut inte slå på henne eller något liknande, så vad är bra, mjuka övningar för att träna det här?
Det är ju fruktansvärt otrevligt när hon vänder baken till även om hon är så liten. Vill verkligen inte att hon ska göra likadant mot andra!
Lite rörigt men hoppas ni förstår...

Vad jag tolkar det som så ser hon sig inte som sin ledare eller "lekkompis" utan snarare som din ledare. Detta kan bli farligt och bara en tidsfråga innan hon faktiskt träffar dig när hon "hotar". Mitt enda tips är att ta hjälp av en tränare. En häst som "går på" kommer du knappast skrämma, utan snarare få en bättre relation och du visar dig vara ledare. HUR du tar över ledarskapet får du som sagt ta hjälp av en tränare med :)

@Teilani, jag tror också att hon kommer bli fantastiskt rolig att jobba med i framtiden! Hon är verkligen en helt underbar individ! :)
Idag tog jag upp henne till paddocken för att leda henne lite. Tog med en carrotstick för att kunna få henne på avstånd om hon skulle vända baken till.
Hon tyckte att den var förfärlig. Fullkomligt vägrade att vara i närheten av mig om jag höll i den. (Läst skuttade iväg med uppspärrade ögon).
Positivt var ju att hon inte vågade vända baken till en gång, negativt var att hon var så rädd.
Hon har ju absolut inga negativa erfarenheter av spön och liknande, så jag trodde att hon även skulle ta detta med ro. Normalt sett så är hon alltid nyfiken och pillar på allt, men detta var inte populärt.
Gick jättebra när den låg på marken, men så fort jag gick fram till den utan att ens lyfta så vände hon och drog åt andra hållet.
Det mest effektiva jag lyckades få till var att slå med grimskaftet på min jacka de gånger hon försökte dra förbi mig eller nafsas. Då reagerade hon iaf på ett bra sätt, så det är ju ett steg i rätt riktning.
Drivningsproblemet var iaf helt bortblåst!

@Teilani, jag tror också att hon kommer bli fantastiskt rolig att jobba med i framtiden! Hon är verkligen en helt underbar individ! :)
Idag tog jag upp henne till paddocken för att leda henne lite. Tog med en carrotstick för att kunna få henne på avstånd om hon skulle vända baken till.
Hon tyckte att den var förfärlig. Fullkomligt vägrade att vara i närheten av mig om jag höll i den. (Läst skuttade iväg med uppspärrade ögon).
Positivt var ju att hon inte vågade vända baken till en gång, negativt var att hon var så rädd.
Hon har ju absolut inga negativa erfarenheter av spön och liknande, så jag trodde att hon även skulle ta detta med ro. Normalt sett så är hon alltid nyfiken och pillar på allt, men detta var inte populärt.
Gick jättebra när den låg på marken, men så fort jag gick fram till den utan att ens lyfta så vände hon och drog åt andra hållet.
Det mest effektiva jag lyckades få till var att slå med grimskaftet på min jacka de gånger hon försökte dra förbi mig eller nafsas. Då reagerade hon iaf på ett bra sätt, så det är ju ett steg i rätt riktning.
Drivningsproblemet var iaf helt bortblåst!
Har du lärt henne att spön inte är farliga? Man måste ju vänja in allt som inte är naturligt för hästar..

Har du lärt henne att spön inte är farliga? Man måste ju vänja in allt som inte är naturligt för hästar..

Jag vänjer henne vid allt som kan vara skrämmande. Det ska vara odramatiskt för jag vill ha en trygg häst som litar på mig.
Har tränat med att vidröra/klia henne med denna i stallet tidigare, hon har inte gillat om man rör den på bakdelen men hon har aldrig tidigare reagerat med rädsla.
Jag har ju aldrig använt den för att piska heller, så det finns liksom ingen anledning till att hon plötsligt blivit rädd för den. Och nej jag är inte rädd för den heller, vilket jag misstänker att folk kommer fråga om. Vet inte om det kan vara så att det hänt något vid ett utsläpp någon gång. Jag vet att de inland drivs ut med longerpisk. Kan vara så att hon lyckats bli skrämd på något sätt.
Får helt enkelt börja om från början och visa att det är ofarligt igen...

Jag vänjer henne vid allt som kan vara skrämmande. Det ska vara odramatiskt för jag vill ha en trygg häst som litar på mig.
Har tränat med att vidröra/klia henne med denna i stallet tidigare, hon har inte gillat om man rör den på bakdelen men hon har aldrig tidigare reagerat med rädsla.
Jag har ju aldrig använt den för att piska heller, så det finns liksom ingen anledning till att hon plötsligt blivit rädd för den. Och nej jag är inte rädd för den heller, vilket jag misstänker att folk kommer fråga om. Vet inte om det kan vara så att det hänt något vid ett utsläpp någon gång. Jag vet att de inland drivs ut med longerpisk. Kan vara så att hon lyckats bli skrämd på något sätt.
Ok. Du skrev innan att hon reagerar bra på godisbelöning? Kan vara värt att avvända vid invänjningen :).
Lycka till! Hoppas du kommer till rätta med beteendet!

Som parentes kan jag nämna att min jättekänsliga häst jag skrev om tidigare inte hade några alls dåliga erfarenheter av spön.
Men det blev en alldeles för 'skarp' hjälp för henne. Alltså att det blev 'för stora bokstäver' för henne även om jag enbart hade det avspänt i handen bara.

Det kanske inte behöver vara att din häst är rädd eller ha dåliga erfatenheter utan att det blir för mycket.
För mej var det alldeles tillräckligt med kroppspråk.
Idag kan jag ha det i handen för tränings skull och det funkar jättebra men med stor försiktighet eftersom hon reagerar på alla signaler man öht sänder ut.

Hoppas det löser sej! Men var försiktig när hon är lös så det inte händer dej nåt :)

@Lillstrumpa & @Magnum, svarar båda här.

Hon fungerar väldigt bra på godisbelöning! Så länge jag ger det vid rätt tillfälle. Annars börjar hon äta på mig.

Jag är inte anti-spön utan tycker snarare att det är väldigt bra i träning från marken. Jag använder det dock aldrig till att rappa till min häst. Det är bra som förlängd arm, när man själv hamnar i ett läge där man inte når ut med signalen. Jag brukar träna mina hästar att flytta bak/framdel och gå i spansk skritt mha spön. Då behöver man inte vara så nära för att lägga ett lätt tryck på.

Jag är på ett sätt glad att hon nu visar sig vara känsligare än jag trodde. Tror att hon kommer bli mycket lättare att jobba med då. Bara rädslan jag vill få bort ur det.

Har i vilket fall som helst kontaktat en som ska komma och hjälpa oss lite då och då, så jag får hoppas att det kan hjälpa mig att bli en tydlig och bra ledare för henne. :)
Tack för lyckönskningarna!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 355
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 884
Senast: ameo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 311
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025