Hur löser jag detta?

Coolfrees

Trådstartare
Hejsan!

Jag köpte en unghäst i början på året. Islandshäst om det nu skulle ha betydelse.
Jag vet att allt är nytt och så men det känns inte som att det är problemet..

Hon är helt fantastisk! Älskar henne och hennes knäppa personlighet. Dock har vi stött på problem.
Märkte i början att om hon blev ensam när man ledde runt henne i paddocken så började hon hoppa runt, stegra och sparka MOT mig. Jaja tänkte jag. Det är väl förståeligt eftersom allt är nytt och hon troligen inte varit själv förut.
Sedan upptäckte jag att om jag springer bredvid (med sällskap) för att få henne att trava, så börjar hon med samma "bus" sas.
Nu har jag även upptäckt att så fort man på något sätt tillrättavisar henne så vänder hon baken mot och hotar med att sparka. (Inga öron bakåt utan hon ser glad ut som vanligt.)

Hon är väldigt "på" och klänger. Det känns lite som att hon ser mig som en annan häst och inte människa. Och det är ju inte helt fantastiskt.
Senast idag var jag inne i hagen. Hon höll då på att trycka bogen mot mig och när jag bara flyttade undan henne, så kom bakdelen direkt.

Såhär kan jag ju verkligen inte ha det. Hon är väldigt dominant, men ändå så följer hon mig utan bekymmer i alla ledarskapsövningar osv.
Hur ska jag träna för att vara en bra ledare för henne, så att hon slutar med det här? Vi har väldigt bra relation i övrigt redan och är lugna tillsammans. Hon litar på mig till 100% med allt nytt jag introducerar.
Hon ska inte ridas in förrän tidigast nästa sommar, så jag har tid att bara träna detta.
Jag vill absolut inte slå på henne eller något liknande, så vad är bra, mjuka övningar för att träna det här?
Det är ju fruktansvärt otrevligt när hon vänder baken till även om hon är så liten. Vill verkligen inte att hon ska göra likadant mot andra!
Lite rörigt men hoppas ni förstår...

Hejsan!

Jag köpte en unghäst i början på året. Islandshäst om det nu skulle ha betydelse.

Hon är helt fantastisk! Älskar henne och hennes knäppa personlighet. Dock har vi stött på problem.
Märkte i början att om hon blev ensam när man ledde runt henne i paddocken så började hon hoppa runt, stegra och sparka MOT mig. Jaja tänkte jag. Det är väl förståeligt eftersom allt är nytt och hon troligen inte varit själv förut.
Sedan upptäckte jag att om jag springer bredvid (med sällskap) för att få henne att trava, så börjar hon med samma "bus" sas.
Nu har jag även upptäckt att så fort man på något sätt tillrättavisar henne så vänder hon baken mot och hotar med att sparka. (Inga öron bakåt utan hon ser glad ut som vanligt.)

Hon är väldigt "på" och klänger. Det känns lite som att hon ser mig som en annan häst och inte människa. Och det är ju inte helt fantastiskt.
Senast idag var jag inne i hagen. Hon höll då på att trycka bogen mot mig och när jag bara flyttade undan henne, så kom bakdelen direkt.

Såhär kan jag ju verkligen inte ha det. Hon är väldigt dominant, men ändå så följer hon mig utan bekymmer i alla ledarskapsövningar osv.
Hur ska jag träna för att vara en bra ledare för henne, så att hon slutar med det här? Vi har väldigt bra relation i övrigt redan och är lugna tillsammans. Hon litar på mig till 100% med allt nytt jag introducerar.
Hon ska inte ridas in förrän tidigast nästa sommar, så jag har tid att bara träna detta.
Jag vill absolut inte slå på henne eller något liknande, så vad är bra, mjuka övningar för att träna det här?
Det är ju fruktansvärt otrevligt när hon vänder baken till även om hon är så liten. Vill verkligen inte att hon ska göra likadant mot andra!
Jag hade faktiskt, "tyvärr" satt hårt mot hårt för det där kan bli riktigt farligt!
Jag har en snart 5årig hingst som kan vara extremt pigg och busig vid promenader, springer jag så vill han busa till det bredvid. Han får jättegärna busa till det, men på behörigt avstånd så är han för nära när han brallar till så tillrättavisar jag och börjar om.
Min är dock enbart pigg och busig, han är extremt känslig och inte det minsta dominant, räcker med att jag visar ett pekfinger lite högt så rättar han sig.
Tycker du ska ta tag i detta arbete direkt, hon respekterar inte dig som ledare överhuvudtaget..

Jag hade faktiskt, "tyvärr" satt hårt mot hårt för det där kan bli riktigt farligt!
Jag har en snart 5årig hingst som kan vara extremt pigg och busig vid promenader, springer jag så vill han busa till det bredvid. Han får jättegärna busa till det, men på behörigt avstånd så är han för nära när han brallar till så tillrättavisar jag och börjar om.
Min är dock enbart pigg och busig, han är extremt känslig och inte det minsta dominant, räcker med att jag visar ett pekfinger lite högt så rättar han sig.
Tycker du ska ta tag i detta arbete direkt, hon respekterar inte dig som ledare överhuvudtaget..

Hur har du gjort då? Haft längre lina och spö för att få honom på lite avstånd? Finns ju absolut inget som skrämmer kraken heller. Har försökt vifta med armar och grejer för att "skrämma" iväg henne lite. Hon tittar på mig som om jag är hur töntig som helst. ;)

Hon slår efter dig , klänger på dig och respekterar dig uppenbarligen inte och du vill ha gullemetoder för att få rätt på det ?!?

Tar man i rejält, en gång och på rätt sätt så behöver man inte göra det igen!

Se för det första till att hålla grimskaftet kort när du leder så att hon inte kan komma så lång ifrån dig så att hon kan kicka efter dig.
Är det så att du inte kan hålla henne ordentligt (såhär gör jag med fullvuxna hingstar som är busiga) så ha en lång lina och pisk så att du kan få hästen en bra bit ifrån och driv den runt dig.
Varje gång den kickar så driv mer.

En häst får aldrig ,aldrig, aldrig, slå efter en människa utan att det blir konsekvenser.

Hur har du gjort då? Haft längre lina och spö för att få honom på lite avstånd? Finns ju absolut inget som skrämmer kraken heller. Har försökt vifta med armar och grejer för att "skrämma" iväg henne lite. Hon tittar på mig som om jag är hur töntig som helst. ;)
Jag har alltid repgrimma när vi är ute och går, samt en längre lina.eftersom han är så otroligt känslig och viljan att vara till lags är större än allt annat så har det alltid räckt att vifta till med linan, alternativt stanna och backa honom ett par steg.

Din häst däremot hade jag blivit rejält förbannad på.. Aldrig någonsin att någon häst, oavsett ras eller ålder skulle få bete sig så. På med repgrimma/kapson och jobba henne runt dig. Driv henne ifrån dig, ju mer hon vänder rumpan desto mer drivning. Hon har inte respekt för dig och ditt utrymme.
Hur gammal är hon? Går hon i flock? Hur är hon uppfödd? Och en ganska så väsentlig fråga, vad har hon för stam?

Och angående att hon inte reagerar, gå på henne! Hon ser sig som din ledare, så det är klart att hon inte flyttar på sig.
Har haft en sådan häst på träning, enda sättet att få bort det är att visa vem som bestämmer..

Kl

Problemet är nog att man inte kan råda ngn att gå på hästen/ta tag i det hela om personen inte vet hur den ska göra dvs inte är säker .

Blir ju helt fel om så är fallet att ngn hästägare ska träna "ledarskap" men inte är en ledare .

Ts : be ngn kunnig om hjälp . Det är inga större grejer i sak du har problem med om ngn kunnig hanterar hästen men du kan få det jättejobbigt om du inte känner dig säker på egen hand och tar tag i att få hjälp medans hästen ändå är ung och inte lärt sig att beteendet är ok etablerat .

Behöver inte vara urgulliga metoder, men däremot vill jag inte slå henne.
Absolut att man kan bli arg och så, men jag vill inte slå.

Hon är liksom inte hanterad mer än att bara vara ledd till och från hagen, så hon fattar inte det här med att bli driven än. Hon stannar och tittar på mig och tycker att jag är konstig.

Blir tre år i Maj. Hon går i flock, med blandade ponnyer och islandshästar. Box på natten då inget annat alternativ finns.
Uppvuxen på lösdrift i flock. Efter Hörgull frá Stedja.

Tidigare hade vi extrema problem med att lyfta hovarna. Hon lade sig ner så fort man lyfte och ryckte något fruktansvärt.
Kan säga att genom att bli arg så blev det tusen gånger värre. Det enda som fungerade då var att ignorera henne och när hon stod still, belöna.
Jag tror att hon antingen kommer reagera genom att bli arg eller rädd om jag går på henne hårt. Jag vill absolut inte att hon ska bli rädd för mig. Det är min största mardröm. Jag är så fruktansvärt rädd för att hon ska tappa allt förtroende och inte vilja vara med mig.

Kl

Problemet är nog att man inte kan råda ngn att gå på hästen/ta tag i det hela om personen inte vet hur den ska göra dvs inte är säker .

Blir ju helt fel om så är fallet att ngn hästägare ska träna "ledarskap" men inte är en ledare .

Ts : be ngn kunnig om hjälp . Det är inga större grejer i sak du har problem med om ngn kunnig hanterar hästen men du kan få det jättejobbigt om du inte känner dig säker på egen hand och tar tag i att få hjälp medans hästen ändå är ung och inte lärt sig att beteendet är ok etablerat .

Tack Mackan! Får nog göra detta! Är lite rädd för att göra fel redan när hon är så ung.. Vill ju ha en häst som vill vara med mig i många år framöver.
Har alltid haft hästar med motsatta problem innan, så behöver nog någon som visar hur jag går tillväga! Tänkte inte så långt själv. Bara låst i att jag måste klura ut det själv.;)

Hon respekterar dig uppenbarligen inte som ledare. Det är aldrig acceptabelt i varken hästvärlden eller människovärlden att hästen sparkar emot dig sådär. Visst kan du göra ledarskapsövningar, men är du säker på att du verkligen tar dig in i rollen som ledare?
Min unghäst har ifrågasatt mitt ledarskap, höjt rumpan åt mig när vi tränat löst och jag drivit på honom osv. Men det är aldrig okej. Då säger jag åt på skarpen med antingen slå i repet eller ha en longeringspisk och säger åt honom att flytta på sig. Sen får han inte komma in förrän han är okej med mina regler (när han springer och lyssnar med örat, tuggar och sänker huvudet, och försöker titta in).
Ta hjälp av en tränare är mitt råd! Det blir lätt farligt och trots att det inte är acceptabelt att hästen sparkar mot dig så kan det bli så att säger du åt hästen så kan du råka bli illa sparkad istället för att den trotsar emot.

Håller med, Mackan och Aionee skriver mycket bra saker! Är man inte säker på att man gör rätt (inte vill att det ska bli fel) är det bättre att ta hjälp av någon som vet vad den pysslar med och är säker på sig själv :)

Även om hon inte är hanterad så är hon ju flockvan och en människa som pratar hennes språk och är tydlig med rätt och fel och tajmad med sitt kroppsspråk och signaler så är min upplevelse att dom mycket väl vet vad som gäller. Det är nog mer vi som måste tala ett språk dom förstår.

Förtroendet försvinner inte för att du är tydlig, konsekvent och visar henne rätt från fel. Bara man är tydlig och säker. Och säker på att dom förstår vad du är ute efter. Tror jag i alla fall.

Jag tog proffshjälp med min unghäst, hon var som din i hagen (och hade en hel del andra besvärliga problem). Hjälpen var ovärderlig och hjälpte mej även att känna mej tryggare i min röda tråd jag redan hade.

Hon blev både jättearg och visade en tråkigt dominant sida när hon insåg att hon inte kunde hunsa med folk längre. Men hon tappade inte förtroendet för det, snarare tvärtom. Det resulterade i en häst som GÄRNA umgås, från i början när hon var sjukt osocial och tyckte att människor bara var inkonsekventa och otrygga.

Och alltså, jag blev också arg och frustrerad och fick sätta hårt mot hårt och visa att farliga oönskade beteenden ger konsekvenser. Men jag har aldrig slagit henne. Då hade hon bara blivit rädd då det är en mycket känslig häst.

En häst som inte flyttar på sig eller visar respekt får man säga till på skarpen. Börja med att flytta den i hagen ifrån dig. Det gäller att ha ett kroppspråk som inte går att missförstå, det är du som bestämmer var i hagen hon ska stå samt hur långt bort från dig. Det behövs inga större rörelser det är hur du uppträder som flyttar hästen. När hon börjar fatta det så kan du flytta runt henne utan att de andra hästarna bryr sig. Är hästen så kaxig att den är farlig och inte viker sig så bör man ha spö med sig för sin egen säkerhet. Det handlar om timing och att se de små signalerna för att lyckas. Skulle en häst i hagen vända rumpan mot mig vid fodring så tar jag med spöt nästa gång. Det är livsfarligt och ska tas på största allvar.

Att ha ett spö och ge hästen ett enstaka 'rapp' i rätt läge är inte att misshandla den. Har man unghästar måste man vara beredd att tillrättavisa dem och om en häst t slår efter en, så måste den omedelbart få veta att detta är inte ok! Jag förespråkar på intet sätt våldsanvändning i hästhantering - men det finns lägen när man måste använda spö av säkerhetsskäl - när en häst hotar dig genom att slå emot en, vissa lägen när den backar och vägrar gå fram eller om du rider och du känner att dn häst är på väg att slå efter en annan häst ...

Om vi är i stallet litar jag på henne till 100%. Kan flytta henne hur jag vill och gå bakom. Hon har aldrig hotat då. Det är bara i hagen och ibland på ridbanan som detta händer. Det är tydligt att hon tror att jag är en lekkompis och att hon inte förstår att man inte kan leka lika våldsamt med en människa. Hon gör likadant mot hästarna i hagen.

Hon jag köpte henne av var rädd att jag gick för fort fram med henne, men en häst på snart tre år borde väl ändå klara någon kortare promenad då och då och lite enklare ledarskapsövningar?
Storhästarna rids ju in vid den åldern, eller är jag helt ute och cyklar?
Tycker själv jag skyndar väldigt långsamt med henne.

Jag ska be om hjälp med detta problem. Har pratat med folk jag har förtroende för och de är helt säkra på att detta går att lösa smärtfritt för både mig och häst. Så håller tummarna för det.

Din häst däremot hade jag blivit rejält förbannad på.. Aldrig någonsin att någon häst, oavsett ras eller ålder skulle få bete sig så. På med repgrimma/kapson och jobba henne runt dig. Driv henne ifrån dig, ju mer hon vänder rumpan desto mer drivning. Hon har inte respekt för dig och ditt utrymme.

Den här lösningen hade jag valt (men bra om du kan få hjälp, såklart!) Att driva hästen ut på volt när den börjar bråka mot dig är ju ingen misshandel men ofta effektivt :)

Låter som en underbar häst, smart, orädd och social. Hon kommer säkert att bli en jätterolig ridhäst!

Dock tror jag också det är jättebra att du tar hjälp med hennes beteende. Det är väl inte bara islänningar, men smarta hästar är svårare att träna. De fattar liksom att de kan skrämmas och de kan verka sååå lydiga så länge man gör "roliga" saker. Vet flera som blivit lurade, de tror de är ledare och märker inte att det är hästen som vallar dem. Hon tränar väl dig rätt bra att vara klistople i hagen, om hon inte får som hon vill får du rumpan? Det gäller för dig att markera tydligt att rumpa inte är ett alternativ.

Jag fick lite problem för några år sedan med en unghäst som kom på att man kan dra runt matte. Det var isigt EN gång och han tog komandot direkt efter det. Sparkade och levde när jag försökte longera. Jag var gravid och inte beredd att riskera nåt genom att gå på honom i linan. Istället valde jag rundpaddocken och jagade honom lös där i över 40 minuter innan han gav sig. Då jag etablerat min rang igen så höll han sig på mattan i lina igen. Han var väl tre år då också tror jag.

Att hästen inte går fram när du driver har inget med att göra att hon inte skulle fatta, hon kollar om du menar allvar. Att gå undan för tryck/drivning är extremt basic för hästar. Jag skulle ta det som en utmaning och gå på hårdare. Men risken finns att hon också är beredd att ta i mera, det är därför du ska ta hjälp!

Det gäller att lära sig läsa dessa hästar och så länge de är unga hålla dem rätt kort, dvs vara superkonsekvent och direkt stävja tester.

Stämmer precis. Vi hade ett tufft ungsto i stallet som började hanteras lite mer vid 3 års ålder. Första gångerna i paddocken tyckte hon det var jättekul. Sen tröttnade hon snabbt och blev direkt otrevlig. Ville inte gå tillbaks till hagen heller. Ägaren lät henne gå i hagen tills hon var 4 år Och växa till sig mentalt. Då var hon mogen att börja jobba och blev en trevlig stabil ridhäst utan problem.

Hejsan!

Jag tror det här med att korrigera en häst kan behöva avdramatiseras för en del.

Man får absolut INTE en rädd häst bara för att man fysiskt korrigerar den med tex spö om man bara gör det så den förstår och inte tappar humöret.
Hästar kan vara rätt tuffa med varann i hagen. Och bara för att en häst markerar mot en annan blir inte den hästen som markerats mot rädd för den hästen eller hästar öht.
Däremot om den inte förstår och tex blir jagad av en häst och inte har någon utväg kan den bli rädd.
Precis som en häst kan bli rädd om man misshandlar dem eller är otydlig/inkonsekvent i då man korrigerar dem.
Ger man dem en utväg, dvs att göra rätt och då direkt upphör med korrigeringen och själv går ner i lugn energi får man inte rädda hästar.

Allt handlar om balans i hästeriet. Precis som du ibland ger beröm kan du behöva korrigera.
Om du bara ser till att hästen förstår vad du vill och du ser till att fatta bra beslut där hästen inte känner sig utsatt och försvarslös kan du absolut korrigera den med spö utan att den blir rädd för dig.
Tvärtom kan den inse att du är värd att låta ta beslut iom att du driver igenom dem. Och av det kan de lugna ner sig betydligt.

Hästar är stora djur och kan döda oss av misstag. De är inte några mordiska bestar. Absolut inte!
Men de kan råka reagera instinktivt och skada oss om de inte är tränade att akta människor mer än andra hästar.

En häst får inte vända rumpan mot en. Den får heller inte tränga mot en.
Det kan bli livsfarligt även om hästen inte menat skada så pass.
Tänk dig när den blir rädd för ngt annat och du råkar vara i vägen med den relation ni har idag. Har den lärt sig akta dig kan du flytta undan den långt innan och på så sätt se till att inte råka bli skadad.

En sak som är lite intressant är att om jag tagit igenom något med en häst eller bara tränat den normalt och i det varit mer full av krav och mindre puss/gull/kärlek än ägaren är så brukar hästen välja att försöka gå med mig när man lämnar till matte.
Har man lektion och det står en grupp människor och lyssnar söker sig hästen ofelbart till den som har lektionen. Den märker vem alla lyssnar till.
Så att låta en häst bli potentiellt farlig för att man är rädd att skrämma bort den tror jag du kan släppa.
Den kommer förmodligen än mer vilja vara med dig om du visar dig vara en vettig ledare utöver bara en polare.

Det är fruktansvärt med de som misshandlar sina djur! Men det är inte att vara elak mot en häst att en gång säga till på skarpen om den är på väg att bli farlig.
Det brukar ge att man sen kan ha en trevlig relation istället och släppa det där tjafset.

Så att du tar hjälp tycker jag låter klokt!

Kl

Kan bara hålla med.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 335
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 884
Senast: ameo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 311
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025