Hur lösa flocken

L

lotta2

Hej, hur tycker ni jag ska göra. Köpte ju ett russ med föl för ca 1,5-2 mån sedan. Stoet var ju väldigt osäkert när hon kom hit. Men tack och lov har det lagt sig lite och jag har även varit ute och ridit henne vilket har gått bra. Men nu till problemet. Vi har en valack (arab)18 år, två shettisar (sto) 1,5 år och så då russet (sto) 20 år och fölet tre månader. Det är i lösdriften det blir problem. Araben har alltid varit snäll mot shettisarna, men nu sen russet kom hit så kan det vara lite si och så med det. Han kan jaga väck dem från höhögar mm. Det blir aldrig riktigt bråk men mycket oroligt hela tiden. Lika så med russ stoet, han jagar väck henne från foder, från lösdrift mm. Russet kan nog också vara lite ranghög, det verkar som att det är där problemet ligger de vill vara högst i rang bägge två. Russet kan också få för sig att jaga iväg shettisarna från fodret. Detta har hållt på sen russet kom hit. Vi lägger många högar i hagen för att alla ska få en chans att äta. Vi ställer in sto + föl i box på nätterna för att hon ska få en chans att gå in. Vi lägger även shettisarnas och arabens hö i olika högar i lösdriften för att alla ska få komma in och äta. Om man ska dela på dem i olika hagar hur tycker ni då att man ska göra? Ska vi ha araben och shettisarna tillsammans i en hage och låta stoet gå själv i en hage. Vi har inte lösdrift i alla hagar så då får vi flytta hästarna varje morgon och kväll för att de ska kunna gå in på natten. Eller ska vi låta en shettis gå med sto och föl på dagen och den andra shettisen med valacken i en hage? Hur ska vi göra för att det ska bli lugn och ro för alla parter? Det är ju aldrig som sagt några stora bråk men det är väldigt oroligt från och till. Är tacksam för svar.

Sv: Hur lösa flocken

Araben har alltid varit snäll mot shettisarna, men nu sen russet kom hit så kan det vara lite si och så med det. Rangordningen är alltså: Arabvalack > Russ-sto med föl > shettissto > shettissto.

Vi lägger många högar i hagen för att alla ska få en chans att äta. Vi ställer in sto + föl i box på nätterna för att hon ska få en chans att gå in. Vi lägger även shettisarnas och arabens hö i olika högar i lösdriften för att alla ska få komma in och äta. Huvudsaken är att ingen blir riktig hackkyckling och det tycker jag ni verkar ha gjort vad ni kan för att undvika. Hur länge har ni haft dem ihop ? Kanske lugnar det sig så småningom ?

Om man ska dela på dem i olika hagar hur tycker ni då att man ska göra? Ska ni verkligen dela på dem ? Shettisar brukar vara väldigt lättfödda. Om de inte blir allt för stressade så kommer de nog att få vad de behöver även om de är ranglåga. Eller är det stor skillnad i rang på shettisarna, dvs är det alltid den ena som bokstavligen drar det absolut kortaste strået ?

Skulle jag ändå prova att dela på dem så blir det arabvalack + shettisar i ena hagen vs russ-sto + föl i andra hagen, för det har fungerat förut och bör kunna göra det igen. Hästar är vanedjur...

Eller ska vi låta en shettis gå med sto och föl på dagen och den andra shettisen med valacken i en hage? Det sista alternativet tror jag inte mycket på. Då kan du få två shettisar som vardera har det sämst i sin flock och inte längre har glädje av varandra heller. :( (Men det är inte uteslutet att det fungerar).

Det var mina synpunkter men det är ju du som ser hur det fungerar i praktiken. Lycka till och tack för en intressant tråd ! :)

Hej, tack för ett bra svar. Vi har haft dem ihop i ca en månad. Vi brukar även ta in sto + föl någon gång per dag i box också och ge stoet extra hö och kraftfoder. Hon är i behov av mer foder än de andra är. Och shettisarna de får vad de behöver. Det är väl egentligen inte det de handlar om utan det är väl mera det att jag tycker det är så oroligt i hagen. Lika så när vi kommer ut i hagen t ex med hö så blir det ett himla liv där ute. Araben är som en "kung" håller sig framme hela tiden. Ska vi ta in stoet så är han framme och ska köra undan henne, han har blivit så frammåt om man säger så. Är vi inne med stoet i boxen så måste vi stänga till lösdriften för annars blir stoet väldigt oroligt. Jag har inbillat mig att stoet skulle bli mer "tillgivet" om inte araben var i samma hage. Hon ändrade sig i sättet totalt när hon flyttade till oss. I sättet menar jag. Men det har också blivit bättre och det är kanske inte så lätt, ny miljö, ny flock och nya ägare. Hon blev lite orolig när hon kom hit, samtidigt är det väl testningar från hennes sida. Men det är kanske som du säger, att allt kommer att lugna sig. Det kanske är nu det känns jobbigt. Och det kanske är känsligt så länge stoet har fölet, att det går bättre sen till sommaren när fölet blivit avvant. I början fick inte fölet gå med de andra hästarna i flocken, men det kan hon göra nu utan att det är några problem. Kan väl snarare säga så att ute i hagen går fölet mer med de andra än med stoet. Ja, detta kanske blev lite rörigt men hoppas det går att förstå vad jag menar :)

Jag tycker ju att det är viktigt för fölet att få (helst) jämnårigt sällskap, det blir än viktigare när det är dags för avvänjning. Är det ett sto- eller hingstföl?

Ifråga om avvänjningen så tycker jag att det är bra att fölet och mamman går tillsammans med den flock där fölet senare ska gå. Att man flyttar mamman vid avvänjningen men fölet får samma flock minus mamman.
Jag ser också gärna att ettåringarna får gå tillsammans.

Jag hade nog skiljt av valacken och försökt hitta ett sällskap till honom. När det är dags för avvänjning hade jag bytt plats på honom och mamman.

Jo jag tycker också att det är viktigt att fölet går med shettisarna. Min fundering har varit att dela av vinterhagen så att araben går jämte de andra i en egen hage. Felet är då att han inte kan gå in i lösdriften på dagarna. Men sen på nätterna ställer vi in sto + föl i boxen för annars får inte stoet gå in i lösdriften på natten. Och då kan man släppa in araben i hagen till lösdriften. I och för sig går araben själv i en hage då, men den blir ju precis intill de andra så han ser dem hela tiden. Det blir ju extra jobb. Men om det är bra vet jag inte.

Hej, tänkte uppdatera här lite. Jag pratade med en som håller på mycket med NH i torsdags. Hon menade på att hästarna får för lite hö och att det är där problemet ligger. De får ca 1,2-1,5 kg hö/100 kg häst i hagen. Sen eftersom de går i lösdrift så är det ju svårt att säga vem som äter vad. Men de får detta flera ggr/dygn. Problemet är fortfarande att valacken inte släpper in stoet i lösdriften. Så vi har satt in sto och föl i box på natten och på dagarna har de fått höet ute i hagen.

Nu tyckte den här tjejen/ alltså det är hennes yrke att hålla på att åka runt att hjälpa folk med hästar/ att jag ska ge hästarna fritt med hö inne i lösdriften. Hon menade att om valacken ser att det finns hö hela tiden så behöver han inte slåss om höet. Jag började göra det i fredags. Det resulterar i att hästarna äter ca 40 - 60 kg hö/ dygn.

De står inne och äter hela tiden, konstant. Men valacken släpper in stoet. Endast om vi kommer och går fram till stoet då kommer valacken och kör iväg henne. Den här tjejen sa också att det är de första fjorton dagarna som de kommer att äta hela tiden, sen kommer de att äta efter behov.

Jag har ingen analys på höet så jag kan inte säga hur det ligger i värden. Den ena shettisen är smällfet redan, hon har bärrandsröta och haft lite hälta så henne kan vi inte motionera så mycket, den andra shettisen är lite kraftig, Araben är väldigt bukig. Har varit länge. Vad tror ni, är det bra att ge fritt foder eller ska de ha uppvägt i fodergivor ett antal ggr/dygn?

De får också kraftfoder med vitaminer och mineraler dagligen. Shettisarna får inte så mycket kraftfoder.

I övrigt har det gått lite bättre med stoet. Hon är inte så förtjust i att bli borstad. Men det går bättre och bättre. Vi har varit ute och gått små rundor med föl och sto, föl i grimma och grimskaft, det har gått bra. Stoet verkar gilla att komma ut ifrån hagen ibland. Hon verkar då väldigt säker i sig själv, inte alls tittig eller orolig.

Jag har även ridit stoet en gång, det gick också bra. Då sprang fölet jämte. Men den vägen jag rider på finns taggtråd längs åkrarna och jag är rädd att fölingen ska springa in i den och skada sig så det har inte blivit så mycket med det.

Kom gärna med förslag och synpunkter.

Ingen som har någon idé??? :confused:

Jag skulle vara försiktig med fri tillgång på hö till shettisarna faktiskt! Min erfarenhet är att dom ofta inte klarar av det, det blir för mycket för dom och är dom redan feta så.....Fetma ökar fångrisken! Hästar äter 16-18 tim/ dygn och det blir rätt mycket dom pillar i sig....Shettisar är gjorda för att äta tång och ljung, det är vad som finns att välja på på shetlandsöarna så det är inte konstigt att dom inte klarar av stora mängder näringrikare foder...
Naturen har gjort dom för att trycka i sig så mkt foder som möjligt hela tiden, för annars klarar dom sig inte på Shetland, så jag upplever inte att dom "slutar" äta, det är inprogrammerat i hjärna på dom att dom ska äta så mkt som möjligt hela tiden.

Jag skulle återgår till att fodra fler ggr/ dag istället. Om jag har förstått rätt så är araben högst i rang och sedan russtoet och shettisarna lägst? Då hade jag gjort 2 stora höhögar till arab och russ, långt ifrån varandra och sedan flera mindre högar med hö blandat med halm för shettisarna. OM araben är bukig så kan han ha protienbrist, vilket gör att dom bryter ner muskler och ser tunna ut över ryggen och bukiga om magen. Det är kanske honom du skall ta in och fodra extra på natten? Så att han får lugn och ro och inte behöver vakta flocken hela tiden?

Jag hade inte delat på dom i olika hagar, det kan ta lång tid för dom att gå ihop sig så att det blir helt lugnt i flocken. Och eftersom fölet inte är så gammalt antar jag att hon skall gå med mamma hela vintern? Vänj inte av för tidigt, fölet behöver mamma och mjölken längre än man tror. En 8-månaders fölunge diar 12 ggr/dygn!

Om man skulle dela på dom skulle det vara för att shettisarna blir/ är för feta och då skulle jag sätta dom 2 i en magerhage och arab och russ ihop. Dom kan mkt väl bli bästisar när shettisarna är borta och araben inte behöver försvara sin flock mot inkräktaren......

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama