hur litet sto

johanna80

Trådstartare
Hur stor får skillnaden vara mellan hingst och sto vid betäckning? Min hingst på 5 år ska betäcka ett mindre sto är tanken. Problemet är att han får en väldigt stor snopp vid erektion och är rädd för att han ska skada stoet. Jag har hört att vissa använder en blå simring som barn har runt armarna som man sätter längst in på snoppen. Har några testat det och hur har det funkat för er? och sen att hans penis sväller upp väldigt mycket innan han har "sprutat":laugh:

Sv: hur litet sto

Det finns alltid risker vid naturlig betäckning även om hästarna är jämnstora. Så i det här fallet finns det helt klart risker enligt din beskrivning även med ett jämnstort sto.
Hur är hingsten när han betäcker och hur vana är personerna som ska hantera det?

Personerna är vana som ska hantera det, han är som vilken hingst som helst fast lite mer "pigg" varken mer aggressiv än någon annan. Jag har varit med vid flera betäckningar, men som jag sa tidigare har han ganska mycket större än "normalet" vid erektion. Därför undrar jag hur hingstar reagerar på detta då jag aldrig har varit med om just detta med simring. har hört att andra har gjort det, just för att han inte ska komma för långt in i stoet.

Halvblodshingsten Cortez var väldigt bra "rustad"

På den tiden då han gick på naturlig betäckning så användes det en väldigt grov uppblåsbar ring för att korta honom en bit.

Och det fungerade.

AM

Reagerar hingstar olika om man använder den metoden? och kan du berätta hur ni gick till väga och behandlade honom?

Kontakta stationen som hade Cortez och fråga. :)
Jag har bara varit där med märrar som betäcktes med honom..

AM

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar